شما اینجا هستید: خانه مقالات برگرفته از پایان نامه سنجش سطوح کيفيت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی دانشگاه علامه طباطبايی با استفاده از مدل لايبکوال
هدف اين پژوهش سنجش سطوح کيفيت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی دانشگاه علامه طباطبايی و شناسايی مؤلفههايی از خدمت است که در اين کتابخانه نيازمند ارتقاء و بهبود هستند. در اين پژوهش از ليبکوآل تی ام (ويرايش نهايی) استفاده شده است. در اين ابزار کيفيت خدمات با ارزيابی شکاف موجود بين سطح حداقل انتظارات با سطح دريافت، و سطح حداکثر انتظارات با سطح دريافت مشخص ميشود، و بررسی معناداری تفاوت بين سطوح، نقاط ضعف و قوت کتابخانه را نشان ميدهد. پژوهش حاضر با استفاده از روش پيمايشی انجام شده است. روش نمونهگيری، تصادفی طبقهای بوده است و از بين کاربران کتابخانه، 346 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. نتايج پژوهش نشان ميدهد که در مؤلفه «اثر خدمت»، کتابخانه توانسته است حداقل انتظارات کاربران را برآورده کند. در مؤلفههای «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه به عنوان مکان»، کتابخانه نتوانسته حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کند. پس از آزمون فرضيهها در تکتک مؤلفههای ليبکوآل، پژوهشگران دريافتند که در هر سه مؤلفه، بين سطح دريافت با سطح حداقل انتظارات، و بين سطح دريافت با سطح حداکثر انتظارات کاربران از کيفيت خدمات، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنين مشخص شد که به نظر کاربران، مؤلفه کنترل اطلاعات نسبت به ساير مؤلفهها از اهميت بيشتری برخوردار است.