مطالعه نیازهای اطلاعاتی افراد ناشنوای مراجعه کننده به کتابخانه¬های آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران
نام نويسنده: فدوي اردستاني، اعظم
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استد راهنما : علي شاه شجاعي
سال انتشار :1388-1389
چكيده :
این پژوهش به منظور مطالعه و بررسی نیازهای اطلاعاتی ناشنوایان 12 مرکز آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران که در آن از روش پژوهش پیمایش توصیفی استفاده گردیده است.
جامعه آماری پژوهش شامل 4 مدرسه مخصوص ناشنوایان است که از بین 12 مدرسه ناشنوایان به صورت نمونهگیری انتخاب گردید. نمونهگیری به روش خوشهای و طی چند مرحله به این ترتیب انجام گرفت که تهران را به 4 منطقه تقسیم نموده و در هر منطقه 1 مدرسه را به تصادف انتخاب گردید. هر مدرسه 1 خوشه محسوب گردید.
شیوه گردآوری اطلاعات از طریق توزیع 120 پرسشنامه انجام گرفته است و در برگیرنده 32 سوال می باشد که به همراه مصاحبه انجام گرفته است.
برای تجزیه و تحلیل دادهها در راستای رسیدن به اهداف پژوهش از آمار توصیفی در قالب جداول توزیع فراوانی و نمودارها و شاخصهای عددی مانند میانگین و انحراف معیار و برای آزمون فرضیههای آماری، از آزمون کای دو استفاده گردید. ضمنا برا ی تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد.
نتایج تحقیق نشان میدهد که نیازهای اطلاعاتی افراد ناشنوا برای زن و مرد فقط در خصوص میزان مراجعه به کتابخانه و علاقه به مواد خواندنی می تواند متفاوت باشد و در جنبههای دیگر نیازهای اطلاعاتی، بین زن و مرد تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین نیازهای اطلاعاتی افراد ناشنوا برای تحصیل کنندگان در رشتههای مختلف، فقط در خصوص مناسب بودن فضای کتابخانه و میزان نیاز به کتابخانه میتواند متفاوت باشد و در جنبههای دیگر نیازهای اطلاعاتی بین دانشآموزان رشتههای تحصیلی مختلف تفاوت معنی داری وجود ندارد.
با توجه به مطالب ذکر شده پیشنهاداتی نیز برای بهبود وضعیت نیازهای اطلاعاتی ناشنوایان در زمینه تاسیس مراکزی متمرکز همراه با وجود منابع اطلاعاتی مطرح گردید.