بررسی ویژگی های رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی بین المللی کودکان از دیدگاه کاربران ایرانی و ارائه الگوی پیشنهادی

 نام نویسنده حسن پورموینی، زهره

مقطع تحصیلی  :کارشناسی ارشد

استاد راهنماسعید رضایی شریف آبادی

دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي
سال انتشار : 1388

چکیده

 

این پژوهش درک کودکان ایرانی از معنای نشانه های مفهومی و علائم ناوبری موجود در رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی بین المللی کودکان را به منظور سنجش میزان مناسب بودن یا نبودن رابط کاربر کتابخانه جهت استفاده کودکان ایرانی، مورد بررسی قرار می دهد. از دیگر مواردی که این پژوهش به آن می پردازد این مسئله است که به چه میزان رابط کاربر فارسی این کتابخانه باعث تسهیل درک کودکان ایرانی از معنای نشانه های مفهومی موجود در رابط کاربر می شود. هدف پژوهش این است که با استفاده از نتایج حاصل از این بررسی رابط کاربرهایی مناسب جهت کودکان ایرانی، با توجه به تفاوت های فرهنگی و زبانی آن ها طراحی گردد. همچنین نتایج این پژوهش می تواند جهت اصلاح رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی بین المللی کودکان به کار گرفته شود. این پژوهش از بعد هدف کاربردی است. روش پژوهش کیفی می باشد و از روش کمی برای پاسخ به سوال های پژوهش کمک گرفته شده است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردیده است. جامعه مورد مطالعه شامل 20 کودک بود که به طور مساوی از بین دو جنس دختر و پسر انتخاب شدند. کودکان مورد مطالعه براساس گروه بندی سنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شدند که شامل کودکان سنین 7 تا 11 سال بودند. معیار مورد استفاده در این پژوهش بیان می دارد که اگر 95% تا 100% از کودکان معنای یک نشانه را دریافتند نشانه بسیار مناسب، 90% تا 94% کمابیش مناسب، 85% تا 89% نشانه مناسب (متوسط) ارزیابی می شود و اگر 84% یا کمتر معنای یک نشانه را به درستی و یا نادرستی دریافتند نشانه نامناسب ارزیابی می شود. نتایج پژوهش نشان داد بطور میانگین 3/12% از جامعه پژوهش درک درستی از معنای علائم و نشانه های موجود در رابط کاربر انگلیسی کتابخانه دیجیتالی بین المللی کودکان داشته اند. با تطابق نتایج به دست آمده با معیار مورد استفاده در پژوهش تمامی نشانه های مفهومی موجود در رابط کاربر انگلیسی کتابخانه دیجیتالی برای استفاده کودکان ایرانی نامناسب ارزیابی گردید. بطور میانگین 2/29% از کودکان درک درستی از علائم ناوبری داشتند و بنابراین بر اساس تطابق با معیار مورد استفاده در پژوهش هیچ کدام از علائم ناوبری مناسب ارزیابی نگردید و بنابراین نمی تواند از ناوبری کودکان ایرانی در سایت پشتیبانی کند. نتایج پژوهش نشان داد که رابط کاربر فارسی باعث تسهیل درک کودکان از معنی نشانه های مفهومی موجود در رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی کودکان شده است. در انتها نیز الگویی پیشنهادی جهت اصلاح رابط کاربر و پیشنهاداتی جهت پژوهش حاضر و پژوهش های آینده ارائه گردیده است.

 

 

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©