بررسی فهرست نویسی کتب چاپ سنگی ایران و ارائه الگوی مناسب

نام نويسنده: یارمحمدی، کبری

مقطع تحصيلي : ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د

استد راهنما : فاطمه نوشین فرد

سال انتشار : 1389

چكيده :

 

پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی توصیفی و سندی به بررسی فهرست نویسی کتب چاپ سنگی در کتابخانه های ایران می پردازد. هدف پژوهش بررسی شیوه های فهرست نویسی کتب چاپ سنگی در ایران و نقد و بررسی روش های موجود و ارائه الگویی مناسب برای فهرست نویسی کتب چاپ سنگی به منظور ایجاد یکدستی و هماهنگی در امر فهرست نویسی کتب چاپ سنگی می باشد. جامعه پژوهش در این تحقیق 14 کتابخانه موجود در سطح کشور است که طی بررسی های انجام شده، کتب چاپ سنگی خود را سازماندهی کرده و عموما بخش هایی مجزا برای این کتب دارا هستند. اطلاعات از طریق پرسشنامه و مشاهده کاربرگه های فهرست نویسی کتابخانه های جامعه پژوهش گردآوری و با کاربرگه های طراحی شده قبلی مقایسه شد. نتایج نشان داد فهرست نویسی 4/71% از کتابخانه های جامعه پژوهش به صورت بنیادی است. 6/78% از جامعه پژوهش کتب چاپ سنگی خود را مانند نسخه های خطی فهرست نویسی می کنند. 3/64% جامعه از کتب چاپ سنگی خود نسخه الکترونیکی تهیه می کنند. 43% از جامعه پژوهش برای فهرست نویسان خود دوره های آموزشی پراکنده و کوتاه مدت برگزار کرده اند. 6/78% فهرستی از کتب چاپ سنگی خود را در قالب کتاب منتشر کرده اند. 6/78% از جامعه خط مشی مکتوب و مدون برای فهرست نویسی این منابع دارند. 7/35% از جامعه از قواعد انگلوامریکن و 43 % از استاندارد بین المللی کتابشناسی توصیفی (ISBD) برای فهرست نویسی این منابع استفاده می کنند. 6/28% از جامعه بر اساس رده بندی کنگره، 4/21% دیویی و 50% بر اساس شیوه های سنتی مجموعه چاپ سنگی خود را رده بندی می کنند. عناصر کتابشناسی در فهرست نویسی کتب چاپ سنگی جامعه پژوهش به طور میانگین 8/54% و از نظر عناصر نسخه شناسی به طور میانگین 5/51% با کاربرگه های ارائه شده قبلی و استانداردهای فهرست نویسی متناسب می باشند. در نهایت کاربرگه ای شامل کلیه عناصر ضروری کتابشناسی و نسخه شناسی برای فهرست نویسی مجموعه کتاب های چاپ سنگی در کتابخانه ها به عنوان الگو ارائه شده است. 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©