بررسی وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه و مقایسه آن با استانداردهای ایفلا برای کتابخانه های آموزشگاهی» به منظور ارائه راهکارهایی جهت بهینه سازی وضعیت آنها
نام نويسنده : جمشیدی, نظام
استاد راهنما :دکتر زاهد بیگدلی
:استاد مشاور دکتر عبدالحمید معرف زاده
چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه از نظر فضا، بودجه، امکانات و تجهیزات، نیروی انسانی، کمیت مجموعه، و ارائه خدمات میباشد. همچنین پژوهش حاضر وضعیت به دست آمده را با «استانداردهای ایفلا برای کتابخانههای آموزشگاهی» مورد مقایسه قرار میدهد. جامعه پژوهش، کل مدارس مقطع متوسطه استان کرمانشاه را شامل میشود. این پژوهش از نوع توصیفی و روش پیمایشی میباشد. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه به دست آمدهاند و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی و میانگین استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که 97/80 درصد از مدارس، دارای کتابخانه هستند. 83/32 درصد از کتابخانهها به وسیله کتابداران اداره میشوند و فقط سرپرست 34/9 درصد از آنها در رشته کتابداری تحصیل کردهاند. 27/91 درصد از کتابخانهها بودجه مدون و اختصاصی ندارند. فضای کتابخانهها، بسیار محدود است و اکثر آنها برای مطالعه دانشآموزان فضایی در نظر نگرفتهاند. مجموعه کتابخانهها از نظر کمی ضعیف هستند. 53/32 درصد از کتابخانهها شیوه استفاده از کتابخانه را به دانشآموزان آموزش میدهند و فقط 72/5 درصد از آنها دسترسی به اینترنت را برای کاربران فراهم میکنند. وسایل و تجهیزات کتابخانهها بسیار ضعیف هستند. کتابخانههای آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه در تمام زمینهها در حد استانداردهای ایفلا نیستند و به طور کلی میتوان گفت که این کتابخانهها دچار چالشهای جدی هستند و توان پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان را ندارند.