مديريت اطلاعات در حوزه كتابداري: بررسي كمي چكيده هاي مربوط به مديريت اطلاعات در بانك اطلاعاتي ليزا در سالهاي 1990-2005

Hits: 977
User rating: / 
PoorBest 

Review

چكيده
سمينار مديريت اطلاعات، يكي از درسهاي دوره دكتراي كتابداري و اطلاع‌رساني است. به نظر مي‌رسد سرفصل رسمي فعلي اين درس و درسهاي پيش‌نياز آن ابهامهايي دارد. هدف اصلي از بررسي حاضر، روشن كردن حدود و ثغور عناوين مورد بحث در موضوع مديريت اطلاعات در بافت كتابداري و پيشنهاد يك سرفصل براي آن مي‌باشد. بدين منظور، تلاش خواهد شد تا با استفاده از بررسي بسامدي كليدواژه‌هاي اختصاص يافته به مقالات مربوط به اين موضوع در بانك اطلاعاتي ليزا و بررسي تحليلي محتواي چكيده­ها، به تعيين مؤلفه­هاي اصلي مورد بحث در مديريت اطلاعات پرداخته شود. اهداف فرعي اين بررسي، شناسايي نويسندگان و مجلات هسته، همكاري گروهي نويسندگان، زبان اصلي نشر و سالهاي پر تأليف اين موضوع است. براي دستيابي به اين يافته‌ها، سعي مي‌شود به سؤالهايي از اين قبيل پاسخ داده شود: مديريت اطلاعات در حوزه كتابداري بيشتر به چه موضوعاتي توجه داشته است؟ چه مجلاتي، چه كساني و به چه زباني بيشتر در حوزه كتابداري به اين موضوع پرداخته­اند؟ ميزان توجه به اين موضوع طي سالهاي مورد بررسي به چه صورت بوده است؟ همكاري گروهي بين نويسندگان اين موضوع چگونه است؟ با دريافت پاسخهاي اين پرسشها، مي‌توان مباحثي از مديريت اطلاعات را كه بيشتر در حوزه كتابداري كاربرد دارند، شناسايي كرده و آنها را به صورتي منسجم و متناسب با نيازهاي اين رشته در سرفصل درس سمينار مديريت اطلاعات گنجاند. همچنين، مجلات و نويسندگان تأثيرگذار در اين موضوع را شناسايي و معرفي كرد.
كليدواژه‌ها: مديريت اطلاعات، نويسندگان هسته مديريت اطلاعات، مجلات هسته مديريت اطلاعات
مقدمه
تعاريف و پراكندگي­هاي موضوعي موجود در متون فارسي درباره مفهوم مديريت اطلاعات از سويي و ابهام در تعاريف و سرفصلهاي موجود در درس مديريت اطلاعات از سوي ديگر، باعث شد تا پژوهشگر به منظور استفاده از تجربيات كشورهاي ديگر و تبيين و شفاف نمودن رئوس مطالب و مباحث لازم براي ارائه در درس مديريت اطلاعات در رشته كتابداري، به بررسي چكيده مقالات مرتبط با مديريت اطلاعات در بانك اطلاعاتي كتابداري و اطلاع­رساني ليزا (LISA) پرداخته و مؤلفه‌هاي اصلي مورد بحث در اين خصوص را بيابد و به چند پرسش مرتبط با آن نيز پاسخ داده شود.
در مقاله حاضر گزارشي از بررسي انجام گرفته در اين باره ارائه شده است.
 
روش‌شناسي
روش پژوهش
نوع پژوهش توصيفي بوده و روش بكار رفته در آن، از نوع تاريخي و كمّي (بررسي بسامد واژه‌ها) مي‌باشد.
جامعه پژوهش
تمام مدارك نمايه شده در بانك اطلاعاتي ليزا (LISA) در فاصله سالهاي 1990- 2005 است كه در عنوان و كليدواژه­هاي خود اصطلاح «مديريت اطلاعات» را به كار برده‌اند. دليل محدود كردن جامعه پژوهش به شرط فوق، اين فرض منطقي است كه مقالاتي كه در عنوان و كليدواژه­هاي خود داراي عبارت «مديريت اطلاعات» هستند، ارتباط موضوعي بيشتري با مديريت اطلاعات دارند.
محدوده زماني ذكر شده به دو دليل انتخاب شد: 1ـ پي­بردن به محورهاي اصلي مورد بحث يك موضوع جهت تدوين سرفصلهاي يك درس، به بررسي جديدترين منابع نيازمند است 2ـ در بررسي‌هايي از اين قبيل، جامعه پژوهش بايد از نظر تعداد در حد قابل قبولي باشد، شانزده سال براي اين منظور كافي به نظر مي­رسد و 3ـ منابع سال 2006 به دليل اين كه هنوز به اتمام نرسيده بود، در بررسي لحاظ نشد.
در جستجوي اوليه در ليزا، 281 مدرك با شرايط فوق به دست آمد. پس از بررسي­هاي اوليه، تعداد 100 ركورد كه به گزارشهاي معرفي كتاب[3] مربوط بود، به دلايل زير از جامعه پژوهش حذف شد:
1. مدرك مورد بررسي مقاله نبود
2. به جز عبارت «مديريت اطلاعات» و عنوان كتاب، كليدواژه ديگري در قسمت توصيفگرها وجود نداشت. لذا عملاً امكان بررسي مفاهيم و موضوعات مورد بحث در حيطه مديريت اطلاعات كه هدف اصلي اين بررسي مي­باشد، امكان­پذير نبود. تعداد 12 مدرك نيز به دليل اينكه يا گزارش مربوط به تغيير نام مجله­اي خاص بودند و يا مجموعه مقالات سميناري خاص كه هر مقاله از آن به صورت انفرادي نيز در ليزا نمايه شده بود، از جامعه آماري حذف گرديد. بدين ترتيب، جامعه نهايي پژوهش به 169 مدرك نمايه شده در ليزا با شرايط تعيين شدة فوق، كاهش يافت.  
چگونگي انجام پژوهش
ابتدا در بانك اطلاعاتي ليزا جستجويي با عبارت زير صورت گرفت:
(“information management” in TI) AND (“information management” in DE) AND (PY= 1990-2005)
   سپس مواردي كه بايد از مطالعه حذف شوند، با دستور NOT از بررسي خارج گرديد. پس از آن، با استفاده از گزينه Show option و با توجه به محتواي هر يك از پرسشهاي پژوهش، نتيجه جستجو را به صورت دلخواه به نمايش در آورده و با تهيه رونوشت از آن، به نرم­افزار Word انتقال داده شد. هر يك از بروندادهاي منتقل شده به نرم­افزار واژه­پرداز، به جدولهاي مناسب خود منتقل و بسته به نياز، به صورت الفبايي يا شمارشي مرتب شدند. مرتب شدن داده­ها، اين امكان را به محقق مي­داد كه موارد تكراري را يكجا و در كنار هم ديده و شمارشهاي لازم را با حركت نشانگر[4]، به صورت دستي انجام دهد. پس از شمارش، موارد تكراري حذف و جدولهاي نهايي تنظيم شد.
   در بررسي موضوعات مورد بحث در مديريت اطلاعات، به دليل وجود برخي ابهامها و نبود امكان تعيين دقيق موضوع از روي كليدواژه­هاي اختصاص داده شده به مقاله، پژوهشگر ناچار شد كليه چكيده­ها (169= N) را به‌طور دقيق مطالعه كند و محورهاي اصلي مورد بحث را از تطابق كليدواژه­ها با عنوان و چكيده­ها استخراج نمايد.
 
اهداف و پرسشهاي پژوهش
   هدف اصلي از اين بررسي، تعيين مؤلفه­هاي اصلي مورد بحث در مديريت اطلاعات است و اهداف فرعي آن عبارتند از: شناسايي نويسندگان و مجلات هسته، چگونگي همكاري گروهي نويسندگان و زبان اصلي نوشتار مقالات مربوط به اين حوزه.
به منظور دستيابي هدفهاي فوق، تلاش شد تا با بررسي مقالات مربوط به مديريت اطلاعات در فاصله سالهاي 1990- 2005، به پرسشهاي زير پاسخ داده شود:
1.     چه كساني بيشتر در مورد «مديريت اطلاعات» نوشته­اند؟
2.     نحوه همكاري گروهي بين نويسندگان در اين حوزه چگونه بوده است؟
3.     در نحوه همكاري گروهي در سالهاي مورد بررسي تفاوتي مشاهده مي­شود؟
4.     فراز و نشيب و فرايند زيست اين موضوع در طي زمان مورد بررسي، چگونه بوده است؟
5.     چه مجلاتي بيشتر در اين زمينه مقاله منتشر كرده­اند؟
6.     زبان اصلي نوشتار در زمينه مديريت اطلاعات كدام است؟
7.     چه مقدار از مباحث مطرح شده مستقيماً با كتابداري مرتبط بوده­اند؟
8.     چه تعداد از مقالات به بررسي آموزش مديريت اطلاعات يا محتواي آن پرداخته­اند؟
9.     مؤلفه­هاي اصلي مورد بحث در مديريت اطلاعات كدامند؟
 
يافته­هاي پژوهش
1. نويسندگان پرتأليف
جدول1، بررسي نويسندگاني را كه دو يا بيش از دو مقاله در مورد مديريت اطلاعات نوشته‌اند، نشان مي‌دهد.
جدول1. اسامي نويسندگاني كه دو يا بيش از دو مقاله در مورد مديريت اطلاعات نوشته­اند.
نام نويسندگان
تعداد
نام نويسندگان
تعداد
Wilson TD
5
Loughridge B
2
Greene F
3
Maceviciute E
2
Boggs DJ
2
Niederman F
2
Cullen R
2
Norton B
2
Elkin J
2
Rehman S
2
Ferguson S
2
Rowley J
2
Garcia JR
2
Silk DJ
2
Kundu SK
2
Sliwinska M
2
Law D
2
 
 
همان‌طور كه مشاهده مي­شود،T.D. Wilson  نويسنده‌اي مطرح در موضوع مديريت اطلاعات در حوزه كتابداري است. بعد از او F. Greene ، با سه مقاله در رده دوم قرار گرفته ­است. شايان ذكر است، در مواردي كه مقاله­اي بيش از يك نويسنده داشته­ است، تمامي نويسندگان ديگر هم در رديف الفبايي خود قرار گرفته و در محاسبه منظور شده­اند. بدين ترتيب، اسامي جدول 1 فقط مختص نويسنده اول (سرشناسه) نبوده­، بلكه نويسندگان همكار را نيز در بر گرفته است.
2. همكاري گروهي بين نويسندگان
از مجموع 169 مقاله مورد بررسي، 104 مقاله (53/61%) داراي يك نويسنده و 65 مقاله (46/38%) داراي بيش از يك نويسنده بود.
چنانكه در نمودار 1 و جدول 2 مشاهده مي­شود، 39 مقاله (23%) دو نويسنده، 16 مقاله (47/9%) سه نويسنده، 5 مقاله (96/2%) 4 نويسنده، 2 مقاله (18/1%) 5 نويسنده، يك مقاله (59/0%) 6 نويسنده، يك مقاله (59/0%) 7 نويسنده و يك مقاله (59/0%) نيز 8 نويسنده داشته‌اند.

 

اين يافته­ها نشان داد هر چند اغلب محققان اين حوزه تمايل به كار انفرادي دارند (53/61 درصد) ولي در بين همكاريهاي گروهي موجود، بيشترين گرايش به سمت همكاري بين دو تا سه نفر (47/32%) بوده است (جدول3).
3. روند تغيير همكاري گروهي در طي زمان
به منظور پاسخدهي به پرسش شماره 3، همكاري بين نويسندگان مقالات در طي سالهاي مختلف، مورد بررسي قرار گرفت. چنانكه در جدول 3 مشاهده مي­شود، در تمام سالهاي مورد بررسي، تك­نويسنده­اي رايج بوده است، اما در مجموع، مقايسه بين تعداد همكاريهاي موجود در سالهاي مختلف نشان داد بيشترين همكاري گروهي (از نظر تعداد همكاريها) به ترتيب در سالهاي 2003 و 98 و بعد از آن در سالهاي 97، 99 و 2002 صورت گرفته است.
   با توجه به جدول 2 مي­توان دريافت كه در بين سالهاي مورد بررسي، سال 2003 با 43/12% بيشترين تعداد همكاري گروهي و سال 2005 با 18/1% كمترين تعداد همكاري گروهي در زمينه مديريت اطلاعات در حوزه كتابداري و اطلاع­رساني را داشته‌اند. يافته­ها نشان مي­دهد سير تحول گرايش به توليد مقالات تك­ نويسنده­اي يا چند نويسنده­اي در طول دوره مورد بررسي، نوسانهايي داشته است.
جدول2. توزيع فراواني مقاله‌ها از نظر همكاري گروهي بين نويسندگان در سالهاي مورد بررسي
   تعداد مقالات
سال
يك نويسنده
دو نويسنده
سه نويسنده
چهار نوسنده
پنج نويسنده
شش
نويسنده
هفت نويسنده
هشت نويسنده
درصد
جمع
1990
6
1
-
-
-
-
-
-
14/4
7
1991
6
1
-
-
-
-
-
-
14/4
7
1992
1
4
-
-
-
-
-
-
96/2
5
1993
2
2
1
1
-
-
-
-
55/3
6
1994
4
4
-
-
-
-
-
-
73/4
8
1995
8
2
1
1
-
-
-
-
10/7
12
1996
9
1
1
-
-
-
-
-
50/6
11
1997
8
3
2
-
-
1
-
-
28/8
14
1998
10
5
1
2
1
-
-
-
24/11
19
1999
7
4
2
-
-
-
-
-
69/7
13
2000
6
2
-
-
-
-
1
-
33/5
9
2001
10
-
1
-
-
-
-
-
50/6
11
2002
8
2
2
-
1
-
-
-
69/7
13
2003
9
7
4
1
-
-
-
-
43/12
21
2004
8
1
1
-
-
-
-
1
50/6
11
2005
2
-
-
-
-
-
-
-
18/1
2
درصد
53/61
23
47/9
96/2
18/1
59/0
59/0
59/0
100
 
جمع
104
39
16
5
2
1
1
1
 
169
 
جهت بررسي وضعيت كلي همكاري گروهي بين نويسندگان در طي سالهاي مذكور، ضريب همكاري بين آنان در هر سال با استفاده از فرمول زير محاسبه شد:
در اين فرمول:
Fj= تعداد مقالات تأليفي داراي j نويسنده
j  = تعداد نويسندگان هر مقاله (يك نويسنده، 2 نويسنده، 3 نويسنده و ...)
N= تعداد كل مقالات مورد بررسي 
K= بيشترين تعداد نويسندگان همكار در يك مقاله مي­باشد.
شايان ذكر است، ضريب همكاري گروهي بين نويسندگان، عددي بين صفر و يك مي­باشد. اين عدد هر چه از 5/0 بزرگتر باشد، همكاري گروهي مطلوب­تر و هرچه به صفر نزديك­تر باشد، ضعيف بودن ميزان همكاري گروهي بين نويسندگان را نشان مي‌دهد (جدول 3).
جدول 3. ضريب همكاري گروهي بين نويسندگان در سال­هاي مورد بررسي
سال
ضريب همكاري گروهي
سال
ضريب همكاري گروهي
1990
078/0
1998
28/0
1991
078/0
1999
26/0
1992
4/0
2000
21/0
1993
41/0
2001
07/0
1994
25/0
2002
23/0
1995
21/0
2003
33/0
1996
1/0
2004
17/0
1997
26/0
2005
0
ميانگين
21/0
 
چنانكه در جدول 3 مشاهده مي‌شود، ضريب همكاري گروهي در زمانهاي مختلف سير صعودي و نزولي داشته است. در مجموع، با توجه به اينكه اين ضريب به طور متوسط برابر با 21/0 مي­باشد، مي­توان گفت، در مقالات تأليفي مربوط به مديريت اطلاعات در سالهاي مورد بررسي، ميزان همكاري گروهي ضعيف بوده است.
                  نمودار3. فراواني همكاري گروهي بر حسب سال
   نمودار 3 نيز روند همكاري گروهي در طيسالهاي مورد بررسي را با توجه به تعداد همكاريهاي گروهي، نوسانها و فراز و نشيبهاي آن نشان مي­دهد. اين تغييرات در سه دوره مشخص قابل دسته­بندي هستند. دوره اول سالهاي 1990- 1995، دوره دوم سالهاي 1996- 2000 و دوره سوم سالهاي 2001 به بعد را در بر مي­گيرد.
4. سالهاي نشر
جدول4، تعداد مقالات انتشار يافته در زمينه مديريت اطلاعات را در سالهاي مورد بررسي نشان مي­دهد. محتواي جدول نشان مي‌دهد بيشترين مقالات به ترتيب در سالهاي 2003 (21 مقاله)، سال 1998 (19 مقاله)، سال 1997 (15 مقاله) و سال 2002 (14 مقاله) منتشر شده است.
جدول4. تعداد مقاله‌هاي انتشار يافته بر حسب سال ( 169 =N )
سال انتشار
تعداد مقاله‌ها
سال انتشار
تعداد مقاله‌ها
1990
7
1998
19
1991
7
1999
12
1992
6
2000
8
1993
6
2001
11
1994
8
2002
14
1995
12
2003
21
1996
11
2004
11
1997
15
2005
1
 
چنانچه همين داده­ها را به صورت نمودار نشان دهيم (نمودار2)، سير فرايند زيست اين موضوع در طي سالهاي مورد بررسي مشخص­ مي­شود. با اندكي تأمل، چنين به نظر مي­رسد، هرچند نمودار 1 (همكاري گروهي با توجه به سال) با نمودار 2 انطباق كامل ندارد، اما شباهتهاي بسياري با آن دارد. مثلاً نقطه اوج هر دو سالهاي 1998 و 2003 مي‌باشد كه نشان مي‌دهد در سالهاي فوق به موضوع مديريت اطلاعات بيشتر توجه شده است. در مجموع، در فاصله سالهاي 1995- 2003 بيشتر در مجلات به موضوع مديريت اطلاعات پرداخته شده است.
اگر مطرح شدن يك موضوع در متون يا جوامع علمي مانند يك بيماري ويروسي تصور شود، هر موضوع يك مرحله آلودگي به ويروس يا شروع بيماري و ابتلا را در فرد دارد (حري، 1384). پس از آن، داراي يك مرحله انتشار و شيوع است كه در طي آن، انديشه مذكور به جامعه راه يافته و تعداد زيادي را مبتلا مي­كند. لذا كميت انتشارات در مورد اين موضوع افزايش پيدا مي­كند تا به يك نقطه اوج و شدت بيماري برسد (رشد و شكوفايي يا اپيدمي انديشه). مرحله بعد، مرحله نقاهت و بهبودي است كه طي آن، نوشتار در موضوع مورد بحث كاهش يافته و به زوال يا بهبود خود نزديك مي­شود. اگرچه ممكن است اين انديشه در حد ثابت و قابل­قبولي باقي بماند و به زندگي خود ادامه دهد. البته سير زندگي يك انديشه ممكن است به سادگي تشبيه فوق و شبيه يك نمودار زنگوله­اي ساده نباشد، زيرا عوامل متعدد و تأثيرگذاري در اين مسير وجود دارند كه مي­توانند بر پيچيدگي اين فرآيند بيفزايند.
چنين تشبيهي، در نمودار2 قابل مشاهده است. موضوع مديريت اطلاعات در سالهاي 1990- 1998 سير صعودي و رو­به­رشد داشته است. از سال 1999 تا 2000 ميزان نوشتار در اين موضوع سير نزولي داشته و نقطه فرود آن سال 2000 است. پس از آن، توليد مقاله در اين زمينه تا سال 2003 پيشرفت داشته و از اين زمان به بعد دوباره رو به افول نهاده است. بدين ترتيب، در چرخه زيست مبحث مديريت اطلاعات، دو نقطه اوج (سالهاي 1998 و 2003) وجود دارد. اين بدان معناست كه در اين سالها به موضوع فوق بيشتر توجه شده و در نتيجه بيشتر مقاله نوشته شده است. اما دليل اين افزايش توجه چه بوده است؟

              نمودار 2: فراواني مقاله‌هاي منتشر شده بر حسب سال

برخي از دلايل اين تغييرات عبارتند از: چنانكه در ويكي­پيديا (2006) ذكر شده، تا دهه 70 مفهوم مديريت اطلاعات، به بايگاني پرونده­ها، ساير مدارك كاغذي و تعداد كمي از ديگر رسانه­ها محدود بود. با توسعه فناوري كه در دهه 70 شروع شد، مديريت اطلاعات مفهوم جديدي يافت و ضروري شد كه اطلاعات به شكل الكترونيكي نيز ذخيره شوند (دوره اول).
در دهه 80 با رواج رايانه و گسترش اطلاعات الكترونيكي، به سازماندهي و مديريت آنها در سطوح نظري و عملي نياز بود. لذا در اين زمان، نوشتارهاي بيشتري را در زمينه تعاريف مديريت اطلاعات، محتوا، وظايف، ايجاد رشته آموزشي جهت پرداختن به مديريت اطلاعات به صورت علمي و برنامه­هاي درسي رشته «مديريت اطلاعات» شاهد هستيم (دوره دوم). ­
در اواخر دهه 90، رايانه و فناوريهاي آن بشدت فراگير و اغلب ادارات و سازمانها به اتوماسيون اداري مجهز شد و مديران اطلاعاتي تلاش مي­كردند تا وظايف خود را با افزايش فزاينده پيچيدگي فناوري اطلاعات همگام سازند. در اين دوره، شاهد پيشرفتهاي نرم­افزاري و سخت­افزاري در سامانه‌هاي اطلاعات مديريتي و شروع جايگزيني آنها به جاي بايگانيهاي سنتي هستيم (دوره سوم).
5. مجلات هسته
جدول 5 اسامي مجلاتي را كه مقالاتي منتشر كرده­اند كه در عنوان و كليدواژه‌هاي آنها عبارت «مديريت اطلاعات» وجود دارد، همراه با تعداد مقالات منتشر شده در هر مجله نشان مي­دهد. در اين جدول، 31 عنوان مجله وجود دارد كه تعداد مقالات منتشر شده توسط هر مجله به ترتيب تنظيم شده­اند.
 
 
 
 
جدول 5. عناوين مجلاتي كه بيش از يك عنوان مقاله در مورد مديريت اطلاعات منتشر كرده­اند.
نام مجله
تعداد
نام مجله
تعداد
International Journal of Information Management
10
Journal of the Medical Library Association (JMLA)
2
Journal of the China Society for Scientific and Technical Information
8
Journal of Academic Librarianship
2
Nauchno Tekhnicheskaya Informatsiya Series
6
Nfd Information: Wissenschaft und Praxis
2
Information management in academic and research libraries
5
Information-Development
2
Computers in Human Services
5
Information Management and Technology
2
Aslib Proceedings
5
Information Technology for Development
2
Information Research
4
New Review of Information and Library Research
2
Library Review
4
Records Management Bulletin
2
Documentaliste
3
EContent
2
Health Informatics Journal
3
Bibliotheca Medica Canadiana
2
Journal of Information Science
3
Journal of Librarianship and Information Science
2
Journal of Network and Systems Management
3
FID Bulletin for Information and Communication
2
Journal of Global Information Management
3
Library Management
2
Library Administration and Management
3
Managing Information
2
Information Management Journal
3
International Information Communication and Education
2
Information Management and Computer Security
3
31 عنوان مجله
101
با كمي دقت، مشخص مي­شود 31 عنوان مجله مذكور حدود 60%  از مقالات مورد بررسي را منتشر كرده­اند، در حالي‌كه 68 عنوان مجله باقي‌مانده، تنها 40% مقالات را منتشر كرده­اند (99 = N). به عبارتي، يك سوم از كل مجلات، دو سوم از كل مقالات را منتشر كرده­اند. 
1. International Journal of Information Management
2. Journal of the China Society for Scientific and Technical Information
3. Nauchno Tekhnicheskaya Informatsiya Series
6. زبان نوشتار
   47/80% از مقـالات نمـايـه شده در ليزا در زمينه مديريت اطلاعات در دوره مورد
بررسي به زبان انگليسي بوده است. زبانهاي چيني (14/4%)،روسي (55/3%)، آلماني (37/2%)، فرانسوي (76/1%) و ... رده­هاي بعدي را به خود اختصاص داده‌اند.
7. چه مقدار از مباحث مطرح شده مستقيماً با كتابداري مرتبط بوده­اند؟
براي تعيين تعداد مقالات مورد بررسي مربوط به كتابداري، كليه كليدواژه­ها، عناوين و چكيده­ها مورد بررسي قرار گرفتند. از مجموع 169 مقاله، تعداد 58 مقاله (31/34%) مستقيماً به كتابداري و اطلاع‌رساني، كتابخانه­ها يا كتابداران مربوط بودند.
مديريت كتابخانه، مجموعه­سازي، امانت، سازماندهي مواد، نشريات، چاپ و نشر خدماتي از كتابخانه­ها بودند كه در اين مقالات مورد بررسي قرار گرفته­اند. برخي از مقالات نيز به مهارتهاي مورد نياز كتابداران به عنوان مديران اطلاعاتي اشاره كرده بودند. جدول 6، نوع خدمات و نوع كتابخانه­هاي مورد بررسي را نشان مي­دهد.
جدول6. نوع خدمات و كتابخانه­هاي مورد بررسي
نوع خدمات
تعداد
نوع كتابخانه
تعداد
مديريت كتابخانه
10
كتابخانه­هاي دانشگاهي
12
مجموعه­سازي
7
كتابخانه­هاي پزشكي
3
سازماندهي مواد
5
كتابخانه­هاي ديجيتالي
2
امانت
4
كتابخانه­هاي پژوهشي
2
نشريات
3
 
مجلات الكترونيكي
3
چاپ و نشر
3
8. چه تعداد از مقالات به بررسي آموزش مديريت اطلاعات، محتوا يا تعريف آن پرداخته­اند؟
28 مقاله (57/16%) به آموزش، محتواي برنامه آموزشي يا تعريف مديريت اطلاعات پرداخته­اند. از اين تعداد، 14 مقاله به آموزش و 14 مقاله به ارائه تعريف از مديريت اطلاعات اختصاص يافته است. در اين مقاله‌ها به لزوم بازنگري در برنامه­هاي موجود كتابداري، علم اطلاعات (اطلاع­رساني)[5]، مطالعات اطلاعات[6] و يا ايجاد رشته مديريت اطلاعات در دانشگاه‌ها، نيز تعريف اصطلاح مديريت اطلاعات و تفاوت آن با مديريت دانش يا تعيين زيرمجموعه­هاي آن پرداخته­ شده است.
9. مؤلفه­هاي اصلي مورد بحث در مديريت اطلاعات
به منظور تعيين محورهاي اصلي مورد بحث در مديريت اطلاعات در مقالات مورد بررسي، كليه كليدواژه­هاي 169 مقاله مورد نظر از بانك اطلاعاتي ليزا استخراج و به نرم‌افزار واژه­‌پرداز Word منتقل و سپس الفبايي و شمارش شد و جدول نهايي بر اساس بسامد تكرار واژه­ها تنظيم گرديد (جدول7). كليدواژه‌هايي كه بيش از همه تكرار شده­اند، به ترتيب عبارتند از: سيستمهاي اطلاعات مديريتي، كتابداري و اطلاع­رساني، شركتهاي بازرگاني، كتابخانه­ها و مراكز اطلاع­رساني، برنامه آموزشي براي مديريت اطلاعات، اطلاعات مديريتي براي كتابخانه­ها، آموزش حرفه­اي، مديريت دانش، خدمات و ارائه خدمات به استفاده‌كنندگان.
چنانكه مشاهده مي­شود، تعيين دقيق موضوعات مورد بحث، فقط از طريق بررسي بسامدي كليدواژه­ها امكان­پذير نيست. به عنوان مثال، هنگام بررسي كليدواژه Education نمي­توان دريافت كه آيا نقش مديريت اطلاعات در آموزش مورد نظر است يا آموزش مديريت اطلاعات؟ مثالي ديگر، كليدواژه «كتابخانه‌ها» است: آيا نقش كتابخانه­ها در مديريت اطلاعات مدنظر است يا سامانه‌هاي اطلاعات مديريتي در كتابخانه­ها مورد بررسي قرار گرفته است؟ يا كلمه «خدمات» كه مشخص نيست منظور از آن چه نوع خدماتي يا براي چه كساني است؟
جدول 7: كليدواژه­هايي كه بيش از يك بار تكرار شده­اند (به ترتيب فراواني).
كليدواژه
فراواني
كليدواژه
فراواني
Management information systems
72
Management
5
Library and Information science
35
Universities
5
Companies & Cooperations
22
Records management
4
Libraries & Information Centers
18
Software
4
Curricula
14
Use & User needs
4
Management information for libraries
13
Computer applications
4
Professional education
13
Heads of department
3
Knowledge management
10
Online information retrieval
3
Services
10
Professional development
3
User services
10
Acquisitions
2
Networks & Integrated systems
9
Bibliometrics
2
Social services
9
Education
2
Computerized information work
7
Implementation
2
Evaluation
7
Integrated Academic Information management Systems
2
Library management
7
Library schools
2
Librarians & Information professionals
7
Management of change
2
Internet & Web
7
Partnerships
2
Business management
7
Publishing
2
Organizations
6
Research
2
Information technology
5
Strategic information systems
2
 
بنا به دلايل فوق، براي تعيين مؤلفه­هاي مورد بحث در مقاله‌هاي مورد بررسي، پژوهشگر ناگزير گرديد تمامي چكيده­ها را، علاوه بر عنوان و كليدواژه­ها، دقيق مطالعه كند. سپس با توجه به اينكه اولين نويسندة هسته در زمينه مديريت اطلاعات ويلسون مي‌باشد، از رده­بندي موضوعات مورد بحث در رشته مديريت اطلاعات كه توسط وي در سال 1989 تهيه شده، جهت رده­بندي اوليه كليدواژه­ها استفاده شد. اين طرح از طريق تحليل مقالات سه مجله اصلي مديريت اطلاعات[7] توسط ويلسون به‌ دست آمده است (ويلسون، 1989). رده­بندي ويلسون داراي 10 موضوع اصلي مورد بحث در رشته مديريت اطلاعات و زيرمجموعه‌هاي آنهاست (پيوست 1).
تنظيم داده­ها بر طبق جدول ويلسون، نشان داد مباحث مطرح شده به ترتيب فراواني عبارتند از: سيستمهاي اطلاعات مديريتي[8]، جنبه­هاي كاربردي مديريت اطلاعات، مديريت اطلاعات، فناوري اطلاعات، استفاده­كنندگان و استفاده از اطلاعات، آموزش مديريت اطلاعات، علم اقتصاد اطلاعات، هوش مصنوعي، نظريه سيستمها و سياست اطلاعات.
در تنظيم اولية مذكور، مشخص شد برخي از مباحثي كه در رشته[9] مديريت اطلاعات و مجلات مربوط به آن مطرح مي­شوند، در بانك اطلاعاتي ليزا مطرح نشده­اند. همچنين برخي از موضوعات در اين بانك بررسي شده‌اند كه در سه مجله مذكور (در مورد مديريت اطلاعات) مورد بررسي قرار نگرفته­اند، لذا محقق ناچار به ايجاد تغييرات و حذف و اضافاتي در رده­بندي ويلسون شد تا بتواند كليه مباحث مطرحشده مربوط به مديريت اطلاعات در حوزه كتابداري را پوشش دهد (پيوست 2). بدين ترتيب، پس از لحاظ شدن اين تغييرات، موضوعات مطرح شده در مورد مديريت اطلاعات در بانك اطلاعاتي ليزا به ترتيب فراواني عبارتند از:
مقايسه تنظيم محورهاي اصلي مورد بحث در مقالات مورد بررسي بر اساس پيوست 1 (طرح ويلسون) و پيوست2 (طرح مؤلف) بر حسب رتبه فراواني نشان مي­دهد كه مباحث اصلي تقريباً در هر دو بافت (مديريت اطلاعات و كتابداري) مشابه هستند، گرچه ترتيب تقدم و تأخر آنها متفاوت است (جدول 9).
جدول8. مؤلفه­هاي اصلي مورد بحث در مديريت اطلاعات در بانك اطلاعاتي ليزا
(به ترتيب فراواني و بر اساس طرح مؤلف)
موضوع
فراواني
درصد
موضوع
فراواني
درصد
سيستمهاي اطلاعاتي
150
73/26
آموزش مديريت اطلاعات
18
20/3
مديريت اطلاعات
139
78/24
علم اقتصاد اطلاعات
2
35/0
كتابداري و مديريت اطلاعات
101
18
سياست اطلاعات
1
17/0
كاربردهاي مديريت اطلاعات
92
39/16
نظريه­هاي سيستم­ها
1
17/0
استفاده­كنندگان و استفاده از اطلاعات
29
16/5
هوش مصنوعي
1
17/0
فناوري اطلاعات
27
81/4
 
جدول 9. مقايسه مؤلفه­هاي اصلي به دست آمده بر اساس طرح ويلسون با طرح مؤلف
رتبه فراواني
طرح ويلسون
طرح مؤلف
1
سيستمهاي اطلاعات مديريتي
سيستمهاي اطلاعاتي مديريتي
2
كاربردهاي مديريت اطلاعات
مديريت اطلاعات
3
مديريت اطلاعات
كتابداري و مديريت اطلاعات
4
فناوري اطلاعات
كاربردهاي مديريت اطلاعات
5
استفاده­كنندگان و استفاده از اطلاعات
استفاده­كنندگان و استفاده از اطلاعات
6
آموزش مديريت اطلاعات
فناوري اطلاعات
7
علم اقتصاد اطلاعات
آموزش مديريت اطلاعات
8
هوش مصنوعي
 
9
نظريه سيستمها
10
سياست اطلاعات
 
محدوديتهاي پژوهش
با وجود تلاش پژوهشگر در شمارش دقيق موارد، امكان دارد در مواردي اشتباهاتي صورت گرفته باشد. از سوي ديگر، از آنجا كه براي تعيين محتواي يك مقاله خواندن چكيده ضروري به نظر مي­رسيد، ممكن است پژوهشگر در درك محتواي چكيده­ها دچار اشتباهاتي شده باشد. از طرفي عدم دقت يا اشتباهات نمايه­سازي از مضمون مورد بحث در مقالات نيز مي­تواند بر نتايج اين بررسي تأثير نهاده باشد كه از كنترل محقق خارج بوده است.
 
نتيجه­گيري و پيشنهادها
در بررسي تعاريف و مفاهيم متعدد از مديريت اطلاعات كه لازمه مقدمات اين پژوهش بود، محقق به تعريفي تلفيقي از كليه مشتركات تعاريف مختلف دست يافت و بر طبق آن، مديريت اطلاعات با رعايت نظم منطقي در فرآيند آن، عبارت است از: فراهم‌آوري، ارزيابي، ذخيره و سازماندهي، اداره كردن، ايمني، كنترل، تغيير و اصلاح، توزيع، بازيابي، استفاده بهينه و امحاي داده­ها در يك سيستم اطلاعاتي با استفاده از فناوريهاي اطلاعاتي.
نـويسنـدگــان هـســتــه در ايـن مـوضـوع بـه تـرتيـب، T.D. Wilson با 5 مقاله و 
F. Greene با 3 مقاله مي­باشند. بيشترين مقالات در زمينه مديريت در بانك اطلاعاتي ليزا، به سالهاي 2003 و 1998 (به ترتيب 21 و 19 مقاله) مربوط است. بيشترين تعداد همكاري گروهي در بين نويسندگان هم به همين سالها مربوط مي‌باشد (به ترتيب 12 و 9 مورد)، گرچه بيشترين ضريب همكاري گروهي به ترتيب به سالهاي 1993، 1992، 2003 و 1998 مربوط است. نويسندگان اغلب همكاري دو نفره داشته­اند، هر چند در مجموع، همكاري گروهي كل (در كلية سالهاي مورد بررسي) ضعيف بوده است. به نظر مي­آيد دلايل متفاوت، شدت توجه به موضوع مديريت اطلاعات، تابعي از تغييرات ايجاد شده در فناوريهاي اطلاعات، پذيرش، همه­گير شدن آن، خودكار شدن سازمانها و مؤسسات، پديدآمدن شبكه­ها و اينترنت و نياز به سازماندهي اطلاعات الكترونيكي باشد.
اغلب مقالات نمايه شده در ليزا در زمينه مديريت اطلاعات به زبان انگليسي (47/80%) و بعد از آن چيني(14/4%) و روسي (55/3%) بود. در منابع هسته نيز شاهد همين ترتيب و وجود يك مجله چيني زبان و يك مجله روسي در رديفهاي دوم و سوم هستيم:
International Journal of Information Management
Journal of the China Society for Scientific & Technical Information
Nauchno Tecknicheskaya Informatsiya Series
از مجموع 169 مقاله، 58 مقاله (31/34%) مستقيماً مربوط به كتابداري و اطلاع‌رساني، كتابخانه­ها يا كتابداري بوده و نوع كتابخانه­هاي مطرح شده به ترتيب عبارت بودند از: كتابخانه­هاي دانشگاهي، پزشكي، ديجيتالي و پژوهشي. از نظر نوع خدمات كتابخانه نيز علاوه بر مديريت كتابخانه، مديريت اطلاعات بيشتر در رابطه با خدمات مجموعه­سازي، امانت، سازماندهي و نشريات (چاپي و الكترونيكي) بررسي شده است. تعداد 14 مقاله نيز به آموزش، برنامه آموزشي و تعدادي هم به تعاريف و تاريخچه مديريت اطلاعات پرداخته­اند.
موضوعات اصلي مورد بحث در مقالات مورد بررسي، بر اساس فراواني و بسامد واژه­ها، به ترتيب عبارتند از: سيستمهاي اطلاعات مديريتي، كتابداري و اطلاع­رساني، شركتهاي (بازرگاني)، كتابخانه­ها و مراكز اطلاع­رساني، برنامه آموزشي براي مديريت اطلاعات، اطلاعات مديريتي براي كتابخانه­ها، آموزش حرفه­اي، مديريت دانش، خدمات و
ارائه خدمات به استفاده­كنندگان.
در اين پژوهش، علاوه بر اطلاعات مبتني بر بسامد واژه­ها، به محتواي چكيده­ها نيز توجه و از رده­بندي ويلسون در مباحث مديريت اطلاعات استفاده شد. يافته­ها نشان داد در تنظيم داده­ها بر اساس طرح ويلسون، مباحثي كه بيشتر مورد توجه قرار گرفته­اند، به ترتيب عبارتند از: سيستمهاي اطلاعات مديريتي، جنبه­هاي كاربردي مديريت اطلاعات، مديريت اطلاعات، فناوري اطلاعات، استفاده­كنندگان و استفاده از اطلاعات، آموزش مديريت اطلاعات، علم اقتصاد اطلاعات، هوش مصنوعي، نظريه سيستمها و سياست اطلاعات. در حالي كه اگر آنها را با توجه به بافت كتابداري كه در آن مطرح شده­اند، در نظر بگيريم نتيجه اندكي متفاوت خواهد بود و به موضوعات ذيل (به ترتيب فراواني) بيشتر پرداخته شده است: سيستمهاي اطلاعاتي مديريتي، مديريت اطلاعات، كتابداري و مديريت اطلاعات، كاربردهاي مديريت اطلاعات، استفاده­كنندگان و استفاده از اطلاعات، فناوري اطلاعات و آموزش مديريت اطلاعات. با اندكي دقت، مي­توان متوجه شد در هر دو مورد، موارد تقريباً مشابه هستند؛ ولي ترتيب تقدم و تأخر آنها متفاوت است. دليل اين اختلاف، در ترتيب محورهاي اصلي در دو طرح، به بافت و زمينه مورد بررسي بر مي­گردد. در حوزه مديريت اطلاعات محض، برخي از مباحث اهميت بيشتري نسبت به حوزه كتابداري دارند و برعكس مباحثي در حوزه كتابداري وجود دارند كه در مقايسه با رشته مديريت اطلاعات داراي اهميت و اولويت كمتري هستند.
بدين ترتيب، با توجه به مؤلفه­هاي اصلي به دست آمده در اين بررسي، مي­توان يك رده­بندي مختصر (رئوس مطالب)[10] از مفاهيم و مطالب مورد بحث در مديريت اطلاعات با توجه به زمينه و بافت كتابداري در قالب يك طرح درس براي درس مديريت اطلاعات به شرح ذيل پيشنهاد كرد. سعي شده است در اين طرح پيشنهادي، انسجام و نظم منطقي مطالب در توالي آنها مد نظر قرار گيرد و نه ميزان پرداختن به آنها در بانك اطلاعاتي ليزا. هـدف از ايـن درس، آشنـاسـازي كتـابداران با جنبه‌هايي از مديريت اطلاعات است كه در
رشته كتابداري و اطلاع­رساني به كار مي­آيد:
-مديريت اطلاعات (شامل سازماندهي اطلاعات، ذخيره، بازيابي، امحاء و ...)
-     تاريخچه، مفاهيم، تعاريف
-     مديريت اطلاعات و مديريت دانش
-كتابداري (اطلاع­رساني) و مديريت اطلاعات
- ارتباط كتابداري و مديريت اطلاعات
- مديريت اطلاعات در انواع كتابخانه­
- نقش كتابداران در مديريت اطلاعات
- مديريت كتابخانه و مديريت اطلاعات
- نظام اطلاعات مديريتي كتابخانه
- مهارتهاي مورد نياز كتابداران به عنوان مديران منابع اطلاعاتي
- خودكارسازي كتابخانه­ها و اهميت آنها در مديريت اطلاعات
-كاربردهاي مديريت ا طلاعات
- در سياست، بازرگاني، مديريت، سازمانهاي دولتي و غير دولتي، جهاني­سازي و ...
- كاربرد مديريت اطلاعات در انواع خدمات كتابخانه
- سيستمهاي اطلاعات مديريتي
-     كاربرد سيستمهاي اطلاعات مديريتي در انواع خدمات كتابخانه
-فناوري اطلاعات (جنبه­هاي مديريتي و فناوري)
-استفاده­كنندگان و استفاده از اطلاعات
-مديريت اطلاعات در محيطهاي سنتي و الكترونيكي
گفتني است، اين طرح درس بر اساس يافته­هاي پژوهش حاضر (با توجه به زمينه كتابداري و استفاده از بانك اطلاعاتي ليزا) مي­باشد و احتمالاً با يافته‌هاي پژوهشهاي مشابه در اين مورد تفاوتهايي وجود دارد، همان‌طور كه با يافته­هاي ويلسون نيز كه همين موضوع را در مجلات مديريت اطلاعات بررسي كرده است، متفاوت مي­باشد.
 
منابع
الـكيـن، جوديـت، لاو، درك (1381). مـديـريـت اطلاعــات.تـرجمـه زهرا حـداد، مليحه
خوش‌تراش سندي؛ ويرايش فرزانه امين­پور. تهران: سرا.
حري، عباس (1384). سايبرنتيك اطلاعات. تقريرات كلاسي دوره دكتراي كتابداري و اطلاع­رساني.
سلطاني، پوري، راستين، فروردين (1379). دانشنامه كتابداري و اطلاع­رساني. تهران: فرهنگ معاصر.
شاهنگيان، محمد حسين (1369). مديريت اطلاعات و اطلاع­رساني.تهران: دانشگاه امام حسين.
وزارت فرهنگ و آموزش عالي، شوراي عالي برنامه­ريزي، كميته تخصصي علوم تربيتي (1373). مشخصات كلي برنامه و سرفصل دروس دوره دكتري كتابداري و اطلاع­رساني: شاخه برنامه­ريزي كتابداري.مصوب دويست و هشتادمين جلسه شوراي عالي برنامه­ريزي، مورخ 24/4/1373.
هيئت مؤلفان انتشارات مـايـكروسـافـت(1994).فرهنگ تشريحي اصطلاحات كامپيوتري مايكروسافت: مرجعي استاندارد براي استفاده در خانه، مدرسه، كتابخانه و مشاغل.ترجمه مجيد سماوي. ويرايش دوم. كانون نشر علوم. تهران: 1373.
 
 
 
Wilson, T. (1989). "Towards an information management curriculum". Journal of Information Science, 15: 203-210.
LISA: Library & Information Sciences Abstract. [CD 1990-2005].
 
Retiz, Joan M. (2006). ODLIS: Online Dictionary for Library and Information Sciences. Available at: Http//Lu.com/odlis/odlis_ i.cfm, [Last Checked: 30/2/1385].
 
Wikipedia, the free encyclopedia. Available at: http://en.wikipedia. org/wiki/Information_management, [Last Checked : 30/2/1385].
 
Mosaic Technology. Available at: WWW.mosaictec.com/storage /storage_terms.htm, [Last Checked: 30/11/2006].
Emporia State University, School of Library and Information Management. Available at: slim.emporia.edu/park/glossary.htm, [Last Checked: 30/11/2006].
U.S. Government Accountability Office (GAO). Available at: WWW.gao.gov/policy/itguide/glossary.htm, [Last Checked: 30/11/ 2006].
 
Organized- Lliving.Com. Available at: WWW.organized-living. com/industryterms.html, [Last Checked: 30/11/2006].
Curtin University of Technology. Available at: metadata.curtin. edu.au/manual/classification.html, [Last Checked: 30/11/2006].
 
Individual Training United States Army Training Support Center. Available at:https://atiam.train.army.mil/soldierPortal/atia/adlsc/view/ public/6903-1/fm/3-13/glos.htm, [Last Checked: 30/11/2006].
 
Georgia Department of Education. Available at: WWW.doe.k12.ga. us/schools/nutrition/qmgloss.asp, [Last Checked: 30/11/2006].
 
پيوستها
پيوست 1: رده­بندي موضوعات مورد بحث در رشته مديريت اطلاعات (ويلسون، 1989).
رديف
مباحث كلي مديريت اطلاعات
1
جنبه­هاي كاربردي
بانكداري
تجارت و بازرگاني
دولت
خدمات بهداشتي
صنعت
كارخانه­ها
2
هوش مصنوعي
سيستمهاي خبره
سيستمهاي دانش- محور
3
علم اقتصاد اطلاعات
تحليل هزينه- سودمندي
خدمات هزينه­دار
اطلاعات و بهره­وري
اقتصاد اطلاعات
فرآيندهاي ارزش افزوده
4
آموزش مديريت اطلاعات
5
مديريت اطلاعات
راهبردهاي تجاري
رئيس دفاتر اطلاعاتي
مديريت مدارك تحت رايانه
منابع اطلاعاتي شركتها
نقشه­نمايي اطلاعات
مديريت منابع اطلاعاتي
جنبه­هاي نيروي انساني
سيستمهاي اطلاعاتي پيوسته
جنبه­هاي سازماني
بازبيني راهبردي
6
سياست اطلاعات
سياستهاي اطلاعاتي ملي
7
استفاده­كنندگان و استفاده از اطلاعات
محاسبه كاربر نهايي
نيازهاي اطلاعاتي
8
نظريه­هاي سيستم­ها
9
سيستمهاي اطلاعاتي
سيستمهاي پايگاه داده­اي
مديريت داده­ها
سيستمهاي حمايت تصميمگيري
حمايت تصميم­گيري گروهي
طراحي
پياده­سازي
جنبه­هاي قانوني
سيستمهاي اطلاعات مديريتي
اثرات سازماني
مديريت پروژه
راهبردها
درگير كردن كا ربر
10
فناوري اطلاعات
جنبه­هاي مديريتي
مزيت رقابتي
راهبردهاي مشكلات رايانه
تصميم­گيري در مورد انتخابها
كاربردهاي اقتصادي
مراكز اطلاع­رساني
كاربردهاي قانوني
توان فروش و بازاريابي
خودكارسازي ادارات
جريانداده­ايارتباطهايبينسيستمها
جنبه­هاي فناوري
نشر الكترونيكي
ليزر اپتيك
خودكارسازي ادارات
تشخيص كاراكترهاي نوري
رايانه­هاي شخصي
ارتباطات از راه دور و فناوري اطلاعات
ويدئوتكس (ارسال متن و تصوير)
 
 
 
 
 
پيوست 2: رده­بندي موضوعات مورد بحث در مقالات مربوط به مديريت اطلاعات
در بانك اطلاعاتي ليزا (زارع، 1385)
رديف
مباحث كلي مديريت اطلاعات
فراواني
جمع
1
كاربرد مديريت اطلاعات
بانكداري
1
92
تجارت و بازرگاني
26
دولت
3
خدمات بهداشتي (پزشكي، داروسازي و...)
18
صنعت
5
كارخانه­ها
2
آموزش و دانشگاهها
19
سازمانها و ادارات
17
خدمات اجتماعي
1
2
هوش مصنوعي
سيستمهاي خبره
-
1
سيستمهاي دانش- محور
1
3
علم اقتصاد اطلاعات
تحليل هزينه- سودمندي
-
2
خدمات هزينه­دار
1
اطلاعات و بهره­وري
1
اقتصاد اطلاعات
-
فرآيندهاي ارزش افزوده
-
4
آموزش مديريت اطلاعات
18
18
5
مديريت اطلاعات
تاريخچه، مفاهيم، تعاريف
29
139
مديريت مدارك
4
مديريت محتوا
1
مديريت دانش
5
مديريت الكترونيكي و مجازي
2
مدير اطلاعات
14
رشته مديريت اطلاعات
8
مديريت اطلاعات و عوامل مؤثر بر آن
12
راهبردهاي تجاري
2
رئيس دفاتر اطلاعاتي
-
مديريت مدارك تحت رايانه
4
منابع اطلاعاتي شركتها
6
نقشه­نمايي اطلاعات
-
مديريت منابع اطلاعاتي
13
جنبه­هاي نيروي انساني
3
سيستمهاي اطلاعاتي پيوسته
16
جنبه­هاي سازماني
2
بازبيني راهبردي
-
استانداردسازي
3
مديريت اطلاعات جهاني
3
عوامل مؤثر بر مديريت اطلاعات
12
6
سياست اطلاعات
سياستهاي اطلاعاتي ملي
1
1
7
استفاده­كنندگان و استفاده از اطلاعات
محاسبه كاربر نهايي
2
29
نيازهاي اطلاعاتي
12
بازيابي اطلاعات
5
8
نظريه­هاي سيستم­ها
1
1
9
سيستمهاي اطلاعاتي
سيستمهاي پايگاه داده­اي
مديريت داده­ها
11
150
سيستمهاي حمايت تصميم­گيري
حمايت تصميم­گيري گروهي
7
طراحي
11
پياده­سازي
7
جنبه­هاي قانوني
2
سيستمهاي اطلاعات مديريتي
72
اثرات سازماني
2
مديريت پروژه
1
راهبردها
-
درگيري كا ربر
-
يكپارچه­سازي سيستمها
14
مدلها
7
ارزيابي
7
نگهداري سيستمها
3
موانع و مشكلات سيستمها
6
10
فناوري اطلاعات
جنبه­هاي مديريتي
مزيت رقابتي
1
27
راهبردهاي مشكلات رايانه
-
تصميم­گيري در مورد انتخابها
1
كاربردهاي اقتصادي
1
مراكز ا طلاع­رساني
5
كاربردهاي قانوني
-
توان فروش و بازاريابي
1
خودكارسازي ادارات
7
جريان داده­اي ارتباطهاي بين سيستم­ها
2
جنبه­هاي فناوري
نشر الكترونيكي
4
ليزر اپتيك
-
خودكارسازي ادارات
3
تشخيص كاراكترهاي نوري
-
رايانه­هاي شخصي
1
ارتباطات از راه دور و فناوري اطلاعات
1
ويدئوتكس (ارسال متن و تصوير)
-
11
كتابداري و مديريت اطلاعات
ارتباط كتابداري و مديريت اطلاعات
10
101
مديريت اطلاعات در انواع كتابخانه­ها
28
نقش كتابداران در مديريت اطلاعات
14
مديريت كتابخانه و مديريت اطلاعات
9
نظام اطلاعات مديريتي كتابخانه
13
مهارتهاي مورد نياز كتابداران
9
خودكارسازي كتابخانه­ها
5
كاربرد سيستمهاي مديريت اطلاعات در انواع خدمات كتابخانه
13

ب



1. عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي­شاپور اهواز و دانشجوي دكتراي كتابداري و اطلاع­رساني دانشگاه شهيد چمران اهواز این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
2.دانشيار گروه كتابداري و اطلاع­ رساني دانشگاه شهيد چمران اهواز         این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1. Book review.
2. Cursor.
1. Information Science.
2. Information Studies.
1. Information Management Review/ International Journal of Information. Management/ MIS Quarterly.
2. Management Information Systems.
1. Field
1. Outline
Date insert: چهارشنبه, 20 فروردين 1393

Add comment


Security code
Refresh

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©