پيوند سازماندهي اطلاعات با منطق كاربران پژوهشي پيرامون ميزان تطابق سازماندهي اطلاعات وب سايت كتابخانه هاي دانشگاهي ايران با منطق كاربران به منظور ارائه الگوي مناسب

Hits: 947
User rating: / 
PoorBest 

Review

چكيده
هدف: هدف اين پژوهش، آگاهي از ديدگاه كاربران دربارة چگونگي سازماندهي (دسته‎بندي) اطلاعات در وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي ايران (IALW) از نظر ميزان همخوان بودن دسته‎بندي اطلاعات با منطق كاربران به منظور شناسايي دسته‎بندي مناسب و همخوان با منطق آنهاست.
جامعه و روش بررسي: جامعة پژوهش حاضر را دو گروه وب‎سايت كتابخانه‎هاي مركزي دانشگاه‎هاي برتر ايران و دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه فردوسي مشهد تشكيل مي‎دهد. رويكرد پژوهش حاضر، تركيبي (كمّي و كيفي) است و براي گردآوري داده‎ها از سه شيوة مكاشفه‎اي، مرتب‎سازي كارتها و مصاحبه نيمه‎ساختار يافته، استفاده شده است.
يافته‎ها: يافته‎هاي به دست آمده نشان مي‎دهد سازماندهي اطلاعات موجود در وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي ايران در نيمي از موارد از منطق كاربران پيروي نمي‎كند؛ به اين معنا كه محل قرارگيري اقلام با منطق كاربران همخوان نيست، به طوري كه آنها در پيدا كردن اقلام از وب‎سايت با مشكل مواجه مي‎شوند. مصاحبه با 8 نفر از آزمودنيها نيز اين يافته‎ها را تأييد كرد. در پايان، با استفاده از روش مرتب‎سازي كارتها، چگونگي سازماندهي منطقي اقلام توسط كاربران شناسايي و براساس آن الگوي پيشنهادي براي سازماندهي اقلام اطلاعاتي وب‎سايتها ارائه شد.
نتايج: ارائه الگوي پيشنهادي براي سازماندهي اطلاعات در IALW مطابق با درك كاربران.
كليدواژه‎ها: سازماندهي مقوله‎هاي اطلاعاتي، نظم منطقي، وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي.

مقدمه و بيان مسئله
كتابخانه‎ها به‌طور روزافزون براي ارائه هر چه بهتر خدمات و دسترسي سريع به اطلاعات و پاسخگويي بهتر به نيازهاي اطلاعاتي كاربران، به طراحي وب‌سايت پرداخته‌اند. اين موضوع، سازماندهي اطلاعات موجود در وب‎سايتها را به عنوان دروازة اطلاعاتي براي كتابخانه‎ها، ضروري ساخته است. در اين راستا، آنچه اهميت دارد، فراهم نمودن محيط رابط سازمان يافته براي پشتيباني از رفتار اطلاع‎يابي كاربران و دسترسي مؤثر به اطلاعات است. از سوي ديگر، يكي از اصول اوليه در طراحي وب‎سايت، مسيريابي روشن و واضح است (اصغري پوده، 1380). بنابراين، انتظار مي‎رود سازماندهي اطلاعات موجود در وب‎سايتها بر اساس يك نظم منطقي و با توجه به فهم و درك كاربران صورت گرفته باشد، اما بررسيهاي اوليه (مانند Jeng, 2006؛Kuchi, 2006 ؛ فتاحي و حسن‎زاده، 1383) در چندين وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي، نشان داده است طراحان وب‎سايتها به نيازهاي كاربران در دسته‎بندي مرتبط با آن نيازها توجه كافي نكرده‎اند. بر اين اساس، مشخص نيست از نظر كاربران، نظم به كار رفته براي سازماندهي مقوله‎هاي اطلاعاتي وب‎سايت‎ كتابخانه‎هاي دانشگاهي، به چه ميزان منطقي است و از نظر آنها سازماندهي منطقي مقوله‎هاي اطلاعاتي چگونه بايد باشد؟
شيوه‎هاي نظم‎دهي اقلام در مقوله‎هاي اطلاعاتي
راهبردهاي مختلفي براي سازماندهي اقلام (آيتم‎ها) درون مقوله‎ها ارائه شده است. از آن جمله، مي‎توان به سازماندهي الفبايي، موضوعي، منطقي و سازماندهي بر اساس بسامد استفاده اشاره كرد. سازماندهي الفبايي يكي از شكلهاي سازماندهي سنتي است و به نظم‎دهي اقلام (آيتمها) بر اساس واژه‎هاي عنوان، اشاره دارد. نظم الفبايي، عددي، تاريخي (مانند يكشنبه، دوشنبه و...) از اين نوع هستند. سازماندهي منطقي، به نظم‎دهي آيتمهاي منو بر اساس انتظارهاي معقول كاربران، يعني ارتباط منطقي يا معنايي بين آيتمها (مانند: مجله‌ها، خبرنامه‎ها، گزارشهاي سالانه و...) اشاره دارد. سازماندهي بر اساس بسامد استفاده، به شيوة قرارگيري آيتمهاي با بسامد استفاده بالا در ابتداي هر منو اشاره دارد كه به دنبال آن بقية آيتمها كه بسامد استفادة كمتري دارند، قرار مي‎گيرد. اين روند تا زماني كه همة آيتمها در منو قرار بگيرند، ادامه پيدا مي‎كند. استفاده از هر يك از اين روشها، به نوع آيتم بستگي دارد و هر يك از آنها تأثير متفاوتي بر عملكرد كاربران دارد، طوري كه برخي از شيوه‎هاي سازماندهي (منطقي، بر اساس بسامد استفاده، الفبايي) منجر به عملكرد سريع‌تر كاربران و برخي از شيوه‎ها (تصادفي ) به عملكرد كندتر كاربران در يافتن آيتم مورد نظر مي‎انجامد (1987 Somberg, ; Card, 1982).
با افزايش آيتمهاي موجود در منو (منوهاي با بيش از 12 آيتم) پيچيدگي شناختي و يادگيري استفاده از نظام براي كاربران، بويژه كاربران مبتدي، افزايش مي‎يابد؛ به گونه‌اي كه كاربران در پيدا كردن آيتم مورد نظر با مشكل مواجه مي‎شوند (Yoon, 2003 1988: in Lee & (McDonald et al.,. بنابراين، براي غلبه بر اين مشكل، پژوهشگران روشهاي زيادي را براي سازماندهي مقوله‎هاي اطلاعاتي (منوها) ارائه داده‌اند كه به كاربران در دسترسي راحت‎تر و سريع‎تر به آيتم مورد نظر كمك مي‎كند. در ادامه، به برخي از اين روشها كه بيشتر از انتخاب آيتمهاي با بسامد استفاده بالا پشتيباني مي‎كند، اشاره مي‎شود:
1. نظم‎دهي مقوله‎هاي اطلاعاتي (منوها) بر اساس بسامد
در اين شيوة نظم‎دهي، آيتمهايي اولويت دارند كه كاربران به دفعات آنها را انتخاب كرده‌اند. (آيتمهايي كه بيشتر استفاده مي‎شوند). از اين رو، با قرار دادن اين آيتمها در بالاي هر منو، دسترسي به آنها آسان‎تر و سريع‌تر است. بر اين اساس، هر چه ميزان استفادة يك آيتم (بسامد انتخاب) بيشتر باشد، محل آن آيتم در منو بالاتر است (تصوير1. ب). از آنجا كه در اين روش محل قرارگيري آيتمها در منو ثابت نيست (يكسان نبودن موقعيت آيتمها) تأثير يادگيري آن بلند مدت خواهد بود (Card, 1982; Somberg, 1987)، زيرا هنگامي كه بسامد استفاده از آيتمها توسط كاربران تغيير كند، محل قرارگيري آيتمها در منو نيز تغيير خواهد كرد. بنابراين، كاربران نمي‎توانند بر روي تجربة قبلي‎شان تكيه كنند و بيشتر مواقع به جستجوي فهرست منو براي يافتن آيتم مورد نظر، نياز پيدا خواهند كرد.


تصوير1. (الف) نمونه‎اي از ساختار يك منوست كه در آن، آيتمهاي 4 و3 دو آيتم با بسامد استفادة بالا هستند. اين آيتمها مطابق با روشهاي انتخاب آيتمها با بسامد بالا مرتب شده‎اند. بر اين اساس، (ب) نظم‎دهي مبتني بر بسامد، (پ) منوهاي دوبخشي (ت) منوهاي چند لايه را نشان مي‎دهد.
2. منوهاي دو بخشي (تقسيم شده يا جدا شده)
از ديگر روشها براي پشتيباني از گزينش آيتمهاي با بسامد انتخاب بالا، استفاده از منوهاي دو بخشي است. اين روش توسط «سيرز و اشنايدرمن» (Sears & Shneiderman ,1994) ايجاد شد. بر پاية اين روش، دو يا سه آيتم كه بسامد انتخاب بالاتري نسبت به بقية آيتمها دارند، در بالاي منو قرار مي‎گيرند و بقية آيتمها بر اساس نظم قبلي، در ادامه مي‎آيند. به بياني ديگر، در اين روش تعداد كمي از آيتمها با بسامد انتخاب بالا: در بالاي فهرست منو قرار مي‎گيرند و بقية آيتمها در ادامه مي‌آيند (تصوير1.پ). براي مثال، آيتمهاي 3 و 4 با بسامد استفاده بالا در بالاي منو قرار گرفته‌اند كه در اين تصوير به وسيله خط از آيتمهاي با بسامد كمتر جدا شده‎اند. اين نوع منوها به كاربران در انتخاب آيتمهايي كه به طور معمول استفاده مي‎شوند، كمك مي‎كنند. منوهاي دو بخشي در مقايسه با منوهاي نظم يافته بر اساس بسامد، در برابر تغييرات بسامد انتخاب، حساسيت كمتري دارند. در نتيجه، با قرار گرفتن آيتمهايي با بسامد انتخاب بالا در ابتداي فهرست منو و قرار گرفتن آيتمهاي با بسامد انتخاب پايين در پايين فهرست، در مواقعي كه نوسانهاي انتخاب جزئي است، آيتمها از موقعيت منسجمي برخوردارند (Lee & Yoon, 2003).
3. منوهاي چند لايه (تا شونده)
روش ديگر براي امكان‎پذير كردن يا پشتيباني از انتخاب آيتمهاي با بسامد انتخاب بالا، استفاده از منوهاي چند لايه است. در اين روش، آيتمها طي چند لايه ارائه مي‎شوند. در لاية اول تعداد كمتري ارائه مي‎شود و پس از پايين كشيدن منو، در لاية بعدي، كل فهرست براي كاربر نمايش داده مي‎شود. زيرا منو، آيتمهاي با بسامد انتخاب كمتر را تا مي‎زند و فقط هنگامي كه كاربر نياز دارد، آنها را ارائه مي‎دهد(تصوير 1.ت). اين روش از انتخاب آيتمهاي با بسامد بالا پشتيباني و يادگيري را براي كاربران تسهيل مي‎كند، زيرا كاربران مي‎توانند آيتم مهم‎تر را از فهرست كوتاه‎تر انتخاب كنند. همچنين، به دليل بي‎ثباتي موقعيت آيتمها در فهرستهاي خلاصه و كامل، اين شيوه باعث گيجي و سردرگمي كاربران مي‎شود. از سوي ديگر، حساسيت به تغييرات بسامد انتخاب در منوهاي چند لايه تقريباً برابر منوهاي دو بخشي است (Lee & Yoon, 2003).
4. منوهاي موقتي
منوهاي موقتي نوع ديگري از منوها هستند كه همانند ديگر منوهاي بيان شده، از آيتمهاي با بسامد انتخاب بالا پشتيباني مي‎كنند. اين روش نيز توسط «لي و يون» (2003 Lee & Yoon,) ارائه شد. در اين روش آيتمها در دو مرحله ارائه مي‎شوند: مرحلة جزئي و مرحلة كلي. هنگامي كه كاربر يك منوي موقتي را باز مي‎كند، مرحله جزئي در ابتدا مجموعه‎اي از آيتمهاي با بسامد بالا ارائه مي‎دهد، همانند منوهاي چند لايه. پس از اينكه مقداري زمان سپري شد، مرحلة كلي، بقيه آيتمهاي منو را در محل ثابت آنها ارائه مي‎دهد (مطابق تصوير2). به اين صورت، در هنگام كار كردن با يك منوي موقتي، كاربر در ابتدا تنها با آيتمهاي با بسامد بالا در طي مرحلة جزئي مواجه مي‎شود. از سوي ديگر، در اين روش، محل آيتمها در ميان منو هرگز تغيير نمي‎كند. بنابراين، منوها از نبود حساسيت بالا نسبت به تغيير بسامد انتخاب برخوردارند. به دليل اين ثبات موقعيت، كاربران قادر خواهند بود محل هر آيتم را به خاطر بياورند. بنابراين، اين امر به بهبود عملكرد و رضايت كاربران منجر مي‎شود.
تصوير2. نمونه‎اي از يك منوي موقتي
پرسشهاي ‎پژوهش
با توجه به آنچه دربارة انواع دسته‎بندي آيتمها در چارچوب سازماندهي مقوله‎هاي اطلاعاتي در محيطهاي الكترونيكي گفته شد، پژوهش حاضر در صدد پاسخ به اين پرسشهاست:
1. از ديدگاه كاربران، تا چه ميزان سازماندهي مقوله‎هاي اطلاعاتي در وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي ايران از نظم منطقي و كافي برخوردار است؟
2. از ديدگاه كاربران، سازماندهي منطقي مقوله‎هاي اطلاعاتي چگونه بايد باشد؟
مروري كوتاه بر پيشينة پژوهش
مرور متون نشان مي‎دهد مطالعه در زمينة سازماندهي اطلاعات وب‎سايتها هر چند به صورت كم و پراكنده، از نيمه دوم دهة 1990 مورد توجه بوده است. اين مطالعات در دو گروه قابل بررسي است. يافته‎هاي پژوهشي هر گروه به صورت خلاصه در جدول1 آورده شده است. همان‌گونه كه از مرور پيشينه‎ها بر مي‎آيد، برخلاف گستره و روند پژوهشها در خارج از كشور، در ايران كمتر پژوهشي به سازماندهي اطلاعات وب‎سايتها پرداخته است. از اين رو، نياز به انجام پژوهشهاي بيشتر در اين زمينه كه بتواند طراحان و كتابداران را در سازماندهي و ارائة بهتر اطلاعات وب‎سايتها ياري كند، احساس مي‎شود.

جدول1. خلاصه‎اي از پيشينة پژوهش در خارج و ايران

در خارج كشور
 
موضوع اصلي پژوهش
يافتههاي پژوهش
صاحب نظران
سال بررسي
گروه اول

چگونگي سازماندهي اطلاعات وب‌سايتها

وي سازماندهي بر اساس تاريخ منابع و نيز بر اساس مناطق جغرافيايي (مثلاً كشورها يا قاره‎ها) را از جمله شيوه‎هاي ممكن براي سازماندهي محتواي اطلاعات وب‎سايتها برشمرده است.

Alastaire
1997

بررسي طرحهاي رده‎بندي براي سازماندهي محتواي وب‎سايتها

اين افراد استفاده از طرحهاي رده‎بندي را براي سازماندهي محتواي وب‎سايتها توصيه كرده‎اند.

.Koch et al

1997
گروه دوم

مطالعة سازماندهي اطلاعات در وب‎سايتها از ديدگاه كاربران

وي طراحي وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي را به شيوه‎هايي كه بيشتر براي كاربران قابل استفاده باشد، مهم برشمرده است.

Raward
2002

بررسي شش روش متفاوت براي سازماندهي اطلاعات وب‌سايتها (سازماندهي بر اساس 1. نوع منبع 2. الفبايي عناوين 3. الفبايي موضوع 4. ناشر 5. رده‎بندي كلي 6. حالت تصادفي).

نتايج بررسي آنها نشان داد به ترتيب «سازماندهي بر اساس نوع منبع» بيشترين كاربرد و «سازماندهي بر اساس روش تصادفي» كمترين كاربرد را در ميان انواع شيوه‌هاي سازماندهي اطلاعات وب‌سايتها به خود اختصاص داده است.

Lee & Carlyle
2001

بررسي تأثير نوع سازماندهي اطلاعات بر «ميزان يادگيري»، «سرعت جستجو» و «ميزان بروز خطاهاي انتخاب».

نتايج اين پژوهش نشان داد سازماندهي بر اساس ارتباط معنايي[1] در مقايسه با سازماندهي الفبايي[2] مؤثرتر، سرعت يافتن اطلاعات بيشتر و ميزان بروز خطاهاي انتخاب كمتر است.

Mehlenbacher & Duffy & Palmer,
1989
در ايران
گروه اول
بررسي شيوه‎هاي سازماندهي محتواي وب‎سايت‎كتابخانه دانشگاهي

نتايج اين پژوهش نشان داد كه در سازماندهي اطلاعات صفحه اول وب‎سايتها، بيشتر شيوه دسته‎بندي بر اساس «نوع خدمات» غالب است، در حالي كه براي سازماندهي ساير صفحات از شيوه‎هاي نسبتاً متنوعي استفاده مي‎شود. همچنين «شيوه الفبايي عنوان و موضوع» بيشترين كاربرد و «شيوه راهنماي موضوعي» (موضوعي سلسله مراتبي) كمترين كاربرد را در ميان انواع شيوه‌هاي مورد استفاده دارد.

فتاحي و حسن‎زاده
1383
گروه دوم

شناسايي ويژگيهاي عمده در طراحي وب‎سايت كتابخانه‎هاي ملي جهان

نتايج پژوهش ارائه الگو براي طراحي وب‎سايت كتابخانه ملي ايران است كه در آن محتواي وب‎سايتها در سيزده خوشه موضوعي بدون توجه به ارتباط معنايي بين اقلام و نظريه‌هاي موجود در زمينة سازماندهي اقلام آورده شده است.

عصاره و مرادمند
1384


[1]. Functional.
[2]. Alphabetical.
مروري بر پژوهشهاي انجام گرفته بويژه در خارج از ايران، حاكي از آن است كه هر يك از اين پژوهشها سعي داشته‌اند به شيوه‎اي خاص و از جنبه‎اي متفاوت، به موضوع سازماندهي اطلاعات در وب‎سايتها بپردازند بلكه از اين طريق بتوانند مسائل پيش روي سازماندهي اقلام در نظامهاي اطلاعاتي را به گونه‎اي مؤثرتر حل كنند. بر اين اساس، گروهي از پژوهشها (از جمله Raward,2002) بر ديدگاه كاربران تأكيد زيادي داشته و بر اين باور بوده است كه سازماندهي اقلام با توجه به ديدگاه اكثريت كاربران مسيريابي اطلاعات را راحت‌تر مي‎كند. گروهي ديگر (از جمله Alastaire, 1997; Koch et al. 1997; Lee & Carlyle, 2002) با تأكيد به بررسي انواع شيوه‎هاي سازماندهي اطلاعات و مقايسه ميان آنها از نظر سرعت بازيابي اطلاعات، سعي داشته‌اند بهترين روش را از ميان روشهاي موجود براي سازماندهي مؤثر اطلاعات شناسايي كنند. به اين ترتيب، پژوهش حاضر سعي دارد با استنتاج از يافته‎هاي ديگر پژوهشها و آگاهي از خلأهاي موجود، به بررسي مسئله مورد نظر از ديدگاهي متفاوت بپردازد و براساس آن الگويي مناسب براي بهبود سازماندهي اقلام در وب‎سايتها ارائه دهد.
روش پژوهش، جامعة مورد بررسي و ابزار گردآوري اطلاعات
روش پ‍ژوهش حاضر پيمايشي است كه با رويكردي تركيبي (كمّي و كيفي) و با استفاده از سه شيوة مكاشفه‎اي، مرتب‎سازي كارتها و مصاحبه نيمه ساختار يافته براي گردآوري اطلاعات، انجام شده است. جامعة مورد بررسي نيز شامل دو گروه، وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاه‎هاي برتر ايران و دانشجويان تحصيلات تكميلي غير رشته كتابداري (ارشد و دكتري) دانشگاه فردوسي مشهد مي‎باشد. براي گردآوري داده‎هاي مورد نياز نيز از دو ابزار مختلف، پرسشنامه محقق ساخته و كارتهاي حاوي اقلام اطلاعاتي، استفاده شده است. اعتبار ابزارهاي ياد شده (پرسشنامه و كارتهاي حاوي اقلام اطلاعاتي) نيز بر اساس روش اعتبار محتوايي و با استفاده از حقايق و مفاهيم مطرح شده در متون علمي و دريافت نظرهاي چهار نفر از استادان علوم كتابداري و اطلاع‌رساني دانشكده علوم تربيتي و روان‎شناسي دانشگاه فردوسي مشهد و چهار نفر از دانشجويان دكتراي كتابداري به اضافه دو نفر از كتابداران شاغل و با تجربه در زمينة وب‎سايتها، تعيين شد. پايايي ابزار ياد شده نيز، بر اساس آزمون آلفاي كرونباخ (77/0) انجام شد. به اين منظور، پيش‎آزموني بر روي ده نفر از دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتراي دانشگاه فردوسي مشهد انجام شد. از پرسشنامه ‎محقق ساخته براي بررسي ديدگاه كاربران در زمينة قابليت فهم سازماندهي مقوله‎هاي اطلاعاتي موجود در وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي، استفاده شد. بر پاية اين پرسشنامه، دو آيتم اطلاعاتي توسط پژوهشگر براي هر وب‎سايت ارائه و از شركت‎كنندگان خواسته شد پس از ورود به هر يك از وب‎سايتهاي مورد نظر (كه نشاني آنها نيز ارائه شده است) هر يك از آيتمها را پيدا كنند و به چهار سؤال كه براي هرآيتم ارائه شده است، پاسخ دهند. بر اين اساس، هر كاربر بايد روي هم رفته بيست آيتم درخواستي را از ده وب‎سايت معرفي شده بازيابي كند و به هشتاد سؤال پاسخ دهد. گفتني است، انتخاب آيتمها از هر وب‎سايت با استفاده از نمونه‎گيري تصادفي و به روش قرعه‎كشي، انجام گرفت .
به منظور تهية ابزار دوم پژوهش (كارتهاي حاوي اقلام اطلاعاتي) تمامي اقلام اطلاعاتي موجود در ده وب‎سايت‎ كتابخانه‎هاي مركزي دانشگاه‎هاي برتر ايران توسط پژوهشگر استخراج و پس از حذف موارد تكراري، جداگانه بر روي كارتهاي كاغذي ثبت شدند. همچنين، مقوله‎هاي اطلاعاتي موجود در هر يك از وب‎سايتهاي مربوط پس از حذف موارد تكراري بر روي كارتهاي كاغذي به صورت مجزا به عنوان دسته‎هاي اطلاعاتي ثبت شدند (نكتة قابل توضيح در اين باره اينكه، براي اقلام از كارتهاي سفيد رنگ و براي دسته‎هاي اطلاعاتي از كارتهاي صورتي رنگ استفاده شد). بر اين اساس، ابزار دوم پژوهش با 54 عدد كارت حاوي اقلام اطلاعاتي و 9 عدد كارت حاوي دسته‎هاي اطلاعاتي تهيه شد. تعداد اين مقوله‎هاي اطلاعاتي با توجه به مباحث نظري با مجذور تعداد كل اقلام اطلاعاتي موجود در وب‎سايت برابر است. به بيان ديگر، پس از فهرست كردن اقلام اطلاعاتي موجود در وب‎سايتهاي مربوط و حذف موارد تكراري، تعداد اقلام موجود به 54 مورد رسيد كه مجذور آن به طور تقريبي برابر با هشت بود. در اين پژوهش، با توجه به مباحث نظري و تعداد متوسط دسته‎هاي اطلاعاتي موجود در وب‎سايت كتابخانه‎هاي مربوط، 9 دستة اطلاعاتي به عنوان مقوله‎هاي اطلاعاتي براي دسته‎بندي كارتها انتخاب شد.
تجزيه و تحليل داده‎ها و ارائه نتايج
پرسش اول: از ديدگاه كاربران، تا چه ميزان سازماندهي مقوله‎هاي اطلاعاتي در وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي ايران از نظم منطقي و كافي برخوردار است؟
به منظور پاسخگويي به اين پرسش،20 آيتم اطلاعاتي به صورت تصادفي از وب‎سايتهاي مورد نظر انتخاب شد (از هر وب‎سايت دو آيتم) و در قالب پرسشنامه در اختيار شركت‎كنندگان قرار گرفت. به اين ترتيب، هر يك از شركت‎كنندگان بايد پس از ورود به وب‎سايت مورد نظر، آيتمهاي خواسته شده را پيدا كنند و به سؤالهاي پرسشنامه دربارة محل قرارگيري هر يك از آنها، در قالب مقياس ليكرت از «خيلي‎كم» تا «خيلي زياد» پاسخ دهند. چون اين سؤالها به صورت رتبه‎اي تنظيم شده بود، نمره‎هاي يك تا پنج (1، 2، 3، 4، 5)، به آنها داده شد. از اين رو، حاصل جمع اين امتيازها عددي بين 20 تا 100 است كه نقطة برش آن 60 مي‌باشد؛ به اين معنا كه امتياز كمتر از20 به معناي «خيلي‎كم»، بين 20 تا40 «كم»، بين 40 تا 60 «متوسط»، بين 60 تا 80 «زياد» و بيشتر از 80 «خيلي‎زياد» است.
خيلي زياد
زياد
متوسط
كم
خيلي كم
5
4
3
2
1
يافته‎هاي حاصل از اين بخش در قالب جدول 2 به شرح زير آورده شده است:
جدول2. ميزان منطقي بودن مقوله‎هاي اطلاعاتي وب‎سايتهاي مورد نظر از ديدگاه كاربران بر حسب درصد (30n=)
ميانگين
نما
انحراف استاندارد
كمترين
بيشترين
تعداد

 

67
56
69/9
52
86
23 پاسخ داده
7 پاسخ نداده
يافته‎هاي به دست آمده از مصاحبه‎‎ با هشت نفر از شركت‎كنندگان مرحله اول پژوهش در اين باره، درستي يافته‎هاي به دست آمده از پرسشنامه را تأييد مي‎كند؛ به طوري كه مصاحبه‎شوندگان، منطقي نبودن محل قرارگيري برخي از اقلام را تأييد كردند و در پاسخ به اين سؤال كه چرا محل قرارگيري اين آيتمها را منطقي نمي‎دانند، يك نفر از شركت‎كنندگان بيان داشت:
بايد آن دسته از اقلامي كه به آموزش، راهنمايي چگونگي استفاده از پايگاه‎هاي اطلاعاتي، آموزش جستجوي منابع كتابخانه و .... مي‎پردازد، «تحت مقوله «آموزش استفاده‎كننده» قرار بگيرد. از اين رو، قرار گرفتن آيتم مدارك مورد نياز براي تسويه حساب تحت مقولة آموزش ‎استفاده‎كننده را منطقي نمي‎دانم».
ديگر شركت‎كنندگان حاضر در جلسه ضمن تأييد اين گفته بيان داشتند كه، قرارگيري «مدارك مورد نياز براي تسويه حساب» تحت مقوله «تحويل مدرك» منطقي‎تر است، زيرا استنباط آنها از تحويل مدرك، آن دسته از مداركي است كه بايد براي ثبت نام و تسويه حساب، كاربران به كتابخانه تحويل دهند.
شركت‎كنندگان همچنين محل قرارگيري آيتم «Theses» تحت منوي «Online Catalog» را منطقي ندانستند. از نظر آنها، برچسب به كار رفته براي اين مقوله به اندازة كافي روشن و گويا نيست. وجود دو مقوله Online Catalog و E-Resources در كنار يكديگر، كاربران را در انتخاب مقوله براي پيدا كردن آيتم Theses دچار ترديد مي‎كند. از نظر آنها، بين اين دو مقوله همپوشاني وجود دارد و آنها قادر نيستند به راحتي بين آن دو تمايز قايل شوند.
بر اين اساس، مي‎توان چنين بيان داشت كه برخي از آيتمها به اشتباه زيرمجموعة مقوله‎هاي ديگر دسته‎بندي شده‎اند. هر چند در اين زمينة مطالعه مستقلي صورت نگرفته است، با توجه به نتايج پژوهشهاي «فرودي» (1380)، «مك گيل و تامس» (2001،Mc Gills & Toms) مي‎توان دليل اين امر را در اعمال سليقه شخصي طراحان در دسته‎بندي اقلام وب‎سايتها دانست. اعمال سليقة شخصي طراحان در سازماندهي اقلام و بي‌توجهي به معيارها و اصول موجود در اين زمينه، باعث مي‎شود با وجود قابل درك بودن برخي از برچسبهاي به‌كار رفته براي توصيف و نمايش اقلام، كاربران در عمل نتوانند محل آيتم مورد نظرشان را در وب‎سايت پيدا كنند و در انتخاب مقوله در صفحه اصلي وب‎سايت با مشكل مواجه شوند.
پرسش دوم: از ديدگاه كاربران، محل منطقي و مطلوب اقلام اطلاعاتي در وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي كجاست؟
به منظور پاسخگويي به اين پرسش، در ادامة جلسه مكاشفه‎اي، از شركت‎كنندگان (30نفر) خواسته شد بر اساس منطق خود، 54 عدد كارت حاوي اقلام اطلاعاتي را درون 9 مقوله (دسته)هاي از پيش طراحي شده دسته‎بندي كنند تا از اين طريق، آراي آنها در زمينة اين دسته‎بندي كسب گردد.
لازم به توضيح است، با توجه به حجم بسيار زياد جدولهاي بسط يافته مرتبط با توزيع تك تك آيتمها (54 آيتم) در دسته‎هاي مختلف، در ادامه تحليلهاي مرتبط با هر دسته همراه با درصد فراواني هر آيتم، در يك جدول كلي (جدول 4) آورده مي‌شود. درصد فراواني آورده شده مقابل هر آيتم نشان مي‎دهد از ميان دسته‎هاي انتخاب شده از سوي كاربران براي قرارگرفتن اين آيتم، چند درصد از شركت‎كنندگان اين مقوله را براي اين آيتم مناسب دانسته‎اند. به عبارت بهتر، اين ارقام نشان مي‎دهد چند درصد شركت‎كنندگان معتقد بوده‌اند اين آيتم بايد در اين مقوله قرار گيرد. نكته مهم در پيوند با هم گروه شدن اين اقلام، آن است كه با كنار هم قرار دادن آنها توسط كاربران، مي‌توان دريافت كه شركت‎كنندگان انتظار دارند چه اقلامي را در يك مقولة خاص بيابند. به عنوان نمونه، دسته‌بندي كردن اقلامي مانند فهرست مجله‌هاي كتابخانه و فهرست مدارك ديجيتال در مقولة منابع الكترونيكي، مي‎توان دريافت كه شركت‎كنندگان اين اقلام را جزئي از منابع الكترونيكي در نظر مي‎گيرند. از اين‌رو، انتظار دارند آنها را در يك مقولة مشخص و در كنار هم در وب سايت بيابند.

جدول 4. تحليلهاي مرتبط با هر دسته همراه با درصد فراواني مربوط به هر آيتم

مقولهها

شمارة كارتها

نام هرآيتم همراه با درصد فراواني آن

مقولة اول

(پيوندهاي مفيد)

43،41،3

سايتهاي متفرقه (7/66%)، ثبت اختراعات (30%)، فهرست ناشران بين‌المللي (53%)

مقولة دوم
(پايگاه‎هاي اطلاعاتي)
55، 53، 52، 48، 46، 45، 44، 42، 38

E-Journals (7/56%)، فهرست مجله‌هاي كتابخانه (50%)، E-Books (52%)، پايگاه‎هاي تعيين ميزان همپوشاني مقاله‌هاي علمي (3/43%)، منابع الكترونيكي موقت (70%)، پايگاه‌هاي فارسي (7/56%)، مجله‌هاي الكترونيكي تمام متن (70%)، منابع رايگان (40%)، فهرست مدارك ديجيتالي (3/33%)

مقولة سوم
(اخبار و تازه‎ها)
2، 37

اخبار كتابخانه (80%)، تازه‌هاي مدارك (60%)

مقولة چهارم
(خدمات كتابخانه)
10، 16، 17، 18، 20، 23،25، 26،27، 29،31،32،35،39،41،49

تمديد منابع كتابخانه (60%)، بخش امانت (40%)، خدمات تحويل مدرك (3/83%)، عضويت در كتابخانه (3/53%)، پيشنهاد خريد كتاب (60%)، فهرست مدارك كتابخانه (7/26%)، بخش مرجع (20%)، بخش نابينايان (7/46%)، بخش نشريات (7/26%)، بخش نسخ خطي (7/36%)، انتشارات كتابخانه (3/33%)، زيراكس (7/96%)، ويرايش اطلاعات شخصي (50%)، امانت بين كتابخانه‎اي (7/66%)، ثبت اختراعات (30%)، فرمها (7/67%)

مقولة پنجم
(راهنماي آموزشي)
4، 5،6، 8، 36، 54

راهنماي نحوة درخواست كتاب (70%)، راهنماي نحوة محل نگهداري كتابها (3/63%)، راهنماي شيوه‌هاي جستجو در پايگاه‌هاي اطلاعاتي (3/73%)، تور آموزشي (7/36%)، راهنماي برنامه (3/83%)، راهنماي ثبت پايان‌نامه‌ها (7/76%)

مقولة ششم
(جستجوي منابع كتابخانه)
21، 33، 34، 38، 40، 47،

جستجوي سايت (7/46%)، جستجوي بين كتابخانه‌اي (7/76%)، سرعنوانهاي موضوعي (60%)، فهرست مدارك ديجيتال (30%)، جستجوي ساده و پيشرفته (7/86%)، فهرست پايان‌نامه‌ها (3/43%)

مقوله‌هفتم
(درباره كتابخانه)
8، 11، 12، 13، 14، 15،22

آلبوم تصاوير (60%)، معرفي كاركنان كتابخانه (3/93%)، تاريخچة كتابخانه (90%)، مقررات كتابخانه (7/86%)، ساعت كاري كتابخانه (80%)، بخش اداري كتابخانه (7/56%)، نقشه سايت (60%)

مقولة هشتم
(اطلاع‌رساني)
1، 28، 30

كنفرانسها و سمينارها (5/35%)، پرسش از كتابدار (7/56%)، كارگاه‌هاي آموزشي كتابخانه (3/33%)

مقولة نهم
(اطلاعات تماس)
 
19، 24

تماس با كتابخانه (7/76%)، پست الكترونيك (60%)

يافته‎هاي حاصل از مرتب‎سازي كارتها (داده‎هاي حاصل از جدول 4) نشان مي‎دهد بر خلاف آنچه در وب‎سايتها وجود دارد، شركت‎كنندگان برخي از اقلام اطلاعاتي را در جاهاي ديگر غير از مقولة فعلي دسته‎بندي كرده‎اند؛ به اين معنا كه هر چند در برخي موارد از نظر قرارگيري آيتمها در مكان فعلي از قبيل، «تاريخچة كتابخانه»، «ساعات كار كتابخانه» تحت مقوله «درباره كتابخانه»، و قرارگيري آيتمهايي همچون «پايگاه‎هاي فارسي»، «مجله‌هاي الكترونيكي» تحت مقولة «منابع الكترونيكي كتابخانه»، ميان بيشتر شركت‎كنندگان هماهنگي وجود دارد، يعني كاربران بالقوه وب‎سايت‎ كتابخانه‎هاي دانشگاهي در مواجهه با دسته‎بندي اقلام، اين اقلام را در همان مقوله‎هايي قرار مي‎دهند كه پيش‎تر توسط طراحان وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي نيز قرار گرفته است؛ اما وجود تفاوت در محل قرارگيري برخي از اقلام نيز گوياي اين نكته است كه بين دو ديدگاه از نظر محل قرارگيري اقلام تفاوت ماهوي نيز وجود دارد. اين امر نشاندهندة وجود گرايشهاي متفاوت بين شركت‎كنندگان و طراحان وب‎سايت در پيوند با دسته‎بندي اقلام اطلاعاتي است.
از ديگر نكاتي كه به كمك دسته‎بندي اقلام اطلاعاتي توسط كاربران به‌دست آمد، مي‎توان به موارد زير اشاره كرد:
نخست، مشخص شد از نظر كاربران بين برخي از مقوله‎ها همپوشاني مفهومي وجود دارد؛ به عنوان مثال، بين دو مقولة «اخبار و تازه‎ها» و «اطلاع‌رساني». وجود همپوشاني بين مقوله‎ها باعث ترديد كاربران در انتخاب مقوله براي قرار دادن آيتم در آن مي‎شود. اين امر همچنين در هنگام پيدا كردن آيتم خاص، به مرور مقوله‎هاي بيشتر مي‎انجامد.
دوم، با دسته‎بندي اقلام درون مقوله‎ها، مشخص شد برخي از اقلام وي‍ژگي خاصي دارند، به طوري كه از نظر محل قرارگيري مي‎توانند در بيش از يك مقوله قرار گيرند. اقلامي از قبيل «عضويت» كه هم مي‎تواند در مقولة «دربارة كتابخانه» و هم در مقولة «خدمات» دسته‎بندي شود، از اين موارد است. اين امر تأييدكنندة يافته‎هاي «لودويگ ويتگنشتاين» در سال 1953 (نقل شده در: تيلور، 1381) است. وي نشان داد برخي از اقلام داراي مرزهاي ثابت نيستند و نمي‎توانند در يك مقولة خاص جاي گيرند. اين امر يعني روشن نبودن مرز بين مقوله‎ها نيز مي‎تواند كاربران را در هنگام دسته‎بندي اقلام درون مقوله‎ها، دچار ترديد كند؛ چيزي كه در هنگام دسته‎بندي اقلام براي بيشتر شركت‎كنندگان رخ داد.
از سوي ديگر، برخلاف موارد بالا، برخي از اقلام نيز وجود دارند كه در هيچ يك از دسته‎هاي موجود نمي‎گنجند و يا ارتباط كمي با اقلام زيرمجموعة آن مقوله دارند. اين امر نيز مي‎تواند كاربران را در پيش‎بيني‎پذيري محل آن آيتم دچار مشكل كند. براي رفع اين مشكل، مي‎توان از برچسب خاص براي توصيف آيتم و از برچسب عام‎تر براي توصيف مقوله استفاده كرد. به اين ترتيب، احتمال اينكه اقلام بيشتري تحت آن مقوله قرار گيرد، افزايش مي‎يابد.
سوم، با دسته‎بندي اقلام درون مقوله‎ها مشخص شد از نظر كاربران بين برخي از اقلام ارتباط معنايي وجود دارد. به عنوان نمونه، كاربران اقلامي مانند «فهرست مجلات كتابخانه»، «ليست مدارك ديجيتالي و ...» را جزء منابع الكترونيكي كتابخانه مي‎دانند و با قرار دادن آنها تحت مقولة منابع الكترونيكي، انتظار دارند اقلام را در كنار هم بيابند.
چهارم، دسته‎بندي اقلام درون مقوله نشان داد كاربران رويكرد كلي‎نگر به دسته‎بندي اقلام اطلاعاتي دارند. اين نكته، يعني توجه نكردن شركت‎كنندگان به ج‍زئيات دسته‎بندي، با قرار دادن اقلامي از قبيل بخشهاي مختلف كتابخانه درون مقوله‎هاي متفاوت، مشخص شد.
در نهايت، بر پاية يافته‎هاي حاصل از دسته‎بندي اقلام مشخص شد مجموعه‎اي از گرايشهاي مشترك نيز بين برخي از شركت‎كنندگان در پيوند با دسته‎بندي اقلام اطلاعاتي وجود دارد؛ به اين معنا كه هر چه بين برچسب به‌كار رفته براي اقلام و مقولة اطلاعاتي شباهت بيشتري وجود داشته باشد، احتمال اينكه كاربران آيتم مورد نظر خود را در آن مقوله قرار دهند، بيشتر است. خواه بين اين دو (آيتم و مقولة اطلاعاتي) از نظر محتوايي و معنايي هماهنگي وجود داشته باشد و يا نداشته باشد. اين امر نشان‎دهندة اين نكته است كه برچسب به‌كار رفته براي اقلام اطلاعاتي، از نظر كاربران نقش تعيين‎كننده‎اي در محل قرارگيري آن در ميان مقوله‎هاي اطلاعاتي دارد.
در نهايت، بر پاية آنچه گفته شد، پاسخ پرسش دوم پژوهش در قالب الگو (تصوير3) ارائه شده است. بر پاية اين الگو، صفحة اصلي وب‎سايت شامل 8 مقولة اصلي است كه هر يك داراي زيرمجموعه‎هاي جداگانه هستند. در تصوير 4، هر مقوله همراه با آيتمهاي زير پوشش آن نشان داده شده است. نكتة مهم در پيوند با اين الگو اينكه تمامي آيتمها در هر مقوله بر اساس ديدگاه و نظر شركت‎كنندگان در پژوهش دسته‎بندي شده‌اند. همچنين، شيوة قرارگيري آيتمها در هر مقوله بر اساس بسامد استفادة كاربران از آن آيتمها مرتب شده است؛ يعني، آيتمهاي با بسامد استفادة زياد در ابتداي مقوله قرار گرفته‎اند.

تصوير4. مقولههاي پيشنهادي براي صفحة اصلي وبسايت كتابخانههاي دانشگاهي بر اساس الگوي پژوهش

 
                  
 

· درباره كتابخانه

ساعت كار كتابخانه
اطلاعات تماس

 - تماس با كتابخانه

 - پست الكترونيكي كتابخانه

- بخشهاي كتابخانه
 - بخش مرجع
 - امانت
 - اداري
 - خدمات فني
 - ديداري و شنيداري
 - نسخ خطي
- نقشه سايت
- تاريخچه كتابخانه
- آلبوم تصاوير

· منابع الكترونيكي كتابخانه

مجله‌هاي الكترونيكي (لاتين)
كتابهاي الكترونيكي (لاتين)
پايگاه‌هاي فارسي
فهرست مدارك ديجيتالي
پايگاه‌هاي تعيين ميزان همپوشاني مقاله‌ها

· راهنماي كاربران

راهنماي نحوة درخواست كتاب

راهنماي شيوه جستجو در پايگاه‌هاي اطلاعاتي

راهنماي نرم افزار كتابخانه
راهنماي ثبت پايان‌نامه‌ها
راهنماي محل نگهداري كتاب

· خدمات كتابخانه

عضويت كتابخانه
 - فرم عضويت
 - ويرايش اطلاعات شخصي
- امانت بين كتابخانه‌اي
- فهرست مدارك كتابخانه
- پيشنهاد خريد كتاب
- خدمات زيراكس
· اطلاع‌رساني
اخبار و تازه‌ها

كنفرانس‌ها و سمينارها

پرسش و پاسخ از كتابدار

كارگاه‌هاي آموزشي

· جستجوي منابع كتابخانه

تمديد منابع كتابخانه
جستجوي بين كتابخانه‌اي
سرعنوانهاي موضوعي

· پيوندهاي مفيد

سايتهاي متفرقه
ثبت اختراعات
فهرست ناشران بين‌المللي
 
 
تصوير5. الگوي پيشنهادي پژوهش پيرامون سازماندهي منطقي اقلام اطلاعاتي و مرتب‎سازي آنها بر اساس بسامد استفاده (مراجعه) از ديدگاه كاربران
بحث و نتيجه‎گيري
در جامعة اطلاعاتي امروز، وب‎سايتها يكي از مهم‌ترين بسترهاي دسترسي به اطلاعات به شمار مي‌آيند و از نقش و اهميت زيادي در امر اطلاع‌رساني و ارائه خدمات به كاربران برخوردار هستند. طراحي و ايجاد وب‎سايت براي كتابخانه، سبب تسهيل دسترسي كاربران به اطلاعات و خدمات مورد نياز، ساده‎‌سازي فرايندهاي ارتباطات و كاهش هزينه‎‌ها مي‎شود. از اينرو، وب‎سايتها به منظور ايفاي اين نقش‌ بايد ويژگيهاي خاصي را دارا باشند. يكي از مهم‌ترين اين وي‍ژگيها سازماندهي منطقي اقلام اطلاعاتي است. از اين رو، پژوهش حاضر با توجه به اين كاستي عمده كه بر اساس مرور مطالعات داخلي و خارجي به‌دست آمده، صورت گرفته است. نتايج به دست آمده از روش مكاشفه‎اي و مرتب سازي كارتها، گوياي اين واقعيت است كه بين محل قرارگيري اقلام اطلاعاتي با انتظارهاي كاربران از آن محل، هماهنگي مطلوبي وجود ندارد (كمتر از حد متوسط است). همة اين موارد گوياي اين نكته است كه وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي از نظر سازماندهي اقلام اطلاعاتي در برخي موارد به بازنگري نياز دارد. ريشه اين امر (مطلوب نبودن سازماندهي مقوله‎هاي اطلاعاتي از ديدگاه كاربران) حداقل از دو جنبه قابل بررسي است: نخست اينكه، وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي توسط افرادي خارج از حوزة كتابداري (متخصصان علوم رايانه) و بدون بهره‎گيري از نظرهاي كتابداران طراحي شده است. در اين حالت، بديهي است كه اين افراد شناخت كافي از ويژگيهاي جامعة استفاده‎كننده ندارند. از اين رو، نظام طراحي شده توسط آنها با قابليت درك و نيازهاي كاربران همخوان نيست. براي رفع اين مشكل، ضروري است نظام در هر مرحله از طراحي، توسط كاربران ارزيابي شد. راه حل دوم، بهره‎گيري از كتابداران متخصص در اين زمينه، به عنوان مشاوران اطلاعاتي است. دوم، وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي توسط كتابداران و يا متخصصان حوزه كتابداري طراحي شده است. با وجود اين، از سازماندهي منطقي برخوردار نيست. اگر چنين فرضي درست باشد، ريشة آن حداقل از دو جنبه قابل بررسي است:
1. كتابداران با ويژگيهاي جامعة استفاده‎كننده به خوبي آشنا نيستند و از نيازهاي آنها آگاهي كافي ندارند. اين امر مي‎تواند ناشي از ارتباط ضعيف كتابداران با جامعة استفاده‎كننده باشد.
2. با وجود آنكه سازماندهي اطلاعات يكي از تخصص‎هاي كتابداران است و پژوهشهاي زيادي در زمينة اهميت طراحي كاربرمدار و شيوه‎هاي سازماندهي اطلاعات در بازيابي اطلاعات از نظام انجام شده است، همچنان وب‎سايت كتابخانه‎ها به عنوان يك نظام‎ اطلاعاتي، سازماندهي مطلوب ندارد. اين امر مي‎تواند به دليل نبود آگاهي و توجه كتابداران به نتايج پژوهشهاي انجام گرفته در اين زمينه باشد.
بنابراين، از آنجا كه اين پژوهش وضعيت سازماندهي اقلام را از رويكرد كاربران بررسي كرده است، مي‎تواند به بازنگري محل قرارگيري برخي از اقلام اطلاعاتي درون مقوله‎ها براساس منطق كاربران بينجامد و به واسطة ارائه الگويي مناسب براي سازماندهي مقوله‎هاي اطلاعاتي، به طراحي هر چه بهتر وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي به طراحان كمك كند. در ادامه، بر اساس آنچه گفته شد وبه منظور انجام پژوهشهاي بيشتر در اين زمينه، پيشنهادهاي كاربردي ارائه مي‎شود.
پيشنهادهايي براي پژوهشهاي بيشتر
 با توجه به اين نكته كه سازماندهي اقلام اطلاعاتي وب‎سايتهاي كتابخانه‎ها بايد به گونه‎اي باشد كه براي همه كاربران در هر سطحي قابل فهم و استفاده باشد، پيشنهاد مي‎شود پژوهشي پيرامون ميزان منطقي بودن سازماندهي اقلام اطلاعاتي، قابليت درك و پيش‎بيني‎پذيري برچسب مقوله‎ها از ديدگاه ديگر كاربران وب‎سايت كتابخانه‎ها (نظير كارمندان، اعضاي هيئت علمي و ...) نيز انجام شود. يافته‎هاي اين پژوهش از آن جهت كه مي‎تواند دانش كافي براي دست يافتن به منطق كلي در رابطه با دسته‎بندي اقلام از ديدگاه كاربران فراهم آورد، اهميت دارد.
 پيشنهاد مي‎شود با توجه به الگوي پيشنهادي، يك وب‎سايت كتابخانه‎اي طراحي شود و ديدگاه كاربران نسبت به آن از نظر ميزان منطقي بودن سازماندهي، قابليت درك برچسبها و پيش‎بيني‎پذير بودن برچسبهاي به كار رفته براي مقوله‎هاي اطلاعاتي، در يك آزمون استفاده‎پذيري ، مورد مطالعه قرار گيرد و بر اساس آن ايرادهاي احتمالي الگو برطرف و در صورت نياز، مواردي به آن افزوده شود.
منابع
 اصغري‎پوده، احمدرضا (1380). بررسي عناصر و ويژگي‏هاي مطرح در طراحي وب‏سايت كتابخانه‏هاي دانشگاهي. پايان‏نامه كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع‏رساني، دانشكده علوم ‏تربيتي و روان‏شناسي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد.
 تيلور، آرلين جي (1381). سازماندهي اطلاعات. (محمد حسين دياني، مترجم). مشهد: كتابخانه رايانه‏اي.
 فتاحي، رحمت‏الله و محمد حسن‏زاده (1383). بررسي و ارزيابي شيوه‏هاي سازماندهي اطلاعات در وب‏سايت كتابخانه‏هاي دانشگاهي، مجموعه مقالات سمينار سايتهاي وب كتابخانه‏ها: طراحي و ارزشيابي، دي 24، (ص 203-177).
 فتاحي، رحمت‏الله و محمد حسن‏زاده (1385). نظر سنجي از كتابداران متخصص پيرامون شيوه‌هاي سازماندهي اطلاعات در وب‌سايت كتابخانه‌هاي دانشگاهي، گزارشي از مرحله دوم يك طرح پژوهشي. فصلنامه كتابداري و اطلاع‏رساني، 9 (4).
 فرودي، نوشين (1380). ارزيابي صفحات وب كتابخانه‏هاي دانشگاهي ايران و ارائه الگوي پيشنهادي. پايان‏نامه كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع‏رساني، دانشكده مديريت و اطلاع‏رساني پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران، تهران.
 Alastaire, S. G. (1997). Testingthe surf: Criteria for evaluating internet information resources. The Publice Access Computer Systems Review, (3). Retrived August 1, 2010, from http://info.lib.Uh.edu/pr/v8/n3/smith8n3.html
 Card, S. (1982). User perceptual mechanisms in the search of computer command menus, CHI '82 proceedings of the 1982 conference on human factors in computing systems. Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, )pp. 190-196(. New York: Association for Computing Machinery.
 Hochheiser, H., & Shneiderman, B. (2002). Performance benefits of simultaneous over sequental menu as task complexity increases. Information Journal of Human-Computer Interaction, 12 (2). 173-192.
 Jeng, J. H. (2006). Usability of the digital library: An evaluation model. Unpublished doctoral dissertation, Rutgers University, New Brunswick, New Jersey. Retrieved 14, 2010, from http://gradworks.umi.com/32/03/3203382.html
 Kuchi, T. (2006). Communicating mission: An analysis of academic library web sites. Journal of Academic Librarianship. 32 (2), 148-154.
 Lee, D. & Yoon, W. (2003). Quantitative results assessing design issues of selection – supportive menus. International Journal of Industrial Ergonomics, 33, 41-52.
 Kurtenbach, G., Fitzmaurice, G.W., Own, R. N., & Baudel, T. (1999). The hotbox: Efficient access to a large number of menu-items, CHI '82 proceedings of the 1982 conference on human factors in computing systems. Proceeeing of the CHI conference on human factors in computing systems May 15-20, (pp. 231-237). New York: ACM Press.
 Lee, H. L., & Carlyle, A. (2002). Academic library gateways to online information: Taxonomy of organizational. In J. Maria , Huertas-Lopez, & J. Francisco (Eds.), in Challenges in Knowledge Representation and Organization for the 21st Century: Integration of Knowledge Across Boundaries. Proceedings of the 7th ISKO International Conference held in Granada, July 10-13, (pp. 155-164). Granda, Spain: Ergon Verlag.
 McGillis, L., & Toms, E. G. (2001). Usability of the academic library web site: Implications for design. College & Research Libraries. 62 (4).
 Mehlenbacher, B., Duffy, T., & Palmer, J. (1989). Finding information on menu: Linking menu organization to the users goals, Human- Computer Interaction, 4, 231-251.
 Raward, R. (2002). Academic library web site design principle development of cheklist. AARL, 132 (2), 123-136. Retrieved September 15, 2010, from www. Alia. Org.av/ ections/ucrls/aael
 Sears, A., & Shneiderman, B. (1994). Split Menus: Effectively using selection frequency to organize menus, ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI), 1 (1), 27-51.
 Somberg, B. L. (1987). A Comparison of rule-based and positionally constand arrangements of computer menu items. Proceedings of the SIGCHI/GT Conference on Human factors in Computing Systems and Graphics Interface, Toronto, Ont, Canada, April 5-9, (255-260). NewYork: ACM
 فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني (اين نشريه در www.isc.gov.ir نمايه مي شود)
 59 _ شماره سوم,جلد 15
.
Date insert: دوشنبه, 25 فروردين 1393

Add comment


Security code
Refresh

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©