مطالعه پیمایشی تطبیقی شیوه ارزشیابی به کار رفته در معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (آرشیو ملی ایران) و کتابخانه و آرشیو کانادا

نام نویسنده :شریف نوبری، مریم

مقطع تحصیلی:    کارشناسی ارشد

استاد راهنما: سعید رضایی شریف آبادی و رویا برادر

دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي
سال انتشار : 1388

چکیده

 

ارزشیابی فرایند ارزیابی اسناد، برای تعیین مدت زمان نگهداری آن ها است. شامل تصمیم گیری درباره این باره که ارزش طولانی مدت اسناد، هزینه نگهداری آن ها در آرشیو را توجیه می کند یا نه؟ ارزشیابی به علت اینکه تعیین می کند چه اسنادی را نگهداری و چه اسنادی را امحا کنیم اساس مسئولیت های آرشیوی است. برای پاسخگویی به چالش های مطرح شده به وسیله شیوه های سنتی ارزشیابی، تحقیقات بسیاری انجام گرفت و شیوه های جدیدی مطرح شد. با توجه به اینکه روش جدول بندی و سیاهه اسناد که هم اکنون در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مورد استفاده است، در بسیاری از کشورها مورد تجدیدنظر قرار گرفته و یا حتی شیوه جدیدی به جای آن بکار برده شده است. در این پژوهش برای نشان دادن شیوه ارزشیابی که بتواند ضعف های این شیوه را مشخص و تا حدودی برطرف سازد، از طریق مطالعه تطبیقی پیمایشی به بررسی شیوه ارزشیابی بکار رفته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه و آرشیو کانادا می پردازد. برای گردآوری داده ها از سیاهه وارسی محقق ساخته استفاده شده است. این پژوهش پس از توصیف جامعی از چگونگی فرایند ارزشیابی در سازمان های مذکور، به تطبیق آن ها می پردازد. بر اساس مطالعات به عمل آمده در مورد ویژگی های فرایند ارزشیابی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 30% و کتابخانه و آرشیو کانادا 84% موارد را دارا است. در مورد معیارهای ارزشیابی، در تحلیل عملکردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 33% و کتابخانه و آرشیو کانادا 100% موارد یاد شده را دارا است. در مورد معیار تحلیل محتوا هر دو کشور تمامی معیارها را دارند.

در پایان جهت بهبود وضعیت ارزشیابی پیشنهاد می شود سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از روش های ارزشیابی کل به جزء استفاده کند که ارزشیابی کلان کانادا نمونه مناسبی به نظر می آید.

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©