در نمودار4 نيز پراكندگي كتابهاي غير از كتابهاي منتخب شورا كه به پرسشهاي پژوهشي كتابهاي درسي پاسخ ميدهند، از نظر نوع محتوا آورده شده است.
براساس نمودار 4، بيشترين ميزان كتابهاي معرفي شده، به كتابهاي علمي و دانش اجتماعي اختصاص دارد. پس از آن، كتابهاي مرجع، زندگينامههاي فردي، كتابهاي داستان و شعر قرار دارد. شايد بتوان گفت پراكندگي كتابهاي منتخب شورا و كتابهاي مناسب غيرشورا كه به پرسشهاي پژوهشي كتابهاي درسي دورة راهنمايي پاسخ ميدهند، نشاندهندة آن است كه فهرست كتابهاي شناسايي شده توسط محقق، تا حد زيادي توانسته است خلأ موجود در فهرست كتابهاي منتخب شورا را تكميل كند. اين نكته در نمودار 5 به خوبي مشاهده ميشود. بنابراين، كتابداران بايد توجه داشته باشند گرچه ممكن است فهرستهاي منتخب از منابع منتشر شده در ايران در اختيار باشد، در صورت آشنايي با معيارهاي ارزيابي منابع، ميتوانند كتابهاي مناسب مورد نياز معلمان و دانشآموزان را انتخاب كنند.
سؤال پژوهشي3. كتابهاي مرجع موجود در بازار تا چه ميزان توانايي پاسخگويي به پرسشهاي پژوهشي كتابهاي درسي دوره راهنمايي را دارند؟
با توجه به اهميت آشنايي دانشآموزان، بويژه دانشآموزان مقاطع راهنمايي و دبيرستان با كتابهاي مرجع براي انجام كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي كلاسي و غيركلاسي، در اين سؤال پژوهشي، ميزان پاسخگويي كتابهاي مرجع به پرسشهاي پژوهشي كتابهاي درسي دوره راهنمايي، بررسي ميشود.
بر اساس دادههاي به دست آمده از نمودارهاي 2 و 4، 15% كتابهاي منتخب شورا و 14% كتابهاي غيرشورا ميتوانند به پرسشهاي پژوهشي كتابهاي درسي مورد بررسي در پژوهش حاضر پاسخ دهند.
همچنين، بررسي پرسشهاي پژوهشي كتابهاي درسي نشان ميدهد از ميان 421 پرسش پژوهشي مطرح شده در 15 كتاب درسي دورة راهنمايي، 333 مورد (79%) از طريق كتابهاي مرجع پاسخ داده شدهاند. چون كتابهاي مرجع براي يافتن پاسخهاي كوتاه، سريع و فشرده به پرسشهاي مشخص تدوين شدهاند (قزلاياغ، 1383 و نشاط و حري، 1385)، نمونه يا مدلي هستند از انديشهها، باورها و واقعيتهاي بسيار بزرگتر و در عمل ابزاري هستند جهت رهيابي به اطلاعات وسيعتر و عميقتر در منابع ديگر (جهودا و براوناگل، 1386). بنابراين، گرچه ممكن است كتاب مرجع به پرسشهاي پژوهشي درسها پاسخ دهد، براي پاسخگويي به كنجكاويهاي دانشآموزان و افزايش دسترسي آنان به منابع مرتبط بيشتر، سعي شد تا حد ممكن پاسخگويي به يك پرسش از طريق چند منبع مناسب (مرجع و غير مرجع) صورت گيرد.
بررسي كتابهاي مرجع معرفي شده در كتابشناسيهاي منتخب شورا كه توانايي پاسخ به پرسشهاي پژوهشي كتابهاي درسي را دارند نيز نشان ميدهد از ميان 24 كتاب مرجع، 20 مورد (84%) دايرةالمعارف يا دانشنامه است. از ميان اين دايرةالمعارفها، فرهنگنامه كودكان و نوجوانان كه توسط شوراي كتاب كودك منتشر ميشود، توانسته است به 48% پرسشهاي پژوهشي پاسخ دهد. نمودار 7، ميزان پاسخگويي فرهنگنامه را در مقايسه با ساير منابع مرجع منتخب شورا، نشان ميدهد.
بر اساس اطلاعات نمودار 6، تمامي مدارس و كتابخانههاي آموزشگاهي بايد براي پاسخگويي به نيازهاي اطلاعاتي دانشآموزان و معلمان، فرهنگنامه تهيه كنند. تعداد كمي از كتابهاي مرجع نيز زندگينامههاي گروهي، واژهنامهها و منابع جغرافيايي است. نمودار زير، پراكندگي اين كتابها را بر اساس نوع كتابهاي مرجع، نشان ميدهد.
بررسي كتابهاي مرجعي كه غير از كتابشناسيهاي منتخب شورا شناسايي شدند، نشان ميدهد دايرةالمعارفها و دانشنامهها با بالاترين درصد، بيشترين ميزان پاسخگويي به پرسشهاي پژوهشي كتابهاي درسي را شامل ميشوند. بنابراين، كتابخانههاي آموزشگاهي بايد اولويت اول در مجموعهسازي را به شناسايي، انتخاب و تهية دايرةالمعارفها و دانشنامههاي گوناگون و مرتبط با مباحث درسي، اختصاص دهند.
پاسخگويي به ديگر پرسشهاي پژوهشي نيز مستلزم مراجعه به ساير كتابهاي مرجع (به ترتيب واژهنامهها، منابع جغرافيايي و زندگينامههاي گروهي) است. در نمودار زير، پراكندگي كتابهاي مرجع شناسايي شده غير از كتابهاي شورا براي پاسخ به پرسشهاي پژوهشي كتابهاي درسي، آورده شده است.
يافتههاي اين پژوهش نشان داد منابع منتشر شده در ايران تا حد زيادي ميتوانند نيازهاي اطلاعاتي دانشآموزان در رابطه با پاسخگويي به پرسشهاي موجود در متن و انتهاي درسها را برآورده سازند. براي اينكه نظام آموزشي دانشآموز محور بتواند به نيازهاي اطلاعاتي دانشآموزان پاسخ دهد و باعث درك بهتر درسها شود، بايد مجموعهاي از منابع مناسب غيردرسي را در اختيار دانشآموزان قرار دهد. از آنجا كه نهاد تخصصي بجز شوراي كتاب كودك به انتخاب كتابهاي مناسب نميپردازد و كتابهاي منتخب شورا نيز به تنهايي پاسخگوي نيازهاي دانشآموزان نيست، ضروري است كتابخانههاي آموزشگاهي تجهيز شوند و كتابداران، منابع منتشر شده را ارزيابي و معرفي كنند.
پيشنهادها
در ادامه، برخي از راهكارها و پيشنهادهايي كه براي بهبود وضعيت موجود در حوزه بررسي شده در اين پژوهش مفيد به نظر ميرسد، ارائه ميشود. همچنين، پيشنهادهايي نيز براي انجام پژوهشهاي بيشتر در اين حوزه آورده شده است.
پيشنهادهايي براي برنامهريزان و طراحان كتابهاي درسي
- به طراحان كتابهاي درسي توصيه ميشود پرسشها و تمرينهاي كتابهاي درسي را به گونهاي ارائه كنند كه دانشآموزان به دنبال كسب مفاهيم در حوزة علوم مختلف حركت كنند نه اينكه فقط به دنبال يافتن يك پاسخ مشخص براي پرسش مطرح شده بوده و به تفكر و چالش ذهني نيازي نداشته باشند.
- از حجم مطالب كتابهاي درسي كاسته شود تا معلمان بتوانند زمان بيشتري را به فعاليتهاي غيردرسي و معرفي منابع مرتبط با درسها به دانشآموزان اختصاص دهند و دانشآموزان نيز بتوانند از طريق كتابهاي غيردرسي، يادگيري عميقتري داشته باشند.
- به طراحان كتابهاي درسي پيشنهاد ميشود در انتهاي كتابهاي درسي كتابهاي مناسب بيشتر و جديدتري معرفي كنند تا معلمان بتوانند با منابع مكمل درسها آشنا شوند و دانشآموزان نيز بتوانند در پژوهشهايي كه براساس پرسشهاي كتابهاي درسي انجام ميدهند، بهتر و موفقتر عمل كنند.
- پيشنهاد ميشود دستاوردهاي اين پژوهش، بين معلمان، مديران و كتابداران توزيع و چگونگي بهرهگيري از آنها در دورههاي بازآموزي، آموزش داده شود.
پيشنهادهايي براي كتابداران كتابخانههاي آموزشگاهي
- توصيه ميشود، دستاوردهاي اين پژوهش، يعني سياهة منابع منتخب، در اختيار كتابخانههاي آموزشگاهي قرار گيرد تا مبنايي براي مجموعهسازي و كمك به دانشآموزان در هدايت آنان براي جستجوي پاسخ پرسشهاي پژوهشي باشد.
- از طريق مشاركت با معلمان و حتي در برخي موارد با مشورت دانشآموزان و بهرهگيري از نظرهاي سازندة آنان در زمينه محتواهاي مورد نياز برنامههاي درسي، كتابداران به انتخاب و فراهمآوري منابع متناسب با نيازهاي درسي دانشآموزان و معلمان اقدام نمايند.
- كتابداران، با همكاري معلمان، جلسههايي را براي آشنايي والدين با منابعي كه در پيشرفت تحصيلي و بخصوص پاسخگويي به نيازها و پرسشهاي پژوهشي دانشآموزان ميتواند مؤثر باشد، برگزار كنند.
- در زمينه فراهمآوري منابع براي كتابخانه، به موازات توجه به منابع تأليفي، براي آشنايي دانشآموزان با مسائل، نظرها و ديدگاههاي ملتهاي مختلف، به انتخاب و تهية منابع ترجمهاي نيز توجه داشته باشند.
- ضروري است كتابداران در همه كتابخانههاي آموزشگاهي، فرهنگنامة كودكان و نوجوانان را براي كتابخانه فراهم كنند.
پيشنهادهايي براي معلمان
- معلمان بايد از طريق طرح سؤالهاي متنوع و نيز دادن تمرينها و فعاليتهاي پژوهشي بيشتر به دانشآموزان، از آنها بخواهند به منابع غيردرسي ديگر نيز مراجعه كنند تا ضمن آشنايي با نظرها و ديدگاههاي مختلف، مطالب درسي را بهتر، بيشتر و عميقتر بياموزند.
- براي جلوگيري از بيتوجهي دانشآموزان به مطالب درسي و نگرش يكجانبه در آموزش، معلمان علاوه بر مطالب ارائه شده در كتابهاي درسي، ساعتي را در كلاسهاي درس به معرفي و مطالعة كتابهاي غيردرسي مرتبط با مفاهيم كتابهاي درسي، اختصاص دهند. همچنين، معلمان ميتوانند هفتهاي يك ساعت كلاس را در كتابخانه برگزار كنند و درس را در پيوند با كتابهاي غيردرسي مرتبط و موجود در كتابخانه، ارائه نمايند.
- ضروري است معلمان ساعتهايي از كلاس را به بحث دربارة چگونگي پاسخگويي به پرسشهاي پژوهشي، راههاي دسترسي به پاسخها و نيز كميّت و كيفيت پاسخهاي به دست آمده از سوي دانشآموزان اختصاص دهند و از اين طريق، انگيزه پاسخيابي براي اين پرسشها را در دانشآموزان تقويت كنند.
پيشنهادهايي براي والدين
- به والدين توصيه ميشود با كمك و مشورت كتابداران و اطلاعرسانان و معلمان، كتابهايي را كه براي تكميل مطالب درسي فرزندانشان مناسب تشخيص ميدهند، براي آنها خريداري كنند يا از كتابخانة مدرسه و يا محله امانت گيرند تا فرزندانشان به استفاده از كتابها عادت كنند.
- در كنار تفريحاتي كه براي فرزندانشان در نظر ميگيرند، والدين همراه با آنها به كتابفروشيها و نمايشگاههاي كتاب مراجعه كنند. اين امر به آنها فرصت ميدهد با كتابهاي مختلف آشنا شوند و با كمك والدين، كتابهاي مناسب را براي خود انتخاب كنند.
- به والدين توصيه ميشود در تجهيز و آمادهسازي كتابخانه مدرسه فرزندان خود، به مديران، كتابداران و دستاندركاران مدارس كمك كنند.
پيشنهادهايي براي پژوهشهاي بيشتر
- شناسايي و ارزيابي كتابهاي غيردرسي متناسب با پرسشهاي پژوهشي كتابهاي درسي ساير مقاطع تحصيلي با استفاده از سياهههاي وارسي تهيه شده در اين پژوهش، و در نهايت تهية فهرستي از كتابهاي مناسب براي هر يك از اين مقاطع.
- بهكارگيري كتابهاي غيردرسي شناسايي شده در پژوهش حاضر در آموزش پژوهشگرا به صورت تجربي و سنجش كارآيي استفاده از اين كتابها در كنار كتابهاي درسي.
منابع
- احمدي فصيح، صديقه (1385). ايجاد و گسترش كتابخانههاي آموزشگاهي و نقش كتابخانه مدرسه در ايجاد عادت مطالعه در دانشآموزان. تهران: چاپار.
- ايمن (آهي)، ليلي؛ توران خمارلو (ميرهادي) و مهدخت دولتآبادي (1352). گذري در ادبيات كودكان و نوجوانان. تهران: شوراي كتاب كودك.
- جهودا، جرالد و جوديت شيك براوناگل (1386). فنون پرسشكاوي و پاسخيابي از منابع كتابخانه: مباني مرجع. ترجمه محمدحسين دياني. ويرايش 2. مشهد: كتابخانه رايانهاي.
- جوكار، عبدالرسول (1374). مجموعهسازي در كتابخانههاي آموزشگاهي در شهر شيراز: گزينش مواد. مجله علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز، 10 (2)، 111- 127.
- حجازي، بنفشه (1381). ادبيات كودكان و نوجوانان: ويژگيها و جنبهها. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
- حسيني، وجيهه و مهري پريرخ (1388). بررسي و شناسايي سؤالهاي پژوهشي كتابهاي درسي و شناسايي كتابهاي غيردرسي (مرجع و غيرمرجع) جهت پاسخگويي به آنها. مجموعه مقالات كتابخانههاي آموزشگاهي: پوياسازي نظام آموزشي و مشاركت در فرآيند ياددهي- يادگيري. 3- 4 ارديبهشت. تهران: كتابدار. 345- 366.
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1388). منابع اطلاعاتي براي پاسخگويي به سؤالهاي پژوهشي درسهاي راهنمايي و دبيرستان (فارسي، زبان فارسي و ادبيات). تهران: كتابدار.
- دانيلز، هاروي و استيون زملمن (1384). درود بر يادگيري: خداحافظي با كتابهاي درسي. ترجمة الهام اميركياني. رشد تكنولوژي آموزشي، 6، 40- 46.
- رجبيان، حميده (1388). من از كتابخانه مدرسهام چه انتظاري دارم: سنجش نظرات دانشآموزان در مورد كتابخانه مدرسه. در ميزگرد همايش كتابخانههاي آموزشگاهي: پوياسازي نظام آموزشي و مشاركت در فرآيند ياددهي- يادگيري. 3- 4 ارديبهشت.
- سالمي، نجمه (1386). بررسي جايگاه كتابدار و كتابخانه در آموزش و پرورش ايران. فصلنامه تعليم و تربيت، 23 (2)، 153- 167.
- سلسبيلي، نادر (1382). ارزيابي كتابهاي كمك آموزشي دورة متوسطه به منظور ارائه چارچوبي مطلوب براي طراحي و تدوين آنها. فصلنامه تعليم و تربيت، 19 (3)، 29- 64.
- سيدقطبي، مهدي و اعظم صنعتجو (1388). شناسايي، انتخاب و معرفي كتابهاي مناسب كمكدرسي براي درسهاي علوم تجربي سالهاي اول تا پنجم دبستان. در مهري پريرخ و شعله ارسطوپور، مجموعه مقالات كتابخانههاي آموزشگاهي: پوياسازي نظام آموزشي و مشاركت در فرآيند ياددهي- يادگيري. 3- 4 ارديبهشت. تهران: كتابدار. 325- 344.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1388). كتابهاي غيردرسي همخوان با محتواي درسهاي كتابهاي علوم (دبستان). تهران: كتابدار.
- قزلاياغ، ثريا (1383).ادبيات كودكان و نوجوانان و ترويج خواندن (مواد و خدمات كتابخانهاي براي كودكان و نوجوانان). تهران: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت).
- كيوز، جان پي. (1376). دنياي يادگيري در مدرسه. ترجمه فرخلقا رئيسدانا. تهران: پژوهشكده تعليم و تربيت.
- گزارش شوراي كتاب كودك (1363). شماره 3 و 4. ص 24- 47.
- نشاط، نرگس و عباس حري (1383). كتابخانه آموزشگاهي در مدرسه كتابخانه- مدار. تهران: شبكه كتاب.
- Dent, V. F. (2006). Observations of school library impact at two rural Ugandan schools. New Library World. 107 (9-10). P. 403- 421. Retrieved Jun. 16, 2009 from http://www.emeraldinsight .com/Insight/viewPDF.jsp?contentType=Article&Filename= html/Output/Published/EmeraldFullTextArticle/Pdf/0721070903.pdf
- Hay, L. (2005). Student learning through Australian school libraries. Part 1: A statistical analysis of student perceptions. Synergy, 2 (2), 17- 30.
- Lance, K. C., Rodney, M. J. & Hamilton-Pennel, C. (2000). Measuring up to standards: the impact of school library programs & information literacy in Pennsylvania schools. Pennsylvania: Pennsylvania Citizens for Better Libraries.
- Lonsdale, M. (2003). Impact of school libraries on student achievement. Retrieved Sept. 21, 2008 from
- Peterson, D. L. (1999). Collaboration in teaching and learning. In B. K. Stripling (Ed.), Learning and Libraries in an Information Age: Principles and Practice. Clorado, Englewood CO.: Libraries Unlimited Inc. 133- 162.
- Pharr, F. (2002). Reflections of empowered library. In Institute Of Museum And Library Services. The White House Conference on School Libraries, June 4, 2002. Washington, DC. 28- 31.
- Riedling, A. M. (2007). An Educator's Guide to Information Literacy: What Every High School Senior Needs to Know. Clorado, Englewood CO.: Libraries Unlimited.
- Williams, D., Wavell, C, & Coles, L. (2001). Impact of School Library Services on Achievement and Learning. London: the Council for Museums, Libraries and Archives. Retrieved Sept. 27, 2008 from http://www.rgu.ac.uk
1. ماهيت برخي از سؤالهاي پژوهشي مطرح شده در كتابهاي درسي به گونهاي است كه از طريق كتابهاي داستان، بايد پاسخ داده شوند. به عنوان مثال، در كتاب درسي تاريخ سوم راهنمايي، مطلبي درباره زندگي اميركبير خواسته شده است. در اين رابطه دو كتاب داستان «به دنبال اميركبير»و «اميركبير، هوشمندترين سياستمدار ايراني» پاسخگو شناسايي شدند.