بررسی میزان استفاده و اعتبارسنجی منابع وبی در پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد

نام نویسنده: شمس آرا، سارا
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد

استاد راهنمای اول: فتاحی، رحمت الله
استاد مشاور اول :داورپناه، محمد رضا
سال انتشار 1387 :
تعداد صفحات : 130


چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده و اعتبار سنجی منابع وبي در پايان نامه هاي كارشناسي ارشد دانشگاه فردوسي مشهد، در چهار حوزه علوم، علوم انسانی، کشاورزی و مهندسی است؛  تا مشخص شود دانشجويان كارشناسي ارشد اين چهار حوزه تا چه حد از منابع وب در تهيه پايان نامه هاي خود استفاده مي كنند و این گونه منابع تا چه حد از اعتبار برخورداند.

پژوهش حاضر به روش پیمایشی انجام شد، که یکی از انواع تحقیقهای توصیفی است. جامعه آماري پژوهش حاضر را پایان نامه های دانشجویان فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد بین سالهای 1385-1381 تشکیل می دهد که تعداد آنها 1738 پایان نامه بوده و از بین آنها با استفاده از نمونه گیری طبقه ای یا سهمیه ای و  تصادفی منظم ، 313 پایان نامه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. دراین پژوهش از دو ابزار برای گردآوری داده ها استفاده شده است:  

      الف. یک فرم ساده برای یادداشت تعداد و انواع استنادها در مآخذ پایان نامه های مورد بررسی

ب. یک سیاهه وارسی شامل معیارهای بررسی اعتبار منابع وبی مورد استناد در پایان نامه ها.

 یافته ها حاکی از آن است که بطور کلی میزان استفاده از منابع وبی در پایان نامه های چهار حوزه تحصیلی 33/1 درصد می باشد که تفاوت بین این چهار حوزه از نظر میزان استفاده به لحاظ آماری معنادارمی باشد. بطور کلی میانگین نمره اعتبار سنجی  در چهار حوزه تحصیلی (288/9) بوده است؛که از لحاظ آماری تفاوت معناداری در چهار حوزه مشاهده گردید همچنین بیشترین درصد منابع وبی مورد استناد حوزه های علوم انسانی و علوم پایه مربوط به مقالات بوده که به ترتیب 2/64% و 7/47% می باشند. در حوزه های تحصیلی کشاورزی و مهندسی بیشترین درصد منابع وبی مورد استناد مربوط به سایر منابع (وب سایتهای دانشگاهی، خبری، گزارش گردهمایی ها و...) می باشد که به ترتیب 5/46% و 6/48% می باشند. به استثنای حوزه تحصیلی علوم انسانی، روند استناد دهی به منابع وبی در طول پنج سال مورد مطالعه صعودی نبوده و تقریبا ثابت باقی مانده و در همه حوزه های تحصیلی منابع وبی خارجی بیشترین درصد استناد دهی را به خود اختصاص می دهند (9/91%) و نیز استناد دهی به منابع وبی داخلی با درصد 1/8% در مقام دوم قرار دارد. در همه حوزه های تحصیلی نسبت استناددهی به منابع چاپی در برابر استناددهی به منابع وبی 98 به 2 می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بر خلاف تصور تاثیر گسترده اینترنت در همه زمینه ها خصوصا زمینه های پژوهشی و دانشگاهی، هنوز هم منابع چاپی منابع غالب در فعالیتهای تحقیقاتی دانشجویان محسوب می شوند.

 

فهرست مندرجات - فهرست منابع و مآخذ - نتيجه گيري

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©