تعيين ميزان رضايت استفاده كنندگان از خدمات مرجع كتابخانه‌هاي مركزي دانشگاههاي تربيت مدرس ، صنعتي شريف و اميركبير

نام نویسنده : فیضی, علیرضا

استاد راهنما: علی سینایی

مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد

استاد مشاور: روح انگيز جمشيدي‏، فاطمه سبكروح
سال انتشار : 1376

چکیده:

دليل وجودي و رسالت اصلي هر كتابخانه دانشگاهي پيوند جامعه دانشگاهي با دانش و اطلاعات از طريق ارائه خدمات كارآمد است . و هدف نهايي هر كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني تلاش در جهت تامين رضايت استفاده كنندگان از خدمات مختلف است . پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان رضايت استفاده‌كنندگان كتابخانه‌هاي مركزي دانشگاههاي تربيت مدرس ، صنعتي شريف و صنعتي اميركبير از خدمات مرجع آن كتابخانه‌ها انجام شده است . تعيين انواع خدمات مرجع و شناسايي عوامل رضايتمندي استفاده‌كنندگان از خدمات مرجع هدف‌هاي ويژه اين بررسي بوده است . اين پژوهش عمدتا به سئوالهاي زير پاسخ گفته است . خدمات مرجع ارائه شده توسط كتابخانه‌هاي مركزي سه دانشگاه مورد بررسي كدامند؟ آيا مراجعه‌كنندگان با اين خدمات آشنايي دارند؟ جامعه آماري شامل اعضاي هيات علمي و دانشجويان است كه از خدمات مرجع كتابخانه‌هاي مورد بررسي استفاده نموده‌اند. نوع پژوهش توصيفي و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه بوده كه به بيش از 80 درصد پرسشنامه‌ها پاسخ داده شده است . براي تجزيه و تحليل اطلاعات بدست آمده از آمار توصيفي استفاده شده است . يافته‌هاي پژوهش نشان داد كه : 1) جامعه استفاه كننده از خدمات مرجع ارائه شده در كتابخانه‌هاي خود اطلاع دارند اما ميزان اطلاع آنها از خدمات "پاسخگويي تلفني به سئوالات مرجع " و "ارائه خدمات گزينشي" در سطح پائيني قرار دارد; 2) بيش از نيمي از افراد از كمك كتابدار در پيدا كردن اسناد و مدارك مورد نياز خود رضايت دارند همچنين جامعه استفاده كننده از كمك كتابدار در استفاده از برگه‌دان نيز اظهار رضايت نموده‌اند; 3) خوشرو بودن كتابدار ودر دسترس بودن آنان در هنگام نيار باعث رضايت استفاده كنندگان از خدمات مشاوره، كمك كتابدار در خدمات امانت بين كتابخانه، آموزش فردي در آموزش استفاده از كتابخانه و مناسب بودن قيمت فتوكپي در ارائه اين خدمات از عوامل اصلي رضايت استفاده كنندگان بشمار مي‌رود; 5) سرعت و استفاده از تكنولوژيهاي اطلاع‌رساني در ارائه خدمات گزينشي و تهيه كتابشناسي نيز باعث رضايت استفاده‌كنندگان شده است ; 6) امكان ضبط اطلاعات درخواستي به روي ديسكت و رايگان بودن اين خدمات از جنبه‌هاي اصلي در جلب رضايت استفاده كنندگان در استفاده از پايگاههاي اطلاعاتي پيوسته و ناپيوسته بوده است . يافته‌هاي پژوهش در مورد ميزان رضايت كلي استفاده كنندگان از خدمات مرجع نشان داد كه 56/1 درصد از جامعه استفاده كننده از خدمات مرجع در كتابخانه‌هاي مورد بررسي راضي و يا بسيار راضي بوده‌اند، در اين ميان راضي‌ترين استفاده كنندگان مربوط به كتابخانه مركزي اميركبير بوده است . در پايان پيشنهادهايي با توجه به نتايج بدست آمده از پژوهش و توصيه‌هايي براي پژوهشهاي آينده ارائه شده است .

   • با توجه به اينكه يافته هاي پژوهش نشان داد كه از بين دانشگاههاي مورد بررسي، جامعه استفاده كننده از خدمات مرجع در كتابخانه هاي مركزي دانشگاه شريف، كمترين ميزان رضايت را داشته اند، بنابراين لازم است كه علل و عوامل عدم رضايت آنها در قالب يك پژوهش مشخص شود.

   • در ديگر دانشگاههاي كشور و ساير دانشگاههايي كه در گروههاي علوم انساني، پزشكي، هنر و كشاورزي قرار دارند. تحقيقي مشابه تحقيق حاضر انجام شود و ميزان رضايت جامعه استفاده كننده از خدمات مرجع تعيين شود.

   • با توجه به اينكه استفاده اعضاء هيئت علمي دانشگاههاي مورد بررسي از خدمات مرجع در سطح پائيني قرار دارد و اينكه كلاً مراجعه آنها به كتابخانه ها پايين بوده است، تحقيق با هدف تعيين علت يا عدم علل مراجعه اساتيد كتابخانه ها انجام شود

  • تحقيقي در مورد تاثير ارتباط مراجعه كننده با كتابخانه ها با دو نوع سيستم باز و بسته انجام شود.


 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©