نقش و جايگاه آرشيو ديداري و شنيداري صدا و سيماي مركز نوشهر در پشتيباني از فرايند توليد برنامه هاي رايويي-تلويزيوني اين مركز

Hits: 904
User rating: / 
PoorBest 

Review

چكيده

هدف از اين پژوهش، تعيين نقش و جايگاه آرشيو ديداري- شنيداري صدا و سيماي مركز بوشهر در پشتيباني از فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز است. روش پژوهش پيمايشي و ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه است. جامعة پژوهش 100 نفر از برنامهسازان (تهيهكنندگان و كارگردانان) توليد راديو و تلويزيون مركز بوشهر است. بر اساس يافتههاي پژوهش، 8/92 % از برنامهسازان معتقدند ميتوان از آرشيو ديداري- شنيداري صدا و سيماي مركز بوشهر به عنوان يكي از عوامل اصلي در فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز و تكيهگاه برنامهسازان نام برد. 9/96 % از برنامهسازان آرشيو اين مركز را يك پايگاه اطلاعاتي و پشتوانه برنامهسازي قلمداد ميكنند. 9/95 % از برنامهسازان معتقدند بر خلاف ديدگاه سنتي و غيرتخصصي، آرشيو ديداري- شنيداري اين مركز تنها محلي براي حفظ و نگهداري منابع نيست، بلكه يكي از مهمترين بخشهاي حفظ محتوا و پيام در رسانه است. از نگاه برنامهسازان، غني بودن منابع آرشيوي اين مركز در تأمين و پشتيباني، ارتقاي كمّي و كيفي برنامهسازي، كاهش زمان و هزينة توليد برنامهها نقش چشمگيري دارد. اكثر برنامهسازان، ارائه خدمات توسط آرشيويستهاي اين مركز را در رفع نيازهاي اطلاعاتي برنامهسازان مطلوب دانسته و مهمترين انتظارهاي خود را از آرشيو اين مركز، ديجيتالسازي و غني كردن منابع آرشيوي، ايجاد پايگاه اطلاعاتي آرشيو، ايجاد بخش افكتهاي تصويري و با كيفيت، استخراج كليدواژههاي موضوعي منابع، ايجاد بخش تبديل و تكثير منابع و مشكلات خود را، دسترسي نداشتن به منابع آرشيوهاي ساير مراكز صدا و سيما، كمبود امكانات فني در آرشيو، كمبود نيروي انساني و فعال نبودن آرشيو مركز در ايام تعطيلات رسمي، بيان كردهاند.

كليدواژهها: آرشيو ديداري- شنيداري، برنامهسازان، صدا و سيما، بوشهر، برنامههاي راديويي و تلويزيوني، آرشيويست.

مقدمه

 امروزه وسايل ارتباط جمعي (راديو، تلويزيون، سينما، مطبوعات و ...) با انتقال اطلاعات و دانشهاي جديد و تبادل افكار و عقايد عمومي، در پيشرفت و توسعة فرهنگ و تمدن بشري نقش اساسي بر عهده دارند. صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از شمار مهمترين وسايل ارتباط جمعي است و تنها رسانهاي است كه با دامنهاي گسترده از امواج و با انتشار افكار و ارائه راهكارهاي متفاوت، زندگي اجتماعي را به طور محسوسي متحول ميسازد. اين رسانه، ابزاري اجتماعي- فرهنگي به معناي عالي آن است كه اثر چشمگيري بر همة ابعاد زندگي انسانها دارد. اين در شرايطي است كه عموم مردم جامعه، از هر قشر و طبقهاي و با هر نوع فرهنگ و آداب و رسومي، از اين رسانه استفاده ميكنند. رسالت صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به عنوان رسانة ملي و مهمترين دستگاه فرهنگي، ارتقاي دانش و بينش و منش عمومي آحاد جامعه و گسترش ارزشها، آرمانهاي اسلام و انقلاب به مخاطبان بويژه نسل جديد است. بنابراين، صدا و سيما با ارائه الگوهاي خاص، نقش و نفوذي كه در ايجاد و ترويج هنجارها و الگوهاي رفتاري، شناختي و معرفي جامعه دارد، اطلاعات لازم را در اين زمينه با توليد برنامههاي جذاب، فاخر و مخاطبپسند ارائه ميدهد و از آنجا كه توليد يك برنامه فرايندي پيچيده و هزينهبر است، برنامهسازان براي تحقق هدفهاي اصلي خود يعني جذب مخاطب، نوآوري، اطلاعرساني شفاف و دقيق، به منابع اطلاعاتي مستند و غني نياز دارند. در اين ميان، آرشيوهاي ديداري- شنيداري در اين سازمان به عنوان پشتوانه و اساس برنامهسازي ميتوانند با تهية منابع جديد صوتي و تصويري، حفظ و مرمت منابع قديم، سازماندهي و ديجيتالسازي منابع آرشيوي، امكان دسترسي سريع و آسان را براي برنامهسازان راديو و تلويزيون و تأمين پخش شبكه، از اين منابع اطلاعاتي با ارزش فراهم كنند.

اختراع چاپ موجب گسترش دسترسي به منابع اطلاعاتي شد و پس از آن امكان ضبط منابع بر فرمتي ديداري يا شنيداري به منظور انتقال و پخش گسترده فراهم شد. منابع ديداري- شنيداري از راه رسيدند. رسانههاي ديداري شنيداري با فرهنگ در تعاملند، بويژه فرهنگ سدة نوزدهم، و بيش از آن با فرهنگ سدة بيستم و به همين علت، آرشيوهاي منابع ديداري- شنيداري در حال گسترش هستند (هريسون[3]، 1388 ص 15). آرشيو سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، بزرگترين و غنيترين آرشيو صوتي و تصويري كشور است و قدمت برخي از منابع آن به بيش از پنجاه سال باز ميگردد. تجربة سالهاي اخير نشان داده است استفادة بجا و مناسب از تصاوير مستند و تاريخي در مقاطع مختلف ميتواند بسيار تأثيرگذار باشد (ضرغامي، 1386، ص18).  بنابراين، در رسانة ملي يكي از مهمترين بخشهاي حفظ محتوا و پيام، آرشيو سازمان است كه به عنوان تكيهگاه برنامهسازان براي توليد يك برنامة غني، نقش مهمي در ارتقاي كمّي، كيفي و پشتيباني از فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني ايفا ميكند (موسويمقدم، 1389، ص6).سرمايههاي صدا و تصوير، جزء سرمايههاي نوپديد در صد سال اخير است. امروزه بشر براي حفظ اين ثروت تلاش ميكند. محل انباشت اين ثروت در رسانههاست. آرشيوها مهمترين سرمايههاي هر سازمان و در واقع قلب هر سازمان رسانهاي به شمار ميروند (عليعسكري، 1389، ص6).

«نظري» (1376) در پژوهش خود با عنوان «بررسي ميزان رضايت استفادهكنندگان از آرشيوهاي ديداري - شنيداري شبكه اول جمهوري اسلامي ايران»به اين نتايج رسيد: اكثر مراجعان نيازهايشان توسط منابع موجود در آرشيوها برطرف ميگردد. بيشتر افراد جامعة نمونه در مجموع از كاركنان آرشيوها و تعداد آنها براي رسيدگي به نيازهايشان رضايت دارند. اكثر افراد جامعة نمونه، از مقررات امانت رضايت كامل دارند.

«سخايي» (1378) در پژوهشي با عنوان «كارآيي خدمات اطلاعرساني آرشيوهاي شبكه دو سيماي جمهوري اسلامي ايران در رفع نيازهاي تهيهكنندگان برنامههاي تلويزيوني»  نشان ميدهد كه تهيهكنندگان از ساعات كار آرشيوها و مقررات رضايت كامل دارند. همچنين، از تنوع اطلاعاتي، روزآمد بودن منابع موجود، تجهيزات، برگهدانها، دستيابي به منابع مورد نياز، آشنايي و تسلط آرشيويستها به مجموعه، سرعت و دقت در فرايند خدمات، رضايت دارند.

«توكلي» (1380) در پژوهشي با عنوان «بررسي وضعيت مواد ديداري - شنيداري كتابخانههاي مركزي دانشگاه‌هاي دولتي ايران و ارائه طرح پيشنهادي» با استفاده از روش پيمايشي و پرسشنامه به گردآوري دادهها پرداخته و به اين نتيجه رسيده است كه مواد ديداري- شنيداري (شامل فيلم، نوارهاي صوتي و تصويري و ديسكهاي نوري صوتي و تصويري) هنوز جايگاه خود را در كتابخانهها و دانشگاه‌هاي ايران پيدا نكردهاند. كمبود بودجه، فضا، مواد، تجهيزات، نيروي انساني متخصص، آشنايي نداشتن و كم توجهي مسئولان به ضرورت وجود و به كارگيري مواد ديداري- شنيداري، نبود فهرستگان ديداري- شنيداري، نبود انجمن كتابداران ديداري و شنيداري و مركز توليدكننده و سرويس دهندة مواد ديداري و شنيداري در سطح آموزش عالي، از جمله مشكلات اساسي هستند.

در پژوهشي ديگر كه «اعتمادي» (1381) با عنوان «سنجش ميزان رضايت كاربران مجموعه موسيقي آرشيو معاونت صدا» انجام داد، نتايج حاصل نشانگر رضايتمندي نسبت به برخورد مناسب آرشيويستها و رضايت نسبي به تنوع موضوعي و آگاهيرساني نسبت به تازههاي آرشيو است. وي همچنين به راضي نبودن كاربران در به روزرساني منابع اطلاعاتي آرشيوهاي موسيقي، كمبود تجهيزات براي بازشنوايي و بازيابي منابع توسط كاربران اشاره كرده است.

« قنبري» (1385) در پژوهش خود با عنوان «نقش آرشيوهاي سيماي داخلي مستقر در تهران در فرايند برنامهسازي» نشان ميدهد كه 82 % برنامهسازان معتقدند آرشيوها فقط محلي براي انبار كردن منابع نيست، بلكه از جايگاهي ويژه براي حفظ و نگهداري و ارائه خدمات برخوردارند. 96 % به نقش آرشيوها در انتقال اطلاعات به آيندگان معتقدند و 91 % غني بودن آرشيوها را در پشتيباني از فرايند برنامهسازي مؤثر ميدانند.

«سيمور[4]» (1989)در پژوهشي كه انجام داد، آرشيوهاي صوتي و شنيداري را به عنوان مرجعي براي دانش صدا ميداند. از نظر وي، آرشيوهاي ضبط صدا ميتوانند منبعي از اطلاعات را در اختيار دانشمندان و متخصصان علاقهمند به تجزيه و تحليل صدا و همچنين تحولات تاريخي و فرهنگي، در زمينههاي متنوع صوتي قرار دهند. مجموعههاي بزرگي از صدا يا تصوير ضبط شده وجود دارد كه ميتواند به عنوان يك پايگاه اطلاعاتي براي چنين استنادهايي استفاده شود. دانشمندان و آرشيويستهاي صدا نقاط مشترك فراواني در علاقهمندي به ضبط، كپي، تجزيه و تحليل و تكثير صدا دارند.

 «رايت[5]»(2004) در پژوهشي با عنوان «حفاظت ديجيتالي از منابع صوتي، ويدئوها و فيلمها» به اين نتيجه دست يافت كه حدود 75 % منابع ديداري شنيداري در خطر غيرقابل دسترسي بودن قرار دارند و رشد حجم مجموعههاي ياد شده، بيش از چهار برابر رشد فنون و ابزار حفاظت ديجيتالي است.

«آگيرازالدگي[6]» (2008) در پژوهشي ديگر با عنوان «سندآرايي منابع ديداري - شنيداري به منظور تهيه برنامههاي جديد خبري تلويزيون» نحوة استفاده از آرشيوهاي ديداري - شنيداري توسط تهيهكنندگان اخبار تلويزيوني و روزنامهنگاران را بررسي كرد و به اين نتيجه رسيد كه سازماندهي منابع ديداري- شنيداري، عنصر بسيار مهمي در ارائه اطلاعات تلويزيوني مرتبط با وقايع جديد است. وي همچنين دريافت كه روزنامهنگاران نيز در تهيه و ارائه اخبار خود به شدت متكي به تصاوير مندرج در منابع تصويري نظير عكسها هستند.

 «پترلي[7]» و «اولد[8] » (2008) با ارزيابي فناوري خودكار بازيابي ويدئوها نشان دادند شواهد موجود حاكي از آن است كه تهية نسخه ديجيتالي آرشيو ويدئويي، نيازمند بازانديشي در مورد مجموعهها و رسانههاي جديد است. وي همچنين بر اين باور بود كه آرشيوهاي جديد بايد به طور اختصاصي با قابليت اكتشاف منابع ديجيتالي طراحي شوند. آرشيوهاي ديداري - شنيداري در مراكز وابسته به صداو سيما بسيار مورد توجهند، حال آنكه اين نوع مواد در ديگر كتابخانهها كمتر مورد توجه بوده يا امكانات لازم براي نگهداري و بهرهوري از آنها محدود است. در عين حال، مشخص شد گروهي از استفاده كنندگان بويژه خبرنگاران، به اين نوع منابع نياز اساسي دارند.

بيان مسئله

آرشيو، تاريخ مجسّم يك ملت است (ديّاني، 1389، ص11). آرشيو را ميتوان به مثابة حافظه دانست. انتقال حافظه از نسلي به نسل ديگر، از انگيزههاي پايدار جامعة بشري است. سازماندهي و حفظ و نگهداري خاطرهها در آرشيوهاي هر كشوري، در حفظ بخش مهمي از فرهنگ آن كشور اهميت بسيار پيدا ميكند (مرادي و طهرانيپور، 1389، ص12). ميراث ديداري و شنيداري، سرمايههاي فكري و فرهنگي بشر هستند كه همچون ميراثي گرانقدر از پيشينيان براي نسل امروز به جاي مانده و انسانهاي امروز مسئول انتقال اين سرمايه به آيندگان هستند. آرشيوهاي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به عنوان تنها آرشيوهاي ديداري- شنيداري درمقياس عظيم و به صورت پويا در كشور فعاليت ميكنند و حافظه ملت ايران و گنجينهاي از سرمايههاي مادي و معنوي كشور به شمار ميروند. اين آرشيوها داراي منابعي بينظير، آثار فاخر، كمياب و گاهي تكرار نشدني هستند (كاوه، 1379، ص75). تصاوير و صداهاي ذخيره شدة تاريخي و متنوع درتمامي زمينههاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و مذهبي، منابع ارزشمندي هستند كه تكرارنشدني بوده و كاربرد فراواني در توليد برنامههاي صدا و سيما دارند. با توجه به ديدگاه سنتي و غير تخصصي به آرشيوهاي ديداري- شنيداري سازمان و مراكز صدا و سيما و توجه نكردن به اين مهم كه آرشيوهاي اين سازمان و مراكز ميتوانند پشتوانه و تكيهگاه برنامهسازان و يكي از مهمترين بخشهاي حفظ محتوا و پيام در اين رسانة فراگير به شمار آيند، اين آرشيوها همواره به صورت سنتي و از جهت حفظ و نگهداري منابع مورد توجه قرار گرفتهاند. نقش اصلي آرشيو به عنوان يك پايگاه اطلاعاتي براي برنامهسازان و يكي از عوامل اصلي در فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني و ديگر خدمات تخصصي آرشيويست، مغفول واقع شده است. متأسفانه، تصور عاميانه براين بوده كه آرشيو، محلي براي بايگاني منابع است و آرشيويست امانتداري جهت حفظ و نگهداري از اين منابع است. پژوهش حاضر بر آن است تا با يك ديدگاه تخصصي، نقش و جايگاه آرشيو ديداري- شنيداري صدا و سيماي مركز بوشهر را در ارتقاي كمّي و كيفي، پشتيباني و سرعت بخشيدن به توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز بررسي كند. همچنين بر آن است تا آرشيويست را به عنوان يك نيروي متخصص و آرشيو را به عنوان يك پايگاه اطلاعاتي مهم در حفظ محتوا و پيام و يكي از عوامل اصلي در فرايند توليد برنامهسازي، تحليل نمايد.

تعريفهاي عملياتي

آرشيو: منظور از آرشيو در اين تحقيق، آرشيو ديداري- شنيداري صدا و سيماي مركز بوشهر است. منابع اطلاعاتي ذخيره شده در آرشيو ديداري(سيما) عبارتند از: فيلمهاي سينمايي، فيلمهاي مستند، پويانمايي(انيميشن)، مجموعههاي تلويزيوني (سريالها)، فيلمهاي داستاني، فيلمهاي كارتوني و عروسكي، نماهنگ (موسيقي تصويري)، برنامههاي مناسبتي، سخنراني، قرآن و ادعيه، برنامههاي ورزشي، تصاوير كوتاه، برنامههاي توليدي و گزارشي و... منابع اطلاعاتي ذخيره شده در آرشيو شنيداري (صدا) نيز عبارتند از: موسيقي باكلام و بيكلام، موسيقي فيلم و سريال، قرآن و ادعيه، اشعار مذهبي، افكت (صداهاي محيط)، سخنراني، برنامههاي نمايشي و توليدي مركز، برنامههاي مناسبتي و... كه مورد استفادة برنامهسازان قرار ميگيرد.

آرشيويست: در اين پژوهش، افراد شاغل در آرشيو ديداري- شنيداري صدا و سيماي مركز بوشهر را كه در انجام خدمات تخصصي آرشيو مهارت دارند، شامل ميشود.

فرايند توليد برنامه: اصليترين مرحله در ساخت يك برنامه راديويي و تلويزيوني، توليد برنامه است كه تهيهكنندة برنامه از مرحلة ارائه طرح با بهكارگيري تجهيزات، امكانات، عوامل برنامه و سپس دريافت نوار خام و منابع ديداري - شنيداري مورد نياز از آرشيو براي استفاده در برنامة توليدي و تا بازگشت منابع به آرشيو و درخواست صدور رسيد از آرشيو براي تسويه حساب مالي را شامل ميشود.

هدف پژوهش

هدف اصلي اين پژوهش، تبيين جايگاه اساسي و نقش خدمات آرشيو ديداري- شنيداري صدا و سيماي مركز بوشهر در پشتيباني از فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز است، زيرا آرشيوها نقش مؤثري در كاهش هزينه، زمان، هدر رفتن انرژي نيروي انساني و تأمين پخش شبكه دارند و در ارائه الگوي برنامهها به تهيهكنندگان و كارگردانان، نقش مهمي را ايفا ميكنند.

 ضرورت انجام پژوهش

انتخاب آرشيو ديداري - شنيداري صدا و سيماي مركز بوشهر براي موضوع اين تحقيق به اين دليل بود كه تاكنون در اين سازمان و استان با موضوعيت آرشيو پژوهشي انجام نشده و در تمامي مراكز استانهاي صدا و سيما نيز مورد مشابه ديده نشده است. اين تحقيق ميتواند الگوي محدود شدهاي از استانها باشد كه به تنهايي مبناي تصميمسازي براي مديران، مورد توجه مسئولان و تعميم‎‎پذير به كل كشور باشد تا فعاليتهاي انجام شده در آرشيو اين مركز در پشتيباني از فرايند توليد برنامهسازي، الگويي مناسب از يافتههاي جديد و بررسي شده و خواستههاي برنامهسازان، براي استانهاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد. اين پژوهش ميتواند بر اساس تجزيه وتحليل نتايج حاصل، صدا و سيماي مركز بوشهر را در سازماندهي و برنامهريزي هر چه بهتر آرشيو ديداري - شنيداري به جهت تسريع، تسهيل، صرفهجويي در زمان و هزينه اين مركز ياري رساند. همچنين، ميتواند نقش و جايگاه اساسي منابع آرشيو ديداري - شنيداري اين مركز را در پشتيباني از فرايند توليد برنامههاي راديويي - تلويزيوني و ديگر خدمات ارزشمند آرشيو و تأثيرهاي آن بر ارتقاي كمّي و كيفي توليد برنامههاي اين مركز مشخص سازد. اين پژوهش ميتواند در ديدگاه تخصصي مسئولان نسبتبه جايگاه آرشيو و آرشيويست به عنوان يكي از عوامل اصلي در توليد برنامهسازي مؤثر باشد.

سؤالهاي پژوهش

1-از ديدگاه برنامهسازان، نقش منابع آرشيو ديداري - شنيداري صدا و سيماي مركز بوشهر در پشتيباني از فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز تا چه ميزان است؟

2-از ديدگاه برنامهسازان، نقش خدمات آرشيويستهاي صدا و سيماي مركز بوشهر در پشتيباني از فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز، تا چه ميزان است؟

3-از ديدگاه برنامهسازان، غني بودن منابع آرشيو ديداري - شنيداري صدا و سيماي مركز بوشهر تا چه ميزان در تأمين و پشتيباني، كاهش زمان و هزينه توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز مؤثر است؟

4-ديدگاه برنامهسازان صدا و سيماي مركز بوشهر نسبت به نقش و جايگاه آرشيو ديداري - شنيداري اين مركز به عنوان يكي از عوامل اصلي در پشتيباني از توليد برنامهسازي چيست؟

5-مهمترين انتظارهاي برنامهسازان صدا و سيماي مركز بوشهر از آرشيو ديداري- شنيداري اين مركز چيست؟

6-مهمترين مشكلات برنامهسازان صدا و سيماي مركز بوشهر در استفاده از منابع آرشيو ديداري - شنيداري اين مركز چيست؟

روش پژوهش

پژوهش حاضر از نظر هدف و نوع كاربردي و از نظر شيوة گردآوري دادهها به روش پيمايشي انجام شد.

در اين پژوهش، گردآوري اطلاعات با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار جمعآوري دادهها و با توزيع در بين تهيهكنندگان و كارگردانان توليد راديو و تلويزيون صدا و سيماي مركز بوشهر كه نقش اصلي در برنامهسازي دارند و تنها استفادهكنندگان از منابع آرشيو شمرده ميشوند، سنجيده شد.

جامعة پژوهش

جامعة آماري پژوهش حاضر 100 نفر از تهيهكنندگان و كارگردانان برنامههاي راديويي و تلويزيوني صدا و سيماي مركز بوشهر هستند كه در دو بخش توليد صدا و توليد سيما مشغول فعاليت و برنامهسازي هستند . با توجه به محدوديت تعداد برنامهسازان اين مركز، از روشهاي نمونهگيري استفاده نشد و كل جامعه پژوهش بررسي و مطالعه شد. پس از توزيع پرسشنامه، 97 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. 3 نفر كه پس از توزيع پرسشنامه فعاليت آنها با مركز قطع شد، به پرسشنامهها پاسخ ندادند و جامعة آماري از 100 نفر به 97 نفر كاهش يافت.

روشهاي تجزيه و تحليل دادهها

براي توصيف دادهها، از روشهاي معمول در آمار توصيفي در قالب جدولهاي توزيع فراواني - رسم نمودار استفاده شد. همچنين، براي تجزيه و تحليل دادهها، با استفاده از نرمافزار آماري اكسل و اس.پي.اس.اس نتايج استخراج شد.

يافتههاي پژوهش

بر اساس يافتههاي پژوهش دربارة ويژگيهاي پاسخگويان، دادههاي حاصل از متغيرهاي جنسيت در بين جامعة پژوهش كه توزيع فراواني و اطلاعات آن در جدول زير درج شده است، نشان ميدهد نسبت جامعة زنان 9/28 % و مردان 1/71% است. يافتههاي پژوهش نشان داد بيشتر برنامهسازان صدا و سيماي مركز بوشهر مرد هستند، به نحوي كه جمعيت آنان تقريباً دو و نيم برابر جمعيت زنان است.

پرسش 1: از ديدگاه برنامهسازان، نقش منابع آرشيو ديداري- شنيداري صدا و سيماي مركز بوشهر در پشتيباني از فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز تا چه ميزان است؟

 

جدول2. مجموع نظرهاي برنامهسازان از پرسش اول پژوهش

سؤالهاي پرسشنامه

بسيار كم

كم
متوسط
زياد

بسيار زياد

تعداد
درصد
تعداد
درصد
تعداد
درصد
تعداد
درصد
تعداد
درصد

تأثير آرشيو در پشتيباني از فرايند برنامهسازي

2
1/2
0
0
14
4/14
50
5/51
31
0/32

نقش منابع آرشيو در ارتقاي كمّي برنامهسازي

1
0/1
0
0
18
6/18
48
5/49
30
9/30

نقش منابع آرشيو در ارتقاي كيفي

2
1/2
0
0
17
5/17
51
6/52
27
8/27

الگوبرداري از منابع آرشيو در خلق ايده

2
1/2
4
1/4
27
8/27
53
6/54
11
3/11

منابع آرشيو در ايام مناسبتها

0
0
0
0
6
2/6
40
2/41
51
6/52

نقش آرشيويست در تأمين نيازهاي اطلاعاتي برنامهسازان

0
0
0
0
7
2/7
47
5/48
43
3/44

بخش تصاوير، افكت، سخن

0
0
0
0
1
0/1
39
2/40
57
8/58
نمايهسازي و مكانيزه كردن آرشيو
0
0
1
0/1
7
2/7
37
1/38
52
6/53
مجموع
7
9/0
5
6/0
97
12/5
365
0/47
302
9/38
 

در رديف مجموع مشاهده ميشود كه سمت راست جدول كه در بردارندة دو گزينة «بسيار كم» و «كم» ميباشد، فقط 5/1% از كل پاسخها را در اختيار دارد؛ در حالي كه دو گزينة «زياد» و «بسيار زياد» مجموعاً 9/85 % از پاسخها را شامل است؛ يعني برنامهسازان با لحاظ كردن مجموع شرايطي كه در هشت سؤال مربوط به پرسش اول پژوهش مطرح شده است، بر اين باورند كه منابع آرشيو در پشتيباني از فرايند توليد نقش زياد يا بسيار زيادي دارد. ارزشگذاري پاسخها بر اساس طيف ليكرت و محاسبة ميانگين مربوط، ما را به عدد 8/4 ميرساند كه بسيار نزديك به آخرين گزينة طيف يعني گزينه «بسيار زياد» است.

پرسش 2- از ديدگاه برنامهسازان، نقش خدمات آرشيويستهاي صدا و سيماي مركز بوشهر در پشتيباني از فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز تا چه ميزان است؟

 

جدول3. مجموع نظرهاي برنامهسازان درباره پرسش دوم پژوهش

سؤالهاي پژوهش
بسيار كم
كم
متوسط
زياد
بسيار زياد
تعداد
درصد
تعداد
درصد
تعداد
درصد
تعداد
درصد
تعداد
درصد

انتخاب موسيقي توسط آرشيويست

0
0
1
0/1
11
3/11
39
2/40
46
4/47

پيشنهاد آرشيويست از يك برنامه خاص

0
0
3
1/3
6
2/6
60
9/61
28
9/28

آرشيويست يكي از عوامل اصلي توليد

0
0
3
1/3
13
4/13
59
8/60
22
7/22

خدمات توسط آرشيويست

0
0
1
0/1
18
6/18
55
7/56
23
7/23

غني بودن منابع آرشيو

0
0
2
1/2
7
2/7
60
9/61
28
9/28
مجموع
0
0/0
10
1/2
55
3/11
273
3/56
147
3/30
 

همانند پرسش اول پژوهش، در اينجا هم مشاهده ميشود كه در سمت راست جدول تراكم پاسخها بسيار كم است و دو گزينة مربوطه فقط 1/2% از پاسخها را در اختيار دارند؛ در حالي كه در سمت چپ كه دو گزينة «زياد» و «بسيار زياد» قرار دارند، تراكم دادهها چشمگير است و هر دو گزينه با هم بيش از 5/86 % از پاسخها را به محور اختصاص دادهاند. به اين ترتيب، ميتوان گفت از نظر برنامهسازان با توجه به شرايط مختلف مطرح شده در پنج سؤال دهم تا چهاردهم پرسشنامه كه سؤال دوم پژوهش را ارزيابي ميكنند، آرشيوسيتهاي مركز بوشهر در پشتيباني از فرايند توليد نقش مؤثري دارند و اين نقش را با انتخاب گزينههاي «زياد» و «بسيار زياد» بيان كردهاند. ارزشگذاري پاسخها بر اساس طيف ليكرت و محاسبه ميانگين مربوط به عدد 1/4 منجر ميشود كه به عدد 4 يعني گزينة «زياد» نزديك است و ميتوان گفت كه به طور متوسط برنامهسازان نقش آرشيويستها را با واژة «زياد» ارزيابي كردهاند.

پرسش 3- از ديدگاه برنامهسازان، غني بودن منابع آرشيو ديداري - شنيداري مركز بوشهر تا چه ميزان در پشتيباني از فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز، مؤثر است؟

 

جدول4. مجموع نظرهاي برنامهسازان دربارة پرسش سوم پژوهش

سؤالهاي پژوهش
بسيار كم
كم
متوسط
زياد
بسيار زياد
بدون پاسخ
تعداد
درصد
تعداد
درصد
تعداد
درصد
تعداد
درصد
تعداد
درصد
تعداد
درصد

غني بودن منابع آرشيو در كاهش زمان

0
0
1
0/1
7
2/7
44
4/45
44
4/45
1
0/1

غني بودن منابع آرشيو در كاهش هزينه

0
0
0
0
6
2/6
41
3/42
50
5/51
0
0

سازماندهي و ديجيتالسازي منابع

0
0
2
1/2
11
3/11
40
2/41
44
4/45
0
0
مجموع
0
0/0
3
0/1
24
2/8
125
0/43
138
4/47
1
3/0
 

نگاهي اجمالي به جدول بالا نشان ميدهد تراكم دادهها در سمت چپ جدول بسيار بيشتر از سمت راست است. دو گزينة «بسياركم» و «كم» در مجموع 1% از پاسخها را به خود اختصاص دادهاند، در حالي كه بيش از 90 % پاسخها در دو گزينه «زياد» و «بسيارزياد» متمركز شدهاند. اين نحوة توزيع پاسخها نشان ميدهد از نگاه برنامهسازان، غني بودن منابع آرشيوي مركز در تأمين، پشتيباني و كاهش زمان و هزينة توليد برنامهها نقش چشمگيري دارد و اين نقش را با دو عبارت «زياد» و« بسيارزياد» توصيف كردهاند. محاسبة ميانگين پاسخها پس از ارزشگذاري بر اساس طيف ليكرت، عدد 4/4 را به دست ميدهد كه به عدد 4 كه مربوط به گزينه «زياد» است، نزديكتر است. به اين ترتيب، ميتوان گفت برنامهسازان مركز بوشهر پرسش سوم پژوهش را با واژه «زياد» پاسخ گفتهاند.

پرسش4 . ديدگاه برنامهسازان صدا و سيماي مركز بوشهر نسبت به نقش و جايگاه آرشيو اين مركز به عنوان يكي عوامل اصلي در پشتيباني از توليد برنامه چيست؟

 

جدول5. مجموع نظرهاي برنامهسازان درباره پرسش چهارم پژوهش

سؤالهاي پژوهش

خير
بلي
تعداد
درصد
تعداد
درصد

آرشيو صرفاً محلي براي نگهداري منابع

93
9/95
4
1/4

آرشيو به عنوان يك پايگاه اطلاعاتي

3
1/3
92
9/96

آرشيو به عنوان يكي از عوامل اصلي در برنامهسازي

7
2/7
90
8/92
 

پاسخهاي مشاهده شده در جدول را بايد با توجه به جهت پرسش تفسير و ارزيابي كرد. در پرسش اول آمده است كه «آيا آرشيو مركز صرفاً محلي براي حفظ و نگهداري مواد آرشيوي است؟» كه بيشتر پاسخها منفي است و 9/95% از پاسخگويان آرشيو را فراتر از نگهداري صرف منابع ميدانند. ولي در مورد سؤال ديگر، سؤال جنبة مثبت دارد. در مورد دوم پرسيدهايم كه «آيا آرشيو توانسته به عنوان پايگاه اطلاعاتي عمل كند؟» در پاسخ، 9/96% آرشيو را يك پايگاه اطلاعاتي قلمداد ميكنند. و يا اينكه «آيا آرشيو مركز را ميتوان يكي از عوامل اصلي در پشتيباني از فرايند توليد قلمداد كرد؟» كه جهت پاسخها حكايت از نگاه مثبت برنامهسازان با تأييد 8/92 % به آرشيو ميباشد.

پرسش5- مهمترين انتظارهاي برنامهسازان صدا و سيماي مركز بوشهر از آرشيو ديداري- شنيداري اين مركز چيست؟

 انتظارهاي برنامهسازان كه در سؤال باز مطرح شده، عبارت است از: ديجيتالسازي منابع آرشيوي، غني كردن منابع آرشيو و تنوع اطلاعاتي، استخراج كليدواژههاي موضوعي منابع(نمايهسازي)، ايجاد بخش تبديل و تكثير منابع آنالوگ به ديجيتال، ايجاد پايگاه اطلاعاتي براي دسترسي آسان برنامهسازان به اطلاعات منابع ذخيره شده در آرشيو،تشكيل جلسات مشترك با برنامهسازان، ايجاد بخش افكتهاي تصويري با كيفيت، ايجاد باكسهاي ويژة موسيقي و تصاوير كاربردي، تصويرگذاري موسيقيهاي محلي بوشهر، تهية چند نسخه از نوارهاي آرشيوي.

پرسش 6- مهمترين مشكلات برنامهسازان صدا و سيماي مركز بوشهر در استفاده از منابع آرشيو ديداري- شنيداري اين مركز چيست؟

 
جدول6. امكان دسترسي به منابع ساير آرشيوهاي سازمان و مراكز
 
تعداد
درصد
مخالفم
18
6/18

تا حدودي مخالفم

17
5/17

تا حدودي موافقم

24
7/24
موافقم
36
1/37
بدون پاسخ
2
1/2
مجموع
97
0/100
 

بيش از 60% پاسخگويان با اين موضوع موافقند كه امكان دسترسي و استفاده از منابع موجود در ديگر آرشيوهاي وابسته به سازمان وجود ندارد كه آن را ميتوان به عنوان يك مشكل ارزيابي كرد. البته، بيش از 36 % افراد هم با اين موضوع موافق نيستند، اما بهترين مشكلات مطرح شده از جانب برنامهسازان در پرسش بيست و هشتم پرسشنامه كه به صورت سؤال باز مطرح شده است، به اين قرارند: دسترسي نداشتن به منابع آرشيوهاي ساير مراكز صدا و سيما در كشور، كمبود امكانات فني در آرشيو، كمبود نيروي انساني در آرشيو و فعال نبودن آرشيو مركز در ايام تعطيلات رسمي.

نتيجهگيري

در اين پژوهش، مشخص شد كه از ديدگاه برنامهسازان، برنامهسازي در عرصة راديو و تلويزيون به هزينة فراوان، زمان، نيروي انساني متخصص و كاردان و عوامل توليد هنرمند نياز دارد. تأمين چنين هزينهها، زمانها و نيروي انساني متخصص و ماهر در هر زمان و در هر شرايطي براي هيچ يك از سازمانهاي راديويي و تلويزيوني و بنيادها و نهادهاي مسئول توليد فيلم و سريال ميسر نيست. نتايج نشان داد آرشيوهاي ديداري و شنيداري در رسانه ميتوانند بخش وسيعي از نياز آنتن را تأمين كنند و نقش زيادي در كاهش هزينهها و زمان برنامهسازي داشته، بر ارتقاي كمّي و كيفي برنامهسازي تأثيرگذار باشند. همانطور كه «نظري» (1376) در پژوهش خود به اين نتيجه دست يافت كه اكثر برنامهسازان و مراجعان معتقدند نيازهايشان را از منابع آرشيو تأمين ميكنند.

در اين ميان، با توجه به نتايج پژوهش انجام شده و ديدگاه مثبت برنامهسازان به موارد ياد شده در آرشيو مركز بوشهر، اين نكته نيز قابل تأمل است كه از ديدگاه برنامهسازان، با بيان انتظارها و مشكلات خود از آرشيو ديداري و شنيداري اين مركز جهت پويايي و سرعت بخشيدن به توليد برنامهسازي و دسترسي آسان به منابع و رفع نيازهاي اطلاعاتي خود، آرشيو و آرشيويست ميتواند به عنوان يكي از عوامل اصلي در فرايند يك برنامة توليدي به شمارآمده و كارايي و اثربخشي لازم را داشته باشد و مورد توجه بيشتر مسئولان امر قرار گيرد. پژوهش نشان داد نيروي متخصص در آرشيو ميتواند با كسب مهارتهاي لازم و تخصصي در سازماندهي منابع و با شناخت و تجربه از منابع گردآوري شده در گنجينة خود به عنوان يك مشاور و پيشنهاد دهنده، يكي از بازوان پرتوان در فرايند توليد برنامهسازي شمرده شود. همانطور كه «قنبري» (1385) نيز در پژوهش خود در آرشيوهاي سيماي داخلي مستقر در تهران به اين نتايج دست يافت كه 92 % برنامهسازان اعتقاد دارند وجود آرشيويستهاي متخصص تأثير چشمگيري در تأمين نيازهاي اطلاعاتي آنان دارد و 75% از آنان پيشنهاد آرشيويستها را در استفاده از يك برنامة خاص در كمك به برنامهسازان مؤثر دانستهاند. از نگاه برنامهسازان، غني‌بودن منابع آرشيوي اين مركز در تأمين، پشتيباني و كاهش زمان و هزينة توليد برنامهها نقشي چشمگير و غني ساختن آرشيوها نيز از اهميت زيادي دارد. آرشيوها ميتوانند با گردآوري و ذخيره منابع و با ديجيتال نمودن آنها، امكان سرعت دسترسي بيشتري را براي برنامهسازان فراهم آورده و با افزايش منابع مورد نياز، گامهاي مؤثري را در تأمين نيازهاي اطلاعاتي برنامهسازان بردارند. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد از ديدگاه برنامهسازان، آرشيو ديداري شنيداري اين مركز نقش بسيار زيادي در پشتيباني از فرايند توليد برنامههاي راديويي و تلويزيوني اين مركز دارد و بر خلاف ديدگاه سنتي به نقش و جايگاه آرشيو و خدمات آرشيويست، بايد به اين دو با يك ديدگاه تخصصي نگريست. از ديدگاه برنامهسازان كه تنها استفادهكنندگان از اين گنجينه ارزشمند هستند، آرشيو ميتواند به عنوان يك پايگاه اطلاعاتي و تكيهگاه برنامهسازان، نقش بيبديلي در تأمين نيازهاي اطلاعاتي آنان داشتهباشد. همانطور كه «سيمور» (1989) در پژوهش خود آرشيوهاي صوتي و شنيداري را مرجعي براي دانش صدا ميداند، از نظر ايشان آرشيوهاي ضبط صدا ميتوانند منبعي از اطلاعات را در اختيار دانشمندان و متخصصان علاقهمند به تجزيه و تحليل صدا و همچنين تحولات تاريخي و فرهنگي، در زمينههاي متنوع صوتي قرار دهند. مجموعههاي بزرگي از صدا يا تصوير ضبط شده وجود دارد كه ميتواند به عنوان يك پايگاه اطلاعاتي براي چنين استنادهايي استفاده شود.

ديجيتالسازي منابع آرشيوي، غني كردن منابع آرشيو و تنوع اطلاعاتي، استخراج كليد واژههاي موضوعي منابع(نمايهسازي)، ايجاد بخش تبديل و تكثير منابع آنالوگ به ديجيتال، ايجاد پايگاه اطلاعاتي براي دسترسي آسان برنامهسازان به اطلاعات منابع ذخيره شده در آرشيو، تشكيل جلسات مشترك با برنامهسازان، ايجاد بخش افكتهاي تصويري با كيفيت، ايجاد باكسهاي ويژة موسيقي و تصاوير كاربردي، تصويرگذاري موسيقيهاي محلي بوشهر، تهية چند نسخه از نوارهاي آرشيوي، تحويل آيتمهاي برنامهها براي غني كردن منابع آرشيوي، فراخوان براي دريافت تصاوير آرشيوهاي شخصي بيرون از سازمان متناسب با نياز برنامهسازان، دسترسي نداشتن به منابع آرشيوهاي ساير مراكز صدا و سيما در كشور، كمبود امكانات فني در آرشيو، كمبود نيروي انساني در آرشيو و فعّال نبودن آرشيو مركز در ايام تعطيلات رسمي، محدويت كپي از برنامهها، از انتظارها و مشكلات مطرح شده از سوي برنامهسازان اين مركز در پژوهش انجام شده است.

پيشنهادهاي پژوهش

1- ديجيتالسازي آرشيوهاي ديداري سازمان و مراكز صدا و سيما

2- ايجاد بخش افكتهاي تصويري در آرشيوهاي ديداري مراكز صدا و سيما

3- برگزاري جلسات مشترك برنامهسازان با مدير آرشيو و آرشيويستهاي مركز

4- ايجاد يك پايگاه اطلاعاتي متمركز آرشيو و دسترسي تمام مراكز به اطلاعات مورد نياز

5- يكدست نمودن و شفافسازي مقررات استفاده از منابع آرشيوي در همة مراكز صدا و سيما

6- آشنا كردن آرشيويستها با فرايند برنامهسازي و مهارت در فناوري نوين با برگزاري كارگاههاي عملي

7- ايجاد باكسهاي ويژة تصاوير خبري، تصاوير تاريخي، علمي و مذهبي، هنري، مراسم سنتي و محلي هر استان

8- لحاظ نمودن خدمات آرشيويست به عنوان عوامل برنامه در برآورد برنامهسازي

9- توجه بيشتر مسئولان به آرشيوهاي ديداري- شنيداري مراكز به عنوان سرمايههاي مادي و معنوي

10- فعال نمودن آرشيو در ايام تعطيلات رسمي با جذب نيروي انساني متخصص براي استفادة برنامهسازان

11- تجهيز آرشيوهاي مراكز به امكانات و فناوريهاي نوين.

منابع

اعتمادي، محسن(1381). سنجش ميزان رضايت كاربران مجموعه موسيقي آرشيو معاونت صدا سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، تهران.

توكلي، مرضيه(1380). بررسي وضعيت مواد ديداري و شنيداري كتابخانههاي مركزي دانشگاه‌هاي دولتي ايران و ارائه طرح پيشنهادي. پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت مدرس، تهران.

-      دياني، محمدحسين(1381). مقدمهاي بر آرشيو. مشهد: دانشگاه فردوسي.

سخايي، محسن(1378). كارآيي خدمات اطلاعرساني آرشيوهاي شبكه دوم سيماي جمهوري اسلامي ايران در رفع نيازهاي تهيهكنندگان برنامههاي تلويزيوني. پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال.

-      ضرغامي، عزتالله(1386). هفتهنامه كاركنان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، 659، 18.

عليعسكري، عبدالعلي(1389). هفتهنامه كاركنان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. 80، 11-10.

قنبري، ليلا(1385). نقش آرشيوهاي سيماي داخلي مستقر در تهران در فرايند برنامهسازي. پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال.

كاوه،گيتي(1379). طراحي نظام آرشيو صدا(راديو) سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال.

مرادي نورالله و وحيد طهرانيپور (1387). آرشيوداري ديداري- شنيداري. تهران: نشر كتابدار.

موسويمقدم، رمضان(1389). پيام پژوهش ماهنامه خبري اطلاعرساني صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، 108، 6.

نظري، ندا (1376). بررسي ميزان رضايت استفادهكنندگان از آرشيوهاي ديداري- شنيداري شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران. پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشكده روانشناسي، دانشگاه تهران.

هريسون، هلن پ(1388). آرشيوهاي ديداري شنيداري: مجموعه مقالههاي كاربردي.(وحيد طهرانيپور؛ محبوبه مهريزي؛ هدا چوبك؛ علي قديمي، مترجم). تهران: نشر كتابدار.

-      Agirreazaldegi, Teresa(2008). Audiovisual documentation in the preparation of news for television news programs. Aslib proceedings, 60, 47-54.

-      Petrelli, Danial, Auld, Daniel(2008). An examination of automatic video retrieval technology on access to the contents of an historical video archive. Program: electronic library and information systems,42, 115-136.

-      Seymour, sharon(1989).Audio and sound archives as a resource for voice science: A preliminary. Journal of Voice, 3, 277- 282.

-      Wright, Richard(2004). Digital preservation of audio, video and film. Vine, 34, 71-76.



[1]استاديار و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات خوزستان

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

[2]. دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات خوزستان گروه علوم كتابداري و اطلاعرساني.

نشاني پست الكترونيكي: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

[3]. Harrison Helen P.
[4]. Sharon H.Seymour.
[5]. Richard Wright.
[6]. Terassa Agirreazaldegi.
[7]. Daniela petrelli.
[8]. Daniel Auld.
Date insert: دوشنبه, 25 فروردين 1393

Add comment


Security code
Refresh

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©