مقايسه دستورالعمل هاي موجود كتابنامه نويسي و پانويسي كتب فارسي از نظر رعايت مقررات و ضوابط استاندارد
نام نویسنده :كوهزاد، ناصر
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
استاد راهنما :فاطمه سبكروح
استاد مشاور: دكتر دوستدار
سال انتشار : 1373
چکیده:
پانويسي و كتابنامهنويسي بخشي از نوشته تحقيقي است كه براي دادن اطلاع بيشتر يا اعتباربخشيدن به نوشته فراهم ميشود، هدف اين پژوهش روشن نمودن وضعيت دستورالعملهاي كتابنامهنويسي و پانويسي فارسي در مقايسه با استاندارد است . فرضيات پژوهش بيان ميكند كه دستورالعملهاي كتابنامهنويسي فارسي از نظر عناصر مداخل و نظم آن با همديگر هماهنگي نداشته و بيشتر از استاندارد "الف " تبعيت نمودند. با تحقيق توصيفي اطلاعات 27 منبع (دستورالعملهاي فارسي) از سال 1350 به بعد با استفاده از جدولها با كتاب "دستورالعمل بررسي نويسندگان در تهيه مقاله، پاياننامهها و رساله دكتري" تاليف كيتال . تورابين ويرايش چهارم (به نام استاندارد الف) و پنجم (استاندارد ب) و "آيين نگارش " تاليف مارتاال . منهايمر (به نام استاندارد ج) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت . يافتههاي تحقيق و آزمون F انجام شده در تفاوت درصد واريانس نشان ميدهد كه تفاوت دوگروه (الف و ب) و (الف و ج) معني داراست و بدين معني است كه بيشتر مدارك از استاندارد "الف " تبعيت كردهاند. در بررسي انجام شده، تنها 4 مدرك (15 درصد كل مدارك) با هم و با استاندارد الف و ب هماهنگ هستند، و 23 مدرك ديگر (85 درصد مدارك) با همديگر هماهنگي ندارند وبراين اساس فرضيات تحقيق مورد تاييد قرار ميگيرد. پيشنهاد ميشود فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران با هماهنگي پژوهشگران علوم كتابداري دستورالعمل استاندارد تهيه و جهت اجراء به جامعه پژوهشي كشور اعلام نمايد.
ضرورت آموزش كتابنامه نويسي و پانويسي در دانشگاهها
بررسي نحوه كتابنامه نويسي و پانويسي پايان نامه هاي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري دانشگاههاي ايران
نظرسنجي اساتيد علوم كتابداري و اطلاع رساني در استفاده از شيوه پانويسي در رساله هاي تحقيقي.