عوامل موثر بر رفتار اشتراک دانش اعضاي هيات علمي رشته کتابداري و اطلاع رساني در ايران و ارائه الگوي پيشنهادي
نام نويسنده: جعفرزاده کرمانی، زهرا
مقطع تحصيلي: دکتری
استاد راهنما: فهمیه باب الحوائجی
استادان مشاور: نجلا حریری - محمد حسن زاده
سال انتشار: 1390-1389
چكيده:
دانشگاهها به عنوان محيطي آموزشي و پژوهشي در مسير حركت به سوي مديريت موثر دانش و سرمايههاي ذهني، همچنين فضايي براي اشتراك دانش مطرح هستند و اعضاي هيات علمي به عنوان مهمترين عنصر سازنده دانشگاهها و افرادي كه مالك سرمايههاي ذهني هستند شناخته شدهاند. براساس اين مساله، پژوهش حاضر با هدف بررسي عوامل موثر بر رفتار اشتراك دانش اعضاي هيات علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني انجام پذيرفته است. اين پژوهش به روش پيمايشي تحليلي انجام گرفته و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آن را كليه اعضاي هيات علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني (120 نفر) كه به طور تمام وقت در يكي از دانشگاههاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و يا واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي شاغل مي باشند، تشكيل ميدهد كه از اين تعداد 93 نفر (5/77%) به پرسشنامهها پاسخ دادند. براي آزمون فرضيهها از آزمون T، آزمون تحليل واريانس و همبستگي پيرسون استفاده گرديد. نتايج نشان داد:
- وضعيت رفتار اشتراك دانش اعضاي هيات علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني در سطحي متوسط قرار دارد (25/51%).
- ديدگاه جامعه پژوهش نسبت به اشتراك دانش در حد خيلي زياد (75/79%)، تمايل براي به اشتراك گذاري دانش در حد خيلي زياد (80%)، انگيزه دروني در حد خيلي زياد (5/75%)، ارتباطات آنان به منظور اشتراك گذاري دانش در حد خيلي زياد (5/81%)، اعتماد به يكديگر در حد زياد (25/65%)، مهارت در كاربرد فناوريها در حد زياد (5/68%) و همكاريها به منظور به اشتراك گذاري دانش در حد زياد (66%) است.
- از ديدگاه اعضاي هيات علمي، بسترهاي پست الكترونيك، كارگاههاي آموزشي، سمينارها و نشست هاي علمي و نشريات تخصصي به عنوان مناسبترين بسترهاي اشتراك دانش مطرح گرديد.
بسترهاي اشتراك دانش توسط دانشگاهها بهطور متوسط فراهم گرديده است و بين بسترهاي فراهم شده توسط دانشگاه ها و بسترهاي مناسب از ديدگاه اعضاي هيات علمي تا حدودي فاصله وجود دارد.
اشتراك دانش از طريق جلسات و نشست هاي رسمي، شركت در سمينارها، استفاده از پست الكترونيك و گروههاي بحث و انتشار مقاله در نشريات به عنوان متداولترين شيوه هاي اشتراك دانش اعضاي هيات علمي شناسايي گرديد.
- بين ديدگاه اعضاي هيات علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني در مورد اهميت اشتراك دانش و تمايل آنها براي به اشتراك گذاري دانش رابطه معنا داري وجود دارد. بين تمايل، انگيزه دروني، اعتماد، مهارت و توانايي در كاربرد فناوري اطلاعات، ارتباطات و همكاريهاي اعضاي هيات علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني براي به اشتراك گذاري دانش و رفتار اشتراك دانش آنان رابطه معناداري وجود دارد.
- بين رفتار اشتراك دانش اعضاي هيات علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني شاغل در دانشگاه هاي تابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و دانشگاه آزاد اسلامي تفاوت معناداري وجود ندارد.
- بين رفتار اشتراك دانش اعضاي هيات علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني برحسب سابقه تدريس تفاوت معنا داري وجود دارد.