تحلیل تطبیقی استنادهای پایان نامههای دکتری روانشناسی عمومی دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت مدرس
نام نویسنده : پناهی، عبدالعظیم
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
سال انتشار : 1390
چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تحلیل استنادی 103 پایان نامه دکتری روانشناسی عمومی دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت مدرس میپردازد. هدف پژوهش حاضر تحلیل تطبیقی استنادهای پایان نامههای دکتری روانشناسی عمومی دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت مدرس میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است و جامعه مورد مطالعه شامل تمامی منابع مندرج در فهرست منابع و مآخذ پایاننامههای دکتری روانشناسی عمومی دانشگاههای علامه طباطبایی 45 عنوان پایان نامه و تربیت مدرس 58 عنوان پایان نامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر از نرم افزار مایکروسافت اکسل استفاده گردید. طبق یافتههای پژوهش، در دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت مدرس، مجلات لاتین به ترتیب با 69/44 و 14/55 درصد، بیشترین استنادها را از لحاظ نوع منبع به خود اختصاص دادهاند و از لحاظ زبان مورد استناد نیز زبان انگلیسی به ترتیب با 28/72 و 84 درصد، زبان غالب مورد استناد بوده و از نظر تاریخ انتشار نیز، دوره های زمانی2001 -1380 2005- 1384 با 33/24 درصد و 1991 -1370 1995- 1374 با 33/20 درصد، بیشترین استنادها را به نسبت سایر دورهها به دست آوردهاند. در رابطه با میانگین تعداد استناد در این دو دانشگاه نیز میانگین 71/131 استناد و 26/129 استناد محاسبه شده و مجلات اندیشه و رفتار و Consulting and clinical psychology و مجله روانشناسی و personality and social psychology از جمله مجلات هسته در این دو دانشگاه می باشند. علی دلاور، و ام .پی .سلیگمن، در دانشگاه علامه طباطبایی و پریرخ دادستان و آر .جی .داویدسون در دانشگاه تربیت مدرس به عنوان پراستنادترین مؤلفان فارسی و لاتین شناخته شدهاند. کتب Diagnostic and statistical manual of mental disorders و Diagnostic and statistical manual of mental disorders و مجلات Consulting and clinical psychology و personality and social psychology در این دو دانشگاه به عنوان پراستنادترین مجلات بودهاند. در رابطه با نیم عمر منابع نیز، پایان نامههای لاتین با 6 و کتب فارسی با 9/11 سال و همچنین مجلات فارسی با 3/8 و کتب لاتین با 9/20 سال کمترین و بیشترین نیم عمر را در دانشگاههای مذکور به دست آوردهاند. ·