چكيده
زمينه و هدف: گسترش بهكارگيري فناوري در كتابخانهها و مراكز اطلاعرساني در جوامع كنوني، ايجاد كتابخانههاي ديجيتال را در پي داشته است. و از آنجا كه منابع انساني تأثيرگذارترين مؤلفه در كتابخانهها ميباشند، ميتوان از تبديل كتابداران سنتي به كتابداران ديجيتال حايز مهارتهايي خاص در اين زمينه به عنوان پيشنياز تبديل كتابخانهها به كتابخانههاي ديجيتال اشاره كرد. از اين رو، پژوهش حاضر، با هدف بررسي مهارتها و قابليتهاي كتابداران ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاههاي تبريز، علوم پزشكي تبريز و دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز، انجام گرفته است.
روششناسي: براي گردآوري دادهها پرسشنامهاي تدوين شد كه در برگيرندة هفت مهارت اصلي مورد نياز كتابداران ديجيتال يعني «مهارت آموزشي»، «مهارت پژوهشي»، «مهارت مديريتي»، «مهارت اطلاعاتي»، «مهارت اينترنتي»، «مهارت شخصيتي» و «مهارت رايانهاي» است. هر مهارت اصلي نيز شامل چند زيرمهارت است كه مهارتهاي ذكر شده با مرور متون مرتبط با موضوع به دست آمدهاند. در اين پژوهش، 100 كتابدار از سه دانشگاه يادشده به سؤالهاي مطرح در پرسشنامه پاسخ دادند.
نتايج: يافتهها نشان داد ميانگين مقياس مهارتهاي ديجيتال 180، ميانگين درجه اهميت مهارتهاي ديجيتال 54/251 و ميانگين ميزان توانمندي در مهارتهاي ديجيتال 39/180 است. اين بدين معناست كه ميانگين ميزان توانمندي به ميانگين مقياس نزديكتر است. همچنين، تنها 52% از كتابداران مورد پژوهش از توانمندي بالايي در انجام امور با مهارتهاي ديجيتال برخوردارند، در صورتي كه از نظر 90% كتابداران، داشتن مهارتهاي ديجيتال داراي اهميت است.
نتيجهگيري: بهطوركلي، ميزان توانمندي در مهارتهاي ديجيتال در بين كتابداران مورد بررسي پايين بوده است، اما در صد بالايي از كتابداران از اهميت مهارتهاي ديجيتال آگاهند.
كليدواژهها: كتابخانههاي ديجيتال، كتابداران ديجيتال، مهارتهاي كتابداران ديجيتال، كتابخانههاي دانشگاهي، دانشگاه تبريز، دانشگاه علوم پزشكي تبريز، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز.
مقدمه و بيان مسئله
پيشرفت تكنولوژي [فناوري] و اطلاعات همواره بر خدمات كتابخانهها و مراكز اطلاعرساني تأثيرگذار بوده است. در اين بين، كتابخانههاي دانشگاهي به دليل دارا بودن نقشي اساسي در آموزش، تحقيق و پژوهش، از جمله اولين مراكزي هستند كه در معرض تغيير و تحولات قرار ميگيرند. در اين ميان، همگام بودن با فناوريهاي روز، از نخستين هدفهاي اين كتابخانههاست. برخي از كتابخانههاي دانشگاهي در چند سال گذشته، به منظور ارائة خدمات بهتر و موفقتر، مجموعههاي ديجيتالي را راهاندازي و براي ارائة خدمات خود، از كتابداراني با قابليتها و مهارتهاي متفاوت با كتابداران سنتي، استفاده كردهاند. كتابخانههاي ديجيتال، سازمانهايي هستند كه در آنها كاركنان متخصص، به انتخاب وسازماندهي كمك براي دسترسي فكري به منابع اطلاعاتي ميپردازند و تفسير، توزيع و حفاظت از يكپارچگي اطلاعات ديجيتالي در مدت زمان طولاني مورد توجه قرار ميگيرد تا از اين طريق بتوان منابع اطلاعاتي ديجيتالي را با سرعت و از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه براي استفادة جامعة كاربران يا مجموعهاي از جوامع در دسترس قرار داد (طاهري، 1387: 22). يكي از عناصر تعيينكننده در دوام و موفقيت اين كتابخانهها، نيروي انساني متخصص (كتابداران) است. با توجه به رويكرد حاكم بر مديريت منابع انساني در كتابخانههاي سنتي، بايد گفت چنين رويكردي در كتابخانههاي ديجيتال نيز چه بسا جديتر، ضروري است؛ زيرا محيط پويا و البته ديجيتال، توجه به نيروي انساني متخصص و مديريت كردن مهارتها و صلاحيتهاي آنها را دو چندان كرده است (اسفندياري مقدم و بيات، 1387). كتابداري ديجيتال نيز به معناي بهكار گرفتن مجموعهاي از مهارتها براي گردآوري، سازماندهي، مجموعهسازي، اشاعه و ارزيابي اطلاعات در قالب الكترونيكي است. كتابداراني كه داراي مجموعهاي از مهارتها، دانش و ويژگيهاي خاص محيطهاي ديجيتالي هستند، از مهمترين عوامل مؤثر بر كارايي كتابخانههاي ديجيتال و تسهيل استفاده از منابع موجود در آنها به شمار ميروند. با در نظر گرفتن خدمات و نيازهاي كتابخانههاي ديجيتال، مهارتهايي از قبيل «مهارت آموزشي»، «مهارت پژوهشي»، «مهارت مديريتي»، «مهارت اطلاعاتي»، «مهارت اينترنتي»، «مهارت شخصيتي» و «مهارت رايانهاي» از جمله اصليترين مؤلفههايي هستند كه در صورت بهكارگيري توسط كتابداران ميتوانند به ارتقاي كيفيت امور مختلف در كتابخانه كمك شاياني داشته باشند. البته، هر كدام از اين مهارتها دربرگيرندة چندين مهارت مرتبط ديگر نيز ميباشند كه اگر كتابداران به هر يك از قابليتهاي جزئيتر مجهز باشند (جدول 3) ميتوان گفت در زمينة اصلي داراي مهارت هستند. كتابداران ديجيتالي در كتابخانههاي دانشگاهي با تكيه بر دانش كتابداري نظري و بهرهمندي از توانمنديهاي ديجيتال در عرصة عمل، ميتوانند به عنوان اصليترين عامل پيشبرد هدفهاي كتابخانههاي ديجيتال و كتابخانههاي دانشگاهي، در نقش ميانجي ميان كاربران و مواد ديجيتال، خدمات ارائه دهند. به دليل اهميت نقش كتابداران ديجيتال در محيطهاي كتابخانهاي براي ارتقاي سطح ارائة خدمات در اين سازمانها، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسي مهارتها و قابليتهاي كتابداران ديجيتال در دانشگاههاي تبريز، علوم پزشكي تبريز و دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز بپردازد و در پي پاسخگويي به اين سؤال اصلي است كه اهميت مهارتهاي ديجيتال و توانمندي كار با آنها از ديدگاه كتابداران مورد بررسي، چگونه است؟
سؤالهاي اساسي پژوهش
1. از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي آموزشي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
2. از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي پژوهشي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
3. از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي مديريتي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
4. از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي اطلاعاتي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
5. از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي اينترنتي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
6. از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي شخصيتي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
7. از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي رايانهاي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
8. ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي آموزشي چگونه است؟
9. ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي پژوهشي چگونه است؟
10. ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي مديريتي چگونه است؟
11. ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي اطلاعاتي چگونه است؟
12. ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي اينترنتي چگونه است؟
13. ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي شخصيتي چگونه است؟
14. ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي رايانهاي چگونه است؟
پيشينة پژوهش
«چگونه يك كتابدار ديجيتال بسازيم»، عنوان مقالهاي است كه در آن «هاستينگ و تننت» (Hasting and Tannent, 1996) حرفه كتابداري را بررسي و اشاره ميكنند كه اصليترين مؤلفه در كتابخانههاي ديجيتال، كتابداران ديجيتال هستند. كتابخانههاي ديجيتال به كتابداران ديجيتال نياز دارند تا مجموعههاي ديجيتال را فراگرفته، انتخاب و سازماندهي نمايند، در دسترس قرار دهند و حفظ كنند. خدمات ديجيتال نيز بايد طراحي شده به كار گرفته شوند و مورد حمايت قرار گيرند. همچنين، در اين مقاله به آموزشهاي مورد نياز كتابداران نيز اشاره شده است. «چوئي و راسموسن» (Choi and Rasmussen, 2006) نيز در پژوهش خود با عنوان «براي آموزش كتابداران ديجيتال چه چيزهايي مورد نياز است؟» به اين نتيجه رسيدهاند كه به دليل تغييرات ناشي از افزايش مقدار اطلاعات كه به شكل ديجيتال قابل دسترسي است، آموزش كتابداران ديجيتال امري ضروري است. براي طراحي و ارائة درسها و روشهاي تدريس مناسب براي آموزش كتابداران ديجيتال ماهر، آموزش دهندگان ميتوانند از بازخورد كتابداران فعلي استفاده كنند تا بتوانند به طور دقيق مهارتهاي مورد نياز كتابداران ديجيتال را براي مؤثر بودن در محيطهاي كاري ديجيتال، تعيين كنند.
«چوئي و راسموسن» (Choi and Rasmussen, 2006) همچنين در مقالهاي ديگر با عنوان «كتابداران ديجيتال چه ميكنند؟» به اين مورد اشاره كردهاند از آنجا كه فعاليتها و اقدامهاي كتابخانهاي رو به تكامل است، كتابخانههاي مدل سنتي كه بر منابع و خدمات فيزيكي تمركز دارند، به مدل مدرن تغيير شكل ميدهند. در اين راستا، منابع و خدمات كتابخانهاي نيز براي ارائة آموزش و يادگيري و تحقيق، به قالب ديجيتال تغيير يافتهاند و اين تحول بر نقشها و فعاليتهاي متناسب با مهارتهاي كسب شدة جديد مؤثر واقع شده است. «عقيلي و اسفندياري مقدم» (Aqili and Isfandyari-Moghaddam, 2008) در مقالة خود با عنوان «پر كردن شكاف ديجيتال: تأملي بر نقش كتابداران و متخصصان اطلاعات در هزارة سوم»، نشان دادهاند كه چگونه اصطلاح رايج شكاف ديجيتال، از عبارتهاي منسوخي چون «داراها و ندارهاي اطلاعاتي» و« اطلاعات ناقص و كامل» ريشه ميگيرد. اين مقاله به نقش كتابداران و اطلاعرسانان در پر كردن شكاف ديجيتالي پرداخته و افزوده است كه شكاف ديجيتال، افرادي را كه به فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي دسترسي دارند و ندارند، در رسيدن به منابع دچار مشكل ميكند. هماكنون سعي بر اين است كه هر شخصي خود، امكان دسترسي و اشتراكگذاري اطلاعات را داشته باشد. درهمين راستا، «چوئي و راسموسن» (Choi and Rasmussen, 2009) در مقالهاي با عنوان «كدام شرايط و مهارتها بر موقعيتهاي شغلي كتابداران تأثيرگذار ميباشند؟» به بيان تأثير مهارتها و ويژگيهاي كتابداران ديجيتال بر موقعيتهاي شغلي آنان در كتابخانههاي ديجيتال ميپردازند و بر اين مسئله تأكيد دارند كه با تكامل فعاليتها و اقدامهاي كتابخانههاي ديجيتال، كتابخانههاي سنتي كه بر منابع فيزيكي تمركز دارند، به مدلهاي مدرن گرايش پيدا كردهاند. از اينرو، منابع و خدمات كتابخانهاي براي ارائة آموزش، يادگيري و تحقيق به قالب ديجيتال تغيير يافتهاند و اين تحول نيز بر نقشها و فعاليتهاي متناسب با مهارتهاي كسب شدة جديد، مؤثر واقع شده است.
«فرج پهلو و دانش» (Farajpahlou and Danesh, 2009) نيز در مقالة خود با عنوان «ملزومات شغلي براي كتابداران سيستمها در كتابخانههاي دانشگاهي ايران» هدف از ارائة اين مقاله را فراهم آوردن و پيشنهاد دادن يك توصيف شغلي براي كتابداران سيستم و تعيين كردن موقعيتهاي آنان در كتابخانههاي دانشگاهي ايران ذكر كردهاند. اين تحقيق سعي دارد تعريفي جديد براي شغل كتابداران ارائه دهد. «اُحاجي» (Ohaji, 2010) نيز در پژوهش خود با عنوان «تغيير ظاهر حرفهاي كتابداران، با تمركز بر موقعيت كاري در كتابخانههاي دانشگاهي امريكا»، آورده است: افزايش قابليت ايجاد و استفاده از منابع تكنولوژيكي در فرايند كتابخانه بويژه در عصر اطلاعات، كتابخانه و كتابداري را به طور غير منتظرهاي به سوي ديجيتالي شدن سوق ميدهد. به اين منظور، كتابداران سعي در بازتعريف مجموعه مهارتهاي جديد در رأس مهارتهاي اصلي كتابداري دارند و در نتيجه، سبك، وضعيت و موقعيت جديدي در رويارويي با كتابخانههاي ديجيتال در انتظار آنان است.
«لونگ و واگان» (Leong and Vaughan, 2010) نيز در يك مطالعة موردي با عنوان «تجهيز كتابداران جديد به حرفه و تأثير سازماني» فعاليتها و نتايج كار يك گروه از كتابداران جديد را بررسي كردهاند. در اين مقاله، هدفهاي كتابداران مورد بررسي بدينصورت بيان شده است: افزايش شبكهسازي حرفهاي، ارتقا و بهبود موقعيتهاي شغلي، افزايش رضايت شغلي، حفظ انگيزة كاركنان، رشد حس مسئوليتپذيري شركتكنندگان در كارهاي اداري و افزايش تمايل به ارائة ايدههاي خوب براي بهبود خدمات.
در ايران، «رضايي شريفآبادي» (1381) در پژوهش خود با عنوان «گامي به سوي كتابخانههاي ديجيتالي، زمينهها و چالشهاي موجود» بر آن است تا با اشاره به زمينههاي موجود براي ايجاد كتابخانههاي ديجيتال در داخل كشور، به چالشهاي پيش روي كتابداران ديجيتال اشاره كند. «كوشا» (1381) نيز در مقالهاي با عنوان «كتابداري ديجيتال: مهارتهاي مورد نياز براي ارائه خدمات به استفادهكنندگان در عصر كتابخانههاي ديجيتال»، به بيان مهارتهاي مورد نياز براي اداره و ايجاد كتابخانههاي ديجيتال ميپردازد. وي در اين پژوهش به اين نتيجه رسيده است كه كتابداران امروزي بايد در ارائة خدمات اطلاعرساني، هم مجموعههاي چاپي و هم ديجيتالي را مد نظر قرار دهند. همچنين، به اين مسئله اشاره شده است كه فراگيري مهارتهاي ديجيتال به عنوان مقابله با انديشهها و تفكرات سنتي كتابداري و مهارتهاي ارزشمند گذشته نيست.
همچنين، «منصوريان» (1381) در مقالة خود با عنوان «مروري بر نقش كتابداران در كتابخانههاي عصر ديجيتال» نقش كتابداران ديجيتال را به اجمال بررسي و به اين مورد اشاره كرده است كه با گسترش منابع الكترونيكي، نه تنها نقش كليدي كتابداران در كتابخانهها كمرنگ نميشود، بلكه بر اهميت آن نيز افزوده خواهد شد. نتيجة اين تحقيق اين بود كه اگر كتابداران بر اهميت حرفة خود آگاه باشند و بتوانند به درستي نقش خويش را در شرايط جديد تعريف و تبيين كنند، بيشتر و مؤثرتر به ارائة خدمات ديجيتال در محيطهاي ديجيتالي خواهند پرداخت. «دانش» (1385) نيز در مقالهاي با عنوان «بررسي مسئوليتها، نقشها، ويژگيها و نيازهاي آموزشي كتابداران سيستمها: مروري اجمالي بر پيشينهها»، مسئوليتها، نقشها و مهارتهاي مورد نياز كتابداران سيستمها را براي مديريت فناوريهاي نوين كتابخانهاي آشكار ميسازد. وي همچنين دورههاي آموزشي رسمي و تخصصي كتابداري سيستمها و نيازهاي آموزشي مهم اين گروه از كتابداران را براي انجام وظايف محوله شرح داده و خاطرنشان كرده است كه كتابداران سيستمها زماني در انجام وظايف محوله موفق خواهند بود كه داراي ويژگيهايي باشند كه بتوانند از آنها در انجام مسئوليتهاي خود استفاده كنند. وي در بيان عوامل شكست برخي از كتابداران سيستمها در انجام مسئوليتهايشان، نبود آموزشهاي علمي و اصولي در اين زمينه را بر شمرده است.
از مرور مقالههاي در دسترس چنين نتيجهگيري ميشود كه كتابداران، متوليان گردآوري، سازماندهي و اشاعة دانش در جهت افزايش آگاهي جامعة بشري معرفي شدهاند و اين مهم تنها زماني ميسّر ميشود كه كتابداران خود را به مهارتهايي در جهت بهرهگيري بهينه از امكانات موجود، مجهز كنند. در اين بين، موقعيتهاي بسياري براي كتابداران وجود دارد تا بتوانند در زمينة وظايف و مسئوليتهايي كه در كتابخانههاي ديجيتال دارند، آموزش ببينند. بررسيها نشان ميدهد فناوري رايانهاي بر موقعيتهاي كتابخانه و نيازهاي آنها تأثير داشته و مهارتهاي كتابداران نيز در طول زمان و مطابق با پيشرفتهاي جديد در عرصة فناوري، تغيير و رشد ميكند. نتيجة به دست آمده از اين بررسيها نشان ميدهد ايجاد كتابخانههاي ديجيتالي در كنار كتابخانههاي سنتي، امري اجتناب ناپذير است كه نبايد شتابزده و ناآگاهانه به سمت آن گام برداشت.
روششناسي
جامعة آماري پژوهش حاضر را كتابداران كتابخانههاي دانشگاه تبريز، دانشگاه علوم پزشكي تبريز و دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز تشكيل ميدهند.
جدول 1. دانشگاههاي مورد پژوهش و تعداد كتابداران آنها
دانشگاه
|
تعداد كتابدار
|
دانشگاه تبريز
|
32
|
دانشگاه علوم پزشكي تبريز
|
48
|
دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز
|
20
|
جمع
|
100
|
پژوهش حاضر از نوع كاربردي است كه به روش توصيفي – تحليلي، ميزان مهارتهاي كتابداران را در 3 دانشگاه تبريز، دانشگاه علوم پزشكي تبريز و دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز با استفاده از پرسشنامة محققساختهاي كه بر اساس مرور متون مرتبط با موضوع (جدول 2) طراحي شده است، مورد ارزيابي قرار ميدهد.
جدول2. متون مورد استفاده و مهارتهاي ذكر شده در آنها
تعداد كلّ سؤالهاي پرسشنامه 60 مورد، شامل 7 مهارت اصلي مورد نياز كتابداران ديجيتال و مهارتهاي فرعي است كه در زيرمجموعة آنها قرار گرفتهاند:
جدول3. مهارتهاي كتابداري ديجيتال بر اساس متون مرتبط
الف) مهارتهاي آموزشي
|
|
1
|
آموزش و يادگيري مداوم |
2
|
راهنمايي و آموزش كاربران |
3
|
توانايي يادگيري سريع مباحث نوين |
4
|
به كارگيري مصاحبة مرجع در ارائه خدمات به كاربران ديجيتال |
5
|
آموزش مهارتهاي سواد اطلاعاتي |
ب) مهارتهاي پژوهشي
|
|
6
|
آشنايي با انواع پژوهش (پژوهش عملياتي، اقدام پژوهي، امكانسنجي) |
7
|
داشتن مهارتهاي سواد اطلاعاتي |
8
|
آشنايي با فرايند پژوهش |
9
|
آشنايي با پژوهشهاي كمّي الكترونيكي (وبسنجي، مطالعات اينترنتي و...) |
10
|
توانايي تحليل آماري |
ج) مهارتهاي مديريتي
|
|
11
|
شناخت اصول و قواعد مديريت |
12
|
توانايي تشخيص اولويتهاي سازماني |
13
|
برنامهريزي راهبردي
|
14
|
سنجش و ارزيابي عملكرد خدمات كتابخانه |
15
|
به كارگيري و پيادهسازي انواع فناوري |
16
|
مديريت منابع انساني و مالي |
17
|
بازاريابي
|
18
|
مديريت زمان |
19
|
مديريت بحران |
20
|
مديريت مجموعههاي ديجيتال |
21
|
مديريت محيطهاي مجازي |
22
|
مديريت حقوق/ قوانين حق مؤلف |
د) مهارتهاي اطلاعاتي
|
|
23
|
سازماندهي اطلاعات |
24
|
آشنايي با تحليل، تفسير و تبديل اطلاعات |
25
|
آشنايي با فنون توليد مدارك، فايلها و فرمتهاي ديجيتال مثل doc، pdf و... |
26
|
حفاظت ديجيتالي |
27
|
چكيدهنويسي و نمايهسازي
|
28
|
مهارتِ استفاده از فناوريهاي اطلاعاتي جهت دسترسي آزاد به اطلاعات |
29
|
داشتن ارتباطات علمي |
30
|
آشنايي با دبيزش (مهارت در دسترسي، سازماندهي و اشاعة منابع ديجيتالي) |
ه ) مهارتهاي اينترنتي
|
|
31
|
آشنايي با اينترنت |
32
|
آشنايي با وب |
33
|
آشنايي با ماهيت و انواع كتابخانههاي ديجيتال |
34
|
آشنايي با منابع الكترونيك مانند e-book, e- journal و ... |
35
|
مهارت در ارائه خدمات مبتني بر وب |
36
|
آشنايي با ابزارهاي جستجوي وب |
37
|
آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي |
38
|
طراحي وب سايت |
39
|
طراحي پرتال (درگاه) |
40
|
آشنايي با پادكست، RSS و شبكههاي اجتماعي |
و) مهارتهاي شخصيتي
|
|
41
|
انعطافپذيري
|
42
|
داشتن قدرت تفكر تحليلي و انتقادي |
43
|
داشتن قوة ابتكار |
44
|
كنجكاوي
|
45
|
تمايل طبيعي به خطرپذيري |
46
|
ظرفيت و توانايي انجام امور به طور مستقل |
47
|
پذيرش تغييرات و استفاده از آن به عنوان فرصتي براي پيشرفت |
48
|
احترام به اخلاق حرفهاي |
49
|
داشتن روحية كار تيميِ بالا |
50
|
مهارت در شناخت نياز كاربران |
51
|
شناخت حقوق مالكيت معنوي |
ز) مهارتهاي رايانهاي
|
|
52
|
طراحي سيستم كتابخانهاي |
53
|
داشتن مهارت در خودكارسازي |
54
|
آشنايي با زبانهاي برنامهنويسي |
55
|
آشنايي با زبانهاي نشانهگذاري |
56
|
آشنايي با مهارتهاي فتوشاپ |
57
|
آشنايي با معماري شبكه |
58
|
|
59
|
آشنايي با OCR (تبديل مدارك ديجيتال شده به مدارك قابل پردازش) |
60
|
آشنايي با نشر الكترونيك |
روايي و پايايي پرسشنامه
پس از تدوين پرسشنامه بر اساس استانداردها و مرور متون مرتبط، به منظور تأمين روايي، پرسشنامه براي10 متخصص كه در زمينة كتابداري ديجيتال فعاليتهاي قابل توجهي داشتند فرستاده و از نظرهاي آنها در شكلدهي نهايي سؤالها استفاده شد. روايي پرسشنامه توسط استاد راهنما نيز تأييد گرديد. همچنين، براي بررسي پايايي، در يك آزمون مقدماتي، پرسشنامه بين 30 نفر از كتابداران 3 دانشگاه توزيع شد. براي انجام اين بررسي، از روش آلفاي كرونباخ استفاده گرديد. از آنجا كه ضريب آلفاي محاسبه شده براي درجه اهميت برابر 985% و براي ميزان توانمندي 974% ميباشد و چون هر دو مقدار بزرگتر از 7% هستند، پرسشنامة مورد نظر داراي پايايي قابل قبولي است. در اين پژوهش، علاوه بر روش آلفاي كرونباخ، از روش تصنيف (دو نيمه كردن) نيز براي بررسي ضريب پايايي و درجه اهميت و ميزان توانمندي مهارتهاي مورد نياز، استفاده شده است.
تجزيه و تحليل دادهها
الف) اطلاعات جمعيت شناختي
دانشگاه محل خدمت: 48% كتابداران مربوط به دانشگاه علوم پزشكي تبريز، 20% مربوط به دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز و 32% مربوط به كتابداران دانشگاه تبريز ميباشد و بيشترين و كمترين مقدار به ترتيب مربوط به دانشگاه علوم پزشكي تبريز و دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز است.
جنسيت: 72% كتابداران زن و 28% مرد هستند.
تحصيلات: 8% كتابداران داراي مدرك تحصيلي ديپلم، 66% ليسانس، 25% فوق ليسانس و 1% دكتري هستند. بيشترين و كمترين درصد از نظر مدرك تحصيلي، به ترتيب مربوط به كتابداران داراي مدرك ليسانس و دكتري است.
سن: 2% بين 25-20 سال، 49% بين 35-26 سال، 39% بين 45-36 سال و 10% بيش از 46 سال دارند. بيشترين تعداد كتابداران از نظر سن، مربوط به گروه سني 35-26 سال و كمترين تعداد مربوط به گروه سني 25-20 سال است.
سابقة خدمت: 5% سابقة كار زير يك سال، 12% سابقة كار بين 1 تا 5 سال، 29% سابقة كار بين 6 تا 10 سال، 41% سابقة كار بين 11 تا 20 سال و 13% سابقه كار بين 21 تا 30 سال دارند. با توجه به جدول و نمودار مربوط، بيشترين درصد مربوط به كتابداران داراي سابقة كار بين 11 تا 20 سال و كمترين درصد مربوط به كتابداران داراي سابقة خدمت زير 1 سال است.
سمت: 8% كتابداران سمت خود را مشخص نكردهاند. 71% داراي سمت كتابدار، 3% داراي سمت مسئول سفارشات، 5% سمت رئيس، 5% سمت كارشناس كتابهاي مرجع، 7% داراي سمت فهرستنويس و 1% داراي سمت متصدي اطلاعات كتابخانه ميباشند. با توجه به جدول و نمودار مربوط، بيشترين تعداد مربوط به سمت كتابدار با 71% و كمترين تعداد يعني 1% مربوط به متصدي امور كتابخانه است.
ب) پاسخگويي به سؤالهاي پژوهش
سؤال اول: از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي آموزشي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان اهميت مهارت آموزشي از ديدگاه كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 81/20، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز 50/18 و دانشگاه تبريز 66/22 است. ميانگين اهميت مهارت آموزشي كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي به ميانگين مقياس 15 نزديكتر است. 100% كتابداران دانشگاه تبريز گفتهاند داشتن مهارتهاي آموزشي در ارائه خدمات ديجيتال حايز اهميت است، در صورتي كه اين ميزان از نظر كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز 70% است. بر اساس نظرهاي ابراز شدة كتابداران، ميزان اهميت مهارت آموزشي از ديدگاه كتابداران دانشگاه تبريز بالاتر از كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز و دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز است.
سؤال دوم: از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي پژوهشي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي، چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان اهميت مهارت پژوهشي از ديدگاه كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 17/49، و دانشگاه تبريز 91/54 است. ميانگين اهميت مهارت پژوهشي از ديدگاه كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز به مقياس 36 نزديكتر است. 100% از كتابداران دانشگاه تبريز گفتهاند كتابداران دانشگاه براي مهارت پژوهشي اهميت زيادي قايل هستند، در صورتي كه اين ميزان از ديدگاه كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز معادل 75% است. بر اساس نظرهاي ابراز شده كتابداران، ميزان اهميت مهارت پژوهشي از ديدگاه كتابداران دانشگاه تبريز بالاتر از كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز و دانشگاه آزاد اسلامي تبريز است.
سؤال سوم: از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي مديريتي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان اهميت مهارت مديريتي از ديدگاه كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 17/49، دانشگاه آزاد تبريز 44.05 و دانشگاه تبريز 91/54 است. ميانگين اهميت مهارت مديريتي كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز به ميانگين مقياس 36 نزديكتر است. 100% كتابداران دانشگاه تبريز گفتهاند كتابداران دانشگاه براي مهارت مديريتي اهميت بسياري قايلند، در صورتي كه اين ميزان از ديدگاه كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز معادل 75% است. بر اساس نظر كتابداران دانشگاه تبريز، ميزان اهميت مهارت مديريتي، از كتابداران دانشگاههاي علوم پزشكي تبريز و دانشگاه آزاد تبريز بالاتر است.
سؤال چهارم: از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي اطلاعاتي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان اهميت مهارت اطلاعاتي از منظر كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 40/35، دانشگاه آزاد اسلامي تبريز 40/29 و دانشگاه تبريز 34/38 ميباشد. ميانگين اهميت مهارت اطلاعاتي كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي به ميانگين مقياس 24 نزديكتر است. 7/91% كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز گفتهاند كتابداران دانشگاه از نظر اهميت قايل شدن براي مهارتهاي اطلاعاتي در حد بالا هستند، در صورتي كه 65% كتابداران دانشگاه آزاد اظهار كردهاند كتابداران آن دانشگاه براي مهارتهاي اطلاعاتي در حد بالا اهميت قايلند. بر اساس نظر كتابداران، ميزان اهميت مهارتهاي اطلاعاتي از نظر كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز، بالاتر از كتابداران دانشگاههاي آزاد تبريز و دانشگاه تبريز است.
سؤال پنجم: از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي اينترنتي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي، چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان اهميت مهارتهاي اينترنتي از نظر كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 73/44، دانشگاه آزاد اسلامي تبريز 2/33 و دانشگاه تبريز 87/44 ميباشد. ميانگين، اهميت مهارتهاي اينترنتي از ديدگاه كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز به ميانگين مقياس 30 نزديكتر است. 7/93% از كتابداران دانشگاه علوم پزشكي اظهار نظر كردهاند براي مهارتهاي اينترنتي در حد بالا اهميت قايلند، در حالي كه اين ميزان از ديدگاه كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز معادل 65% است. همچنين، ميزان اهميت مهارتهاي اينترنتي از ديدگاه كتابداران دانشگاه علوم پزشكي بالاتر از كتابداران دانشگاههاي تبريز و آزاد است.
سؤال ششم: از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي شخصيتي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
بر اين اساس، ميانگين مقياس ميزان اهميت مهارتهاي شخصيتي از ديدگاه كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 81/48، دانشگاه آزاد اسلامي تبريز 10/43 و دانشگاه تبريز 16/50 ميباشد. ميانگين اهميت مهارتهاي شخصيتي از نظر كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي به ميانگين مقياس 33 نزديكتر است. 100% كتابداران دانشگاه تبريز اظهار نظر كردهاند داشتن مهارتهاي شخصيتي در ارائه خدمات ديجيتال براي آنان مهم است، در صورتي كه اين ميزان از ديدگاه كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز معادل 80% است. همچنين، ميزان اهميت مهارتهاي شخصيتي از نظر كتابداران دانشگاه تبريز، بالاتر از كتابداران دانشگاههاي علوم پزشكي تبريز و آزاد تبريز است.
سؤال هفتم: از ديدگاه كتابداران مورد پژوهش، ميزان اهميت مهارتهاي رايانهاي در ارائه خدمات ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان اهميت مهارتهاي رايانهاي از نظر كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 04/34، دانشگاه آزاد اسلامي تبريز 50/29 و دانشگاه تبريز 28/37 ميباشد. ميانگين اهميت مهارتهاي رايانهاي كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز، به ميانگين مقياس 27 نزديكتر است. 50/87% كتابداران دانشگاه تبريز گفتهاند براي مهارتهاي رايانهاي در حد بالا اهميت قايل هستند، در صورتي كه اين ميزان از ديدگاه كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز معادل 55% است. بر اين اساس، ميزان اهميت مهارتهاي رايانهاي از ديدگاه كتابداران دانشگاه تبريز، بالاتر از همتايانشان در دانشگاههاي علوم پزشكي تبريز و آزاد اعلام شده است.
سؤال هشتم: ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي آموزشي چگونه است؟
طبق يافتههاي پژوهش، ميانگين مقياس ميزان توانمندي مهارت آموزشي كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 20/15، دانشگاه آزاد اسلامي تبريز 45/15 و دانشگاه تبريز 28/17 ميباشد. ميانگين توانمندي مهارت آموزشي كتابداران دانشگاه آزاد به ميانگين مقياس 15 نزديكتر است. 60% كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز اظهار داشتند از نظر توانمندي در مهارتهاي آموزشي در حد بالا هستند، در صورتي كه اين ميزان از ديدگاه كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز معادل 1/52% است. بر اين اساس، ميزان توانمندي در مهارتهاي آموزشي كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز بالاتر از كتابداران دانشگاههاي علوم پزشكي و تبريز اعلام شده است.
سؤال نهم: ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي پژوهشي چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان توانمندي در خصوص مهارتهاي پژوهشي كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 17/14، دانشگاه آزاد تبريز 05/14 و دانشگاه تبريز 84/14 ميباشد. ميانگين توانمندي مهارتهاي پژوهشي كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز به ميانگين مقياس 15 نزديكتر است. همچنين، 45% كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز گفتهاند از نظر توانمندي در خصوص مهارتهاي پژوهشي در حد بالا هستند، در صورتي كه 60/40% كتابداران دانشگاه تبريز اظهار داشتهاند از نظر توانمندي در مهارتهاي پژوهشي در حد بالا هستند. به اين ترتيب، ميزان توانمندي مهارت پژوهشي كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز بالاتر از كتابداران دانشگاههاي پزشكي و تبريز اعلام شده است.
سؤال دهم: ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي مديريتي چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان توانمندي مهارت مديريتي كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 44/34، دانشگاه آزاد اسلامي تبريز 60/36 و دانشگاه تبريز 00/36 ميباشد. ميانگين توانمندي در مهارتهاي مديريتي كتابداران دانشگاه علوم پزشكي از ميانگين مقياس 36 كمتر است. 55% كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز گفتهاند از نظر توانمندي در مهارتهاي مديريتي در حد بالا هستند، در صورتي كه اين ميزان از ديدگاه كتابداران دانشگاه تبريز معادل 8/43% است. به اين ترتيب، ميزان توانمندي در مهارتهاي مديريتي كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز بالاتر از كتابداران دانشگاههاي علوم پزشكي و تبريز اعلام شده است.
سؤال يازدهم: ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي اطلاعاتي چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان توانمندي در مهارتهاي اطلاعاتي كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 40/35، دانشگاه آزاد اسلامي تبريز 4/29 و دانشگاه تبريز 88/22 ميباشد. ميانگين توانمندي در مهارتهاي اطلاعاتي كتابداران دانشگاه تبريز از ميانگين مقياس 24 كمتر است. 8/95% از كتابداران دانشگاه علوم پزشكي اظهار داشتهاند از نظر داشتن توانمندي در مهارتهاي اطلاعاتي در حد پايين هستند، درصورتي كه 7/93% كتابداران دانشگاه تبريز گفتهاند از نظر توانمندي آنها در اين مهارتها در سطح پايين قرار دارند. بر اين اساس، ميزان توانمندي مهارت اطلاعاتي كتابداران دانشگاه پزشكي پايينتر از كتابداران دانشگاههاي آزاد اسلامي و تبريز اعلام شده است.
سؤال دوازدهم: ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي اينترنتي چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان توانمندي در مهارتهاي اينترنتي كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 73/44، دانشگاه آزاد اسلامي تبريز 2/35 و دانشگاه تبريز 87/44 ميباشد. ميانگين توانمندي در مهارتهاي اينترنتي كتابداران دانشگاه تبريز به ميانگين مقياس 30 نزديكتر است. 2/54% كتابداران دانشگاه علوم پزشكي اظهار داشتهاند از نظر توانمندي در مهارتهاي اينترنتي در حد بالا هستند، درصورتي كه 70% كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي گفتهاند از نظر توانمندي در اين مهارتها در حد پايين قرار دارند. ميتوان نتيجه گرفت كه ميزان توانمندي در مهارتهاي اينترنتي كتابداران دانشگاه علوم پزشكي، از كتابداران دانشگاههاي آزاد اسلامي و تبريز بالاتر است.
سؤال سيزدهم: ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي شخصيتي چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان توانمندي در مهارتهاي شخصيتي كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 62/39، آزاد اسلامي تبريز 75/38 و دانشگاه تبريز 28/39 ميباشد. ميانگين توانمندي در مهارتهاي شخصيتي كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي به ميانگين مقياس 33 نزديكتر است. همچنين، 2/81% كتابداران دانشگاه علوم پزشكي اظهار داشتهاند از نظر توانمندي در اين مهارتها در حد بالا هستند، در صورتي كه اين ميزان از ديدگاه كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز معادل 75% است. بنابراين، ميتوان نتيجه گرفت كه كتابداران دانشگاه علوم پزشكي به لحاظ مهارتهاي شخصيتي، نسبت به همتايان خود در دانشگاههاي آزاد اسلامي و تبريز توانمندترند.
سؤال چهاردهم: ميزان توانمندي كتابداران مورد پژوهش در خصوص مهارتهاي رايانهاي چگونه است؟
طبق محاسبات انجام شده، ميانگين مقياس ميزان توانمندي در مهارتهاي رايانهاي كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز 12/23، دانشگاه آزاد اسلامي تبريز 85/18 و دانشگاه تبريز 03/19 است. ميانگين توانمندي در مهارتهاي رايانهاي كتابداران دانشگاه پزشكي، به ميانگين مقياس 45 نزديكتر است. 85% كتابداران دانشگاه آزاد اسلامي تبريز اظهار داشتهاند از نظر توانمندي در زمينة مهارتهاي رايانهاي، در حد پايين هستند، در صورتي كه 9/72% كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز گفتهاند از نظر داشتن مهارتهاي رايانهاي، توانمندي پاييني دارند. از اينرو، ميتوان نتيجه گرفت كه ميزان توانمندي مهارتهاي رايانهاي كتابداران دانشگاه علوم پزشكي تبريز، از كتابداران دانشگاههاي آزاد اسلامي و تبريز بالاتر است.
بحث و نتيجهگيري
بايد پذيرفت كه كتابخانههاي ديجيتال، خواسته يا ناخواسته، از طريق ايجاد چالشها و فرصتهاي جديد، تغييراتي اساسي در كتابخانهها ايجاد كرده و صلاحيتها و مهارتهاي كتابداران را تغيير دادهاند. در حال حاضر، كتابخانههاي عصر ديجيتال با مشكلات بسياري مانند تغييرات شديد اجتماعي، رقومي كردن منابع و تنوع نيازهاي كاربران مواجهند. اگر كتابخانهها مايل به غلبه بر اين مشكلاتند، نيازمند ارتقا در مجموعهاي از مهارتهاي حرفهاي خود ميباشند. در اين بين، كتابداران بايد خود را به يك سري مهارتهاي ديجيتالي مورد نياز در كتابخانههاي ديجيتال (جدول 3) مجهز كنند، زيرا ارتقاي سطح كيفي خدمات كتابخانهها به كتابداران وابسته است و آگاهي آنها از نيازهاي استفادهكنندگان در دوران غلبه خدمات ديجيتالي، اين باور را در استفادهكنندگان تقويت ميكند كه كتابداران همچنان براي ارائه خدمات با كيفيت، نقش اساسي دارند. با پذيرش تغييرات در محيطهاي ديجيتال، كتابخانههاي دانشگاهي به طور وسيع از منابع و خدمات ديجيتال استفاده ميكنند. امروزه كتابداران اكثر كتابخانههاي دانشگاهي براي حلّ مشكلات فناوري، به متخصصان رايانه وابستهاند. احتمالاً، اين مورد به ضعف برنامهريزي آموزشي در پرداختن به فناوري مربوط است. كار حرفهاي در اين زمينه، نيازمند كتابداران تحصيلكرده با دانشهاي مناسب است. به بياني ديگر، براي كار در كتابخانههاي ديجيتال، مهارتهاي خاصي مورد نياز است كه از طريق آموزش كلاسي و شركت در كارگاههاي مرتبط، قابل يادگيري است.
يافتههاي پژوهش درباره اهميت مهارتهاي ديجيتال و توانمندي كار با آنها نشان ميدهد ميانگين ميزان توانمندي به ميانگين مقياس نزديكتر است و تنها 52% كتابداران مورد پژوهش از توانمندي بالايي در انجام امور با مهارتهاي ديجيتال برخوردارند، در صورتي كه از نظر 90% كتابداران، داشتن مهارتهاي ديجيتال اهميت فراواني دارد. بنابراين، ميتوان گفت به طور كلي، ميزان توانمندي در مهارتهاي ديجيتال در بين كتابداران مورد بررسي پايين است، اما درصد بالايي از كتابداران از اهميت آنها آگاهند.
جدول 4. توزيع كتابداران بر حسب درجه اهميت و ميزان توانمندي در كار با مهارتهاي ديجيتال
حداكثر نمره |
حداقل نمره |
انحراف معيار |
ميانگين
|
درصد
|
تعداد
|
|
|
300
|
63
|
38/49
|
54/251
|
90
|
90
|
بالا
|
درجه اهميت
|
10
|
10
|
پايين
|
|||||
100
|
100
|
جمع
|
|||||
276
|
14
|
58/49
|
39/180
|
52
|
52
|
بالا
|
ميزان توانمندي |
48
|
48
|
پايين
|
|||||
100
|
100
|
جمع
|
|||||
ميانگين مقياس=180 |
|
نتايج پژوهش حاضر به نوعي با نتايج بررسي «فرج پهلو و دانش» (Farajpahlou and Danesh, 2009) كه به نبود توانايي كافي در زمينة مهارتهاي ديجيتال به سبب ضعف در دورههاي تحصيلي اشاره كردهاند، همخواني دارد. طبق نتايج به دست آمده، كتابداراني در زمينة توانمندي در مهارتهاي ديجيتال موفق خواهند بود كه علاوه بر گذراندن دورههاي آموزشي خاص در اين زمينه، به دنبال كسب دانش و اطلاعات جديد مؤثر بر حرفه باشند. نتايج پژوهش «احاجي» (Ohaji, 2010) نيز مؤيد اين نكته است. از نظر او «محيطهاي جديد كتابخانههاي دانشگاهي، كتابداراني با مهارتها و ويژگيهاي ديجيتالي خاصي را ميطلبد. موفقيت در اين امر، به تلاش كتابداران در وفق دادن خود با فناوريهاي جديد و پيشرفتهاي موجود در جامعه به دست ميآيد». به علاوه، مشخص شد كه از نظر 90% كتابداران، دارا بودن مهارتهاي ديجيتال اهميت فراواني دارد. «دانش» (1385) نيز در يك بررسي به تنوع وظايف، نقشها و مهارتهاي كتابداران ديجيتال و اهميت بسيار اين مهارتها اشاره كرده است. وي همچنين به ذكر اين مورد پرداخته است كه «كتابداران ديجيتال با طي دورههاي آموزشي تخصصي و گذراندن واحدهاي درسي مورد نظر، خواهند توانست به خوبي از عهدة وظايف خود برآيند و در بسياري از طرحهاي تخصصي و چالشهاي عمده كه كتابخانه با آنها مواجه است، نقش منحصر به فردي ايفا كنند». نتايج پژوهش «كوشا» (1381) نيز اين مسئله را تأييد ميكند و با بيان اهميت مهارتهاي ديجيتال، ضعف در توانمندي به كارگيري اين مهارتها را به سبب كمبود دورههاي آموزشي ميداند. ديدگاه «چوئي و راسموسن» (Choi and Rasmussen, 2006, 2009) نيز با نتايج پژوهش حاضر كه به اهميت بالاي داشتن مهارتهاي ديجيتال و كمبود توانمندي در اين مهارتها اشاره دارد، همخوان است. از ديدگاه آنها، آموزش حرفهاي در زمينة مهارتهاي ديجيتال به حلّ اين مسئله كمك بسياري ميكند و پذيرش تغييرات در زمينة كتابخانههاي ديجيتال نيز توسط كتابداران داراي مهارتهاي جديد، امكانپذير است.
پيشنهادهاي اجرايي پژوهش
اگر چه مسئولان كتابخانههاي دانشگاهي در شناخت، به كارگيري و افزايش مهارتهاي كتابداري ديجيتال، تاكنون فعاليتهاي قابل توجهي انجام ندادهاند، كتابداران، خود نيز نسبت به كسب چنين مهارتهايي علاقه نشان نميدهند. علت اين امر، طولاني بودن ساعات كار كتابخانهها و كم بودن نيروي انساني (كتابدار)، طولاني بودن طول دورههاي آموزشي، برگزاري كلاسها و دورههاي آموزشي در ساعتهايي غير از ساعت كار كتابخانه و در محلي غير از محيط كاري كتابداران است. با توجه به كاربردي بودن يافتههاي اين پژوهش، موارد زير پيشنهاد ميشود:
1- آشنا كردن كتابداران دانشگاهي با شيوههاي كتابداري نوين و مهارتهاي مورد نياز.
2- استفاده از دورههاي آموزشي مهارتهاي ديجيتال در كتابخانههاي دانشگاهي، براي به روز كردن مهارتها و رفع كمبودها.
3- آشنا كردن جامعة كاربران كتابخانههاي دانشگاهي با خدماتي كه توسط كتابدار ديجيتال قابل ارائه است.
4- آشنا كردن دانشجويان رشتة كتابداري و اطلاعرساني با طيف گستردة خدمات كتابخانههاي ديجيتال و مهارتهاي مورد نياز كتابداران ديجيتال، با گنجاندن واحدهاي درسي در برنامة آموزشي دانشگاهها.
5- آشنا كردن كاربران كتابخانههاي ديجيتال دانشگاهي با نحوة اطلاعرساني در محيطهاي ديجيتال براي شناخت كاربران از خدمات كتابخانه و استفادة بهينه از منابع موجود با هدف صرفهجويي در وقت كتابدار.
6- برقراري ارتباط كتابداران با كتابداران ساير مراكز اطلاعرساني به منظور افزايش آگاهي و شناخت كتابداران از حرفه و بويژه، از حوزة مورد فعاليت خود.
7- اطلاعرساني به كتابداران دربارة پيشرفتهاي مربوط به حوزة كتابداري و اطلاعرساني و دستاوردهاي مؤثر بر حرفه از طريق مجامع حرفهاي.
8- توجه مديران كتابخانههاي مورد پژوهش به نتايج حاصل از تحقيق و به كارگيري راهكارهايي براي بهبود اوضاع خدمات كتابخانه.
پيشنهادهايي براي پژوهشهاي آتي
1- بررسي نقش كتابداران در استفادة صحيح كاربران از منابع اطلاعاتي.
2- بررسي نقش مديران كتابخانهها در ارتقاي صلاحيت علمي و مهارتي كتابداران.
3- سنجش ميزان رضايت كاربران از كتابخانههاي دانشگاهي داراي كتابداراني با مهارتهاي ديجيتال.
4- انجام پژوهشي مشابه در كتابخانههاي دانشگاهي ساير استانها.
5- انجام پژوهشي مشابه در كتابخانههاي غير دانشگاهي.
6- بررسي نقش دورههاي آموزشي در ارتقاي مهارتهاي ديجيتال.
7- سنجش ميزان پيشرفت مهارتهاي ديجيتال با توجه به افزودن چنين واحدهاي درسي به دورههاي تحصيلي.
8- بررسي كيفيت ارائه خدمات كتابخانههاي دانشگاهي برگزاركننده دورههاي آموزشي براي كتابداران.
منابع
اسفندياري مقدم، عليرضا و بهروز بيات (1387). كتابخانههاي ديجيتال در آيينة متون: پژوهشهاي ارزيابي محور، فصلنامه كتابداري و اطلاعرساني، 11(3)، 11.
بيرانوند، علي و هادي شريفي مقدم (1390). تقابل كتابداران ديجيتال با نسل جديد كاربران كتابخانهاي، ارتباط علمي، 20(1).
دانش، فرشيد (1385). بررسي مسئوليتها، نقشها، ويژگيها و نيازهاي آموزشي كتابداران سيستمها: مروري اجمالي بر پيشينهها، فصلنامه كتابداري و اطلاعرساني، 9(1)،91- 112.
رضايي شريفآبادي، سعيد (1381). «گامي به سوي كتابخانههاي ديجيتالي: زمينهها و چالشهاي موجود»، گزيده مقالات همايش سراسري به سوي كتابخانههاي ديجيتالي: تغيير يا تحول كتابخانههاي سنتي، 5-11.
طاهري، سيد مهدي (1387). «طراحي يك كتابخانة ديجيتالي استاندارد»، مجموعه مقالات نخستين همايش تخصصي كتابخانه ديجيتال، شركت پارس آذرخش، 21-139.
كوشا، كيوان (1381). كتابداري ديجيتال: مهارتهاي مورد نياز براي ارائه خدمات به استفاده كنندگان در عصر كتابخانههاي ديجيتال، گزيده مقالات همايش سراسري «بهسوي كتابخانههاي ديجيتالي: تغيير يا تحول كتابخانههاي سنتي»، 13- 25.
منصوريان، يزدان (1381). مروري بر نقش كتابداران در كتابخانههاي عصر ديجيتال، گزيده مقالات همايش سراسري «بهسوي كتابخانههاي ديجيتالي: تغيير يا تحول كتابخانههاي سنتي»، 43- 50.
نبوي، فاطمه (1386). كتابخانه ديجيتالي: مباني نظري، محتوا، ساختار، سازماندهي، استانداردها و هزينهها (همراه با نگاهي به برخي كتابخانههاي ديجيتال خارجي و داخلي)، مشهد: سازمان كتابخانهها، موزهها و مركز اسناد آستان قدس رضوي.
Aqili, S.V. and Isfandyari-Moghaddam, A. (2008), "Bridging the digital divide: the role of librarians and information professionals in the third millennium", The Electronic Library, Vol. 26, No. 2, pp.226- 237.
Bawden, D. and Vilar, P. and Zabukovec, V. (2005), "Educating and training for digital librarians: A solvenia/ UK comparison", Aslib proceeding, Vol. 57, No. 1, pp. 85- 98.
Choi, Y. and Rasmussen, E. (2006), "What is nedded to educate future digital librarians", D-Lib Magazine, Vol. 63, No. 9, pp. 1-1.
Choi, Y. and Rasmussen, E. (2006), "What Do Digital Librarians Do"? Proceedings of the 6th ACM/IEEE-CS joint Conference on Digital libraries, pp.187-188.
Choi, Y. and Rasmussen, E. (2009), "What qualifications and skills are important for digital librarian position in academic libraries, A job advertisement", The Journal of Academic Librarianship, Vol. 35, No. 5, pp. 457- 467.
Corrall, Sh. (2010), "Educating the academic librarian as a blended professional: A review and case study", Library Management, Vol. 31, No. 8/9, pp. 567- 593.
Farajpahlou, A.H. and Danesh, F. (2009), "Job description requirement for systems librarian in iranian university libraries", The Electronic Library, Vol. 27, No. 1, pp. 58- 73.
Hasting, K. and Tannent, R. (1996), "How to build a digital librarian", D-Lib Magazine, November, available at: www.dlib.org/dlib/november96/ucb/11hastings.html
Isfandyari-Moghaddam, A. and Bayat, B. (2008), "Digital libraries in the mirror of the literature: issues and consideration", The Electronic Library, Vol. 26, No. 6, pp. 488- 862.
Leong, J. and Vaughan, M. (2010), "Preparing new librarians for career and organizational impact", Library Management, Vol. 31, No. 8/9, pp. 635-644.
Ohaji, I. k. (2010), The changing professional image of librarians: focusing on the job positions of digital librarians in academic libraries in the United States of America. Master Thesis, International Master in Digital Learning.
Parry, J. (2008), "Librarians do fly: Strategies for staying aloft", Library Management, Vol. 29, No. 1/2, pp. 41-50.
Saw, G. and Todd, H. (2007), "Library 3.0: Where art our skills"?, presented at the World Library and Information Congress, 73rd IFLA General Conference and Council, Durban, South Africa.
Sheih, C.S.M. (2009), "Generic competencies for librarians in the digital age", available at:
http://ntur.lib.ntu.edu.tw/bitstream/246246/176472/1/A11.pdf
فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني (اين نشريه در www.isc.gov.ir نمايه مي شود)
59 _ شماره سوم,جلد 15