بررسی دیدگاه کاربران پیرامون قابلیت فهم و پیش بینی پذیري سازماندهی مقوله های اطلاعاتی وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران به منظور ارائه الگویی مناسب
نام نویسنده : ناصری، زهرا
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
استاد راهنمای اول: رحمت اله فتاحی
سال انتشار: 90
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده:
هدف اصلي اين پژوهش، بررسي چگونگي سازماندهي مقولههاي اطلاعاتي (منوها) در وبسايت كتابخانههاي دانشگاهي ايران از رويكرد كاربرمدار است. در اين راستا، 10 وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ایران توسط 30 نفر دانشجوي ارشد و دكتري از جنبه ميزان منطقي بودن سازماندهي مقولههاي اطلاعاتي، همچنين قابلیت درك کاربر و پیشبینیپذیري برچسبهای بکار رفته برای بازنمون اين مقولهها، ميزان تأثير عمق منو (تعداد مراحل يا لايههاي منو) بر كاهش پيشبينيپذيري، بر افزايش گمشدگي و صرف زمان بيشتر كاربر براي پيدا كردن اقلام اطلاعاتي مورد بررسي قرار گرفت. به اين منظور از چهار روش مختلف (مكاشفهاي، تحليل ساختار، مرتبسازي كارتها و مصاحبه نيمهساختار يافته) براي گردآوري اطلاعات استفاده شد. نتايج حاكي از آن است كه وبسايت كتابخانههاي دانشگاهي ايران از جنبههاي مورد بررسي در وضعيت مطلوبي قرار ندارند. مصاحبه با كاربران نيز اين يافتهها را تأييد كرد. همچنين مشخص شد كه عمق منو زماني بر كاهش پيشبينيپذيري اقلام تحت منو و افزايش زمان براي پيدا كردن اقلام تحت منو تأثيرگذار است كه افزون بر استفاده از لايههاي زياد، اقلام نيز به درستي دستهبندي نشده باشند و از برچسبهاي خود توصيف و قابل درك برخوردار نباشند. با استفاده از روش مرتبسازي كارتها، نگاه كاربران به دستهبندي اقلام اطلاعاتي مورد بررسي قرار گرفت. نتايج اين بخش نشان داد كه كاربران در انتخاب مقوله براي قرار دادن اقلام، ديدگاه متفاوتي از طراحان سايت دارند و برخي از اقلام را در دستههاي متفاوت از طراحان قرار ميدهند. از ديگر روشهاي بكار رفته تحليل ساختار وبسايتها از نظر الگوهاي بكار رفته براي دستهبندي اقلام بود، دستاوردهاي اين بررسي نشان داد از ميان پنج الگوي موجود (كاهشي، افزايشي، محدب، مقعر و ثابت)، ساختار مقولههاي وبسايت كتابخانههاي دانشگاهي ايران بيشتر از الگوي كاهشي و مقعري استفاده ميكنند. استفاده از الگوي مقعري برخلاف ديگر الگوها باعث كاهش بروز خطاي انتخاب ميشود و استفاده از الگوي كاهشي عدم قطعيت در منو را افزايش ميدهد. در پايان، الگوي پيشنهادي توسط پژوهشگر براي درك بهتر و بيشتر سازماندهي اطلاعات (مقولهها و منوهاي) وبسايت كتابخانههاي دانشگاهي ارائه شده است.
فهرست مندرجات فهرست منابع و مآخذ نتيجه گيري پرسشنامه
متن کامل مقاله مستخرج از پایان نامه