ارزیابی کتابخانه های دانشگاهی شهر اراک از دیدگاه نیروی انسانی شاغل در آن ها

 

نام نویسنده زهره وندی، انیسه

مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد

استاد راهنمامنصور تاجداران

دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي
سال انتشار : 1388

چکیده

 

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کتابخانه های دانشگاهی شهر اراک از دیدگاه نیروی انسانی شاغل در آن ها بر اساس استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران صورت پذیرفته است.

در این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی توصیفی وضعیت کتابخانه های دانشگاهی شهر اراک که مشتمل بر 5 کتابخانه مرکزی و 7 کتابخانه دانشکده ای می باشد از طریق دو نوع پرسشنامه که یکی برای کارمندان و دیگری برای مدیران کتابخانه ها (48 کارمند و 5 مدیر) طراحی شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که عدم وجود کمیته مشورتی در کتابخانه ها، انجام نپذیرفتن خدمات حرفه ای کتابداری توسط کتابداران متخصص، عدم تجدیدنظر در خط مشی مجموعه سازی، نامناسب بودن کمیت منابع سمعی بصری و منابع الکترونیکی، فقدان نمایه نامه ها و چکیده نامه ها، عدم دسترسی مستقیم مراجعان به منابع کتابخانه، نبود برنامه های همکاری بین کتابخانه ای، فقدان برنامه های آموزش کاربران، عدم اختصاص فضایی از کتابخانه جهت کاربران معلول و نابینا و نامناسب بودن وضعیت کتابخانه ها از نظر تهویه، حرارت و رطوبت، مشکلات اساسی کتابخانه های مورد مطالعه از دیدگاه نیروی انسانی شاغل در آن ها است، همچنین بررسی فرضیات نشان داد که در کمتر از 50% کتابخانه های مذکور تعداد نیروی انسانی، کمیت مجموعه و انجام خدمات حرفه ای کتابداری توسط کتابداران متخصص در حد مطلوبی می باشند.

به منظور بهبود وضع موجود، تشکیل کمیته مشورتی در کتابخانه ها، بهره گیری از کتابداران متخصص جهت انجام امور حرفه ای کتابداری، غنی کردن مجموعه کتابخانه ها با افزایش منابع سمعی بصری، الکترونیکی و اشتراک بانک های اطلاعاتی مهم و مرتبط، مشارکت کتابخانه ها در برنامه های همکاری بین کتابخانه ای و بهره مندی از برنامه های آموزش کاربران و ... پیشنهاد می شود.

 

 

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©