مقايسه وب سايتهاي آموزش مستمر كتابداري و اطلاع رساني در كشورهاي منتخب و ارائه يك الگو براي ايران

نام نویسنده : بزم, سهیلا 

استاد راهنما: ماندانا صدیق بهزادی

استاد مشاور : علیرضا ظهور

مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد

سال انتشار: 1382

چکیده:

سالانه از هشت گروه كتابداري و اطلاع رساني در ايران حداقل 70 نفر در مقطع تحصيلات تكميلي در رشته كتابداري و اطلاع رساني فارغ التحصيل مي شوند بدون اينكه براي استمرار آموزش اين افراد و روزآمد كردن دانش آنها برنامه ريزي اصولي منسجم و هماهنگي صورت گرفته باشد. عدم استمرار آموزش باعث خواهد شد كتابداران بعد از گذشت مدت زماني كوتاه بدون اينكه علم و دانش آنها روزآمد گردد، صرفا تجربه آنها در محيط هاي كاري افزوده شود. دراين رساله 20 وب سايت دانشگاهي از كشورهاي آمريكا، كانادا و استراليا كه دوره هاي آموزش مستمر اينترنتي ارائه مي دهند به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شد. يافته هاي حاصل از مقايسه محتوايي نشان داد كه هدف اكثر ارائه دهندگان دوره ها ، روزآمد نمودن دانش شغلي كتابداران و اطلاع رسانان بوده است. مطابق با اين هدف فنآوري اطلاعات و ارتباطات و ذخيره و بازيابي اطلاعات كامپيوتري و فناوري در كتابخانه از اهم ترين موضوعاتي بود كه در اين دوره ها ارائه شده بود كه در موارد درس ارائه شده در اين دوره ها گسترده تر از آموزش رسمي بود. پرداخت شهريه ، دارا بودن امكانات كامپيوتري و آشنايي كافي در كار با كامپيوتر و اينترنت از اهم شرايط شركت در دوره ها بود. يافته هاي حاصل از مقايسه ساختاري نشان داد كه وب سايت ها بيش از 50درصد از اقلام اطلاعاتي چك ليست شماره 2 شامل نمادهاي موجود بر روي صفحه آغازين ، صفحه وب آموزش مستمر ‏‎Course site‎‏ را در وب سايت خود پيش بيني كرده اند و بالاترين درصد به كارگيري مربوط به دانشگاه پينزبورگ و سيمونز مي باشد. نتايج رساله نشان مي دهد كه ضمن ارائه الگو جهت طراحي وب سايت آموزش مستمر براي ايران، پيشنهاد گرديد دانشگاهها و گروههاي كتابداري و اطلاع رساني در ايران با استفاده از نتايج پژوهش ، مطابق با اهداف و سياست هاي آموزشي هر دانشگاه در جهت ارائه دوره هاي آموزش مستمر هر چه سريعتر اقدام كنند.

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©