بررسی تأثیر شیوههای نمایهسازی بر بهسازی بازیابی تصاویر با استفاده از موتور جستجوی گوگل
دانشجو: صالح رحیمی
استاد راهنما: پروفسور مرتضی کوکبی
استادان مشاور: پروفسور فریده عصاره
دکتر علیرضا نوروزی
داوران خارجی: دکتر سعید رضایی شریف آبادی
دکتر حمید رضا جمالی
داوران داخلی: دکتر غلامرضا حیدری
دکتر علیرضا عصاره
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر شیوههای نمایهسازی بر بهینهسازی بازیابی تصاویر با استفاده از موتور جستجوی گوگل میباشد.پژوهش حاضر از نوع پژوهش کاربردی است. روش پژوهش مورد استفاده، از نوع پژوهش مبتنی بر فناوری و نیمه تجربی است. نمونه پژوهش این مطالعه شامل 100 تصویر میباشد. هر تصویر 9 بار بر روی سایت اختصاصی با نشانی iiproject.ir بارنهاده شد. سایت اختصاص یافته شامل 9 پیوند (صفحه) با کدهای «عنوان تصویر»، «متن جایگزین تصویر»، «شرح حاشیه تصاویر به زبان فارسی»، «شرح حاشیه تصاویر به زبان انگلیسی»، «زبان مهارشده»، «زبان آزاد»، «اطلاعات قالب تصویر»، «اسم فایل» و «تصاویری که هیچ تغییری روی آنها اعمال نشده» میباشد. برای هر گروه از تصاویر ویژگیهای خاص مفهومی منظور گردید. تحلیل شامل دو بخش و هر بخش شامل 9 پرسش پژوهش است: بخش نخست شامل بررسی تصاویر نمونه مورد پژوهش از طریق عملگرسایت (site:) و بخش دوم از طریق موتور جستجوی گوگل میباشد. تعداد تصاویر بازیابی شده بر اساس عملگر سایت 151 تصویر از کل تصاویر به کار رفته در پژوهش که تعداد 900 تصویر بوده است، میباشد. آماره خیدو جهت بررسی تفاوت فراوانی تعداد تصاویر بازیابی شده بر اساس کدهای مختلف معنیدار بوده است و نشان میدهد که تعداد تصاویر بازیابی شده در کدهای مختلف، متفاوت بوده است. تخصیص عنوان و شرح حاشیه تصویر به زبان فارسی به ترتیب باعت افزایش رتبه و تعداد بازیابی تصاویر در مرحله بازیابی از طریق عملگر سایت میشود.آزمون کروسکالوالیس برای سنجش تفاوت میانگین رتبههای بازیابی تصاویر در 9 گروه معنیدار و از اینرو میانگین رتبه بازیابی تصاویر در گروههای نهگانه متفاوت است. در بخش دوم تحلیل، از 9 کد بازیابی در 4 کد که شامل: عنوان تصویر، متن جایگزین تصویر، اطلاعات قالب تصوير و تصاویری که هیچ تغییری روی آنها اعمال نشده، هیچگونه تصویری بازیابی نشده و بنابراین تحلیل روی 5 کد باقیمانده شامل: شرح حاشیه تصویر به زبان انگلیسی، شرح حاشیه تصویر به زبان فارسی، اسم فایل، زبان نمایهسازی آزاد و زبان نمایهسازی مهارشده صورت گرفته است. تعداد تصاویر بازیابی شده در این بخش شامل 417 تصویر است. از بین 5 کدی که تصاویر آنها بازیابی شده تخصیص شرح حاشیه تصویر بیشترین تأثیر را در بازیابی تصاویر از نظر تعداد داشته است. بنابراین در بارنهادن تصاویر به وبگاههای مختلف توجه به این نکته باعث بازیابی بیشتر تصاویر از طریق موتور جستجوی گوگل میگردد. آزمون خیدو برای سنجش تفاوت فراوانی تصاویر بازیابی شده در 5 کد مذکور معنیدار است و نشان میدهد که در کدهای مختلف به طور معنیداری تعداد متفاوتی تصویر بازیابی شده است. تخصیص شرح حاشیه تصویر به زبان انگلیسی بیشترین و تخصیص اسم فایل به تصاویر کمترین تأثیر را در رتبه بازیابی تصاویر در نمونه پژوهش دارد. آزمون کروسکال والیس برای سنجش تفاوت رتبههای گروههای پنجگانه، معنیدار است. پیشنهاد میشود نمایهسازان و مدیران وبگاهها در استفاده از تصاویر متغیرهای تأثیرگذار را مد نظر قرار دهند.
کلیدواژهها: نمایهسازی تصاویر، ذخیره و بازیابی تصاویر، نمایهسازی مفهوم-محور، نمایهسازی محتوا-محور، فاکسونومی، ردهبندی مردمی، نمایهسازی مشارکتی، موتور جستجوی گوگل، وبگاه دانشگاهی.