بررسی ابعاد اجرای اصول اخلاق حرفهای کتابداری و اطلاع رسانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران
نام نویسنده: شاهمحمدی، سمیه
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
سال انتشار : 1389
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی ابعاد اجرای اصول اخلاق حرفه ای کتابداری و اطلاع رسانی در بین کتابداران کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران است. روش پژوهش پیمایشی توصیفی است و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. حجم جامعه آماری 310 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است که از این تعداد، 171 نفر به عنوان نمونه آماری مورد پژوهش بر اساس روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ ./87 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان دادکه به ترتیب از بیشترین به کمترین میانگین محاسبه شده در مولفه های تعامل با همکاران خود و همکاران مشاغل مرتبط(68/4)، حفظ و نگهداری از منابع(64/4)، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و حق مؤلف منابع(5/4)، حفظ حریم خصوصی افراد و محرمانه ماندن اطلاعات آنان(47/4)، احترام به عقاید مختلف(53/4)، رعایت بی طرفی در حرفه(34/4)، دفاع از اصول آزادی اندیشه و عدم سانسور منابع(33/4)، آموزش مستمر و ارتقای سطح سواد اطلاعاتی خود و کاربران(24/4)، ارتقای اهداف حرفه(16/4)، ارائه خدمات کتابخانه ای(07/4)، و فراهم آوری امکانات برای دسترسی آسان و یکسان به اطلاعات برای همه کاربران (4) بیشتر از حد متوسط بوده است. همچنین نتایج حاکی از آن است که میانگین تلاش کتابداران کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران در جهت اجرای ابعاد اصول اخلاق حرفه ای کتابداری و اطلاع رسانی ( 38/4) از حد متوسط بیشتر می باشد. در پایان پیشنهاداتی در رابطه با بهبود اجرای ابعاد اصول اخلاق حرفه ای در کتابخانه های دانشگاه های دولتی ارائه شده است. ·