بررسی وضعیت وب سایت های ایرانی بر اساس معیار های عمومی ارزیابی

 

نام نویسنده :خالقی، نرگس
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد

استاد راهنمای اول :داورپناه، محمد رضا
استاد مشاور اول :فتاحی، رحمت الله
سال انتشار 1383 :
تعداد صفحات 113 :
چکیده

          وضعیت وب سایت های ایرانی بر اساس معیار های عمومی ارزیابی شامل : سازماندهی پشتیبانی کننده، نوع ، هدف ، موضوع، زبان، چگونگی دسترسی، روزآمدی، پیوندها، ارائه خدمات و امکانات، و نوع قلمرو به منظور شناخت و آگاهی از حضور اطلاعاتی ایران در شبکه وب، بررسی و در نهایت پیشنهاد هایي ارائه شده است. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را وب سایتی معرفی شده در پنج ابزار شامل سه موتور جستجو ( گوگل، لایکوز و یاهو )، راهنمای وب Iran Digest ، و کتاب " راهنمای وب سایت های مشهور ایرانی و سایت های مشهور خارجی بر روی وب" تشکیل می دهد. از این پنج ابزار، در مجموع 265 وب سایت به صورت تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات آن ها با استفاده از سیاهه ارزیابی محقق ساخته، گردآوری شد.

      به منظور آزمون سوال های پژوهش از جدول های توزیع فراوانی، آزمون مجذورکای و همبستگی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که وب سایت های تحت پشتیبانی سازمان های دولتی، بیش ازا بخش خصوصی در شبکه حضور دارند. وب سایت های اطلاعاتی بیشترین حضور و وب سایت های خدماتی، خبری، و شخصی، کمترین حضور را در اینترنت داشته اند و بیش از نیمی از وب سایت ها نیز به ذکر هدف های خود توجهی نداشته اند. در اکثر وب سایت ها به بسیاری از موضوع ها از جمله موضوع های علمی، هنر و علوم انسانی، فرهنگ و علوم اجتماعی، کودکان، ورزش و... توجه نشده است. به منظور اشاعه اطلاعات، بیشتر از زبان انگلیسی و فارسی استفاده کرده اند و به ذکر تاریخ روزآمد شدن در صفحه وب سایت نپرداخته اند. تقریبا چگونگی دسترسی  به اکثر وب سایت ها به صورت مستقیم و رایگان بوده است و بیشتر در قلمرو com, ac, ir حضور داشته اند. بین خدمات و امکانات ارائه شده در وب سایت ها تفاوت معناداری وجود دارد. بیش از نیمی از وب سایت ها از صفحه اول با دیگر وب سایت ها پیوند برقرار کرده اند و محدوده جغرافیایي بیشتر آنها شهر تهران می باشد. بر اساس یافته های پژوهش، پیشنهاد های از جمله:

 ایجاد ضوابط و قوانین مشخص برای ثبت نشانی اینترنتی وب سایت ها، آگاهی، تشویق و ترغیب مراکز حقیقی و حقوقی به ایجاد وب سایت، ایجاد موتور جستجوی ایرانی به منظور شناسايی و جستجوی وب سایت های ایرانی، توجه به هر دو زبان انگلیسی و فارسی و ارائه وب سایت های دوزبانه، غنی و پربار کردن محتوای وب سایت ها و ... ارائه شده است.

 

فهرست مندرجات- فهرست منابع و مأخذ -نتيجه گيري-فاقد پرسشنامه

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©