نقش و جایگاه کتابخانه های صدا و سیما در ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران «کتابخانه های صدا، مرکز تحقیقات، معاونت سیاسی، مرکزی و دانشکده»

نام نويسنده: افضلی، طیبه

مقطع تحصيلي : ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د

استد راهنما : شکوه تفرشی

سال انتشار : 1388

چكيده :

 

هدف و روش: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش های غیر رسمی کتابخانه های صدا و سیما در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی کاربران و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق 400 نفر از کاربران و شیوه نمونه گیری آن تصادفی با طبقه بندی می باشد.

یافته ها: یافته های این تحقیق نشان می دهد که 43% کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد» و 57% در حد «کم و خیلی کم» سواد اطلاعاتی دارند. همچنین بین شاخص «سواد اطلاعاتی» کاربران و «میزان تحصیلات» آنان رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که 9/36% کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد» و 1/63% در حد «کم و خیلی کم» کتابخانه را در کسب مهارت های بازیابی اطلاعات موثر می دانند. از نظر کاربران مهمترین عامل افزایش توانایی مراجعان در کسب مهارت های بازیابی اطلاعات «خودفراگیری(آزمون و خطا)» (4/51%) بوده است. 84% کاربرانی که سواد اطلاعاتی بالایی دارند میزان تاثیر کتابخانه را در رفع نیازهای اطلاعاتیشان در حد «خیلی زیاد و زیاد» دانسته اند.

یافته ها بیانگر آن است که مهمترین اولویت های آموزشی سواد اطلاعاتی کاربران «آشنایی با منابع مرجع الکترونیکی» (3/74%) و مهم ترین موانع دستیابی به اطلاعات در کتابخانه «نداشتن ارتباط با سایر مراکز علمی» (3/46%) بوده است.

نتیجه گیری: تحلیل نتایج پژوهش نشان می دهد که کاربرانی که سواد اطلاعاتی بالایی دارند بیشتر از کتابخانه برای رفع نیازهای اطلاعاتیشان استفاده می کنند. همچنین کاربران با تحصیلات «فوق دیپلم» بیشتر و افراد با تحصیلات «فوق لیسانس و دکتری» کمتر از سایر گروه های تحصیلی کتابخانه را در کسب مهارت های بازیابی اطلاعات موثر می دانند.

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©