بررسی عوامل موثر بر پذیرش و کاربرد پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز
نام نویسنده : باقری، نرجس
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1389
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر پذیرش و کاربرد پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیاتعلمی دانشگاه شیراز می باشد. روش تحقیق به کار گرفته پیمایشی است و گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است. نمونه آماری مورد مطالعه 68 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز هستند که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند. تحلیل داده ها با استفاده از ویرایش 16 نرم افزار spss در بخش آمار توصیفی و با استفاده ازروش های آماری چون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون آنالیز واریانس و آزمون t دو نمونه ای در بخش فرضیه ها انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل موثر بر پذیرش پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی در میاناعضای هیات علمی به ترتیب روزآمد بودن اطلاعات پایگاه اطلاعاتی، ارتباط موضوعی با حوزه علمی، کیفیت اطلاعات، سهولت دسترسی به پایگاه اطلاعاتی، سهولت استفاده از پایگاه اطلاعاتی، سرعت بازیابی اطلاعات، نیاز به اطلاعات، دقت بازیابی اطلاعات، تسلط به زبان خارجی، آشنایی با پایگاه اطلاعاتی، انگیزه و علاقه فردی برای پیشرفت در تدریس از طریق فن آوری های آموزشی، انگیزه و علاقه فردی در فن آوری آموزشی، آشنایی با فن آوری اطلاعات، انگیزه و علاقه فردی در افزایش یادگیری دانشجویان، وجود و کفایت منابع فیزیکی (تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری) و حمایت دوستان و همکاران در دانشگاه هستند. عوامل موثر بر کاربرد پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی به ترتیب سرعت در جستجو و بازیابی اطلاعات، کیفیت پایگاه های اطلاعاتی، در دسترس بودن پایگاه ها، یافتن عناوین و موضوعات جهت انجام پژوهش، دستیابی به اطلاعات روزآمد در زمینه موضوع درسی که تدریس می شود، علاقه به فن آوری های جدید اطلاعاتی، ساختار مناسب پایگاه اطلاعاتی، تجربه کاربرد پایگاه اطلاعاتی، درک فایده پایگاه اطلاعاتی، دریافت اطلاعات جاری، حل مسایل و مشکلات روزمره و انجام فعالیت های اجرایی و مدیریتی می باشند. نتایج در بخش فرضیههای ارائه شده هم نشان می دهد بین میزان پذیرش پایگاه های اطلاعاتیالکترونیکی توسط اعضای هیات علمی و فعالیت های آموزشی و پژوهشی آنهارابطه معناداری وجود ندارد. بین میزان پذیرش و رتبه دانشگاهی تفاوت وجوددارد، اما بین میزان پذیرش پایگاه های اطلاعاتی و جنسیت و نیز بین میزان پذیرش و سابقه کاری تفاوت وجود ندارد. در مورد کاربرد پایگاه های اطلاعاتیالکترونیکی نتایج حاکی از آن است که بین میزان کاربرد و فعالیت هایآموزشی و پژوهشی رابطه معنادار و از نوع مثبت و مستقیم وجود دارد. بینمیزان کاربرد و رتبه دانشگاهی تفاوت وجود دارد، اما بین میزان کاربرد پایگاههای اطلاعاتی و جنسیت و نیز بین میزان کاربرد و سابقه کاری تفاوت وجود ندارد.