مقايسه كتابخانه¬هاي پارك هاي علم و فناوري كشور با استانداردهاي كتابخانه¬هاي تخصصي ايران

نام نویسندهسیفی ایناللو، مینا
مقطع تحصیلی :    کارشناسی ارشد

استاد راهنمایسعید غفاری
سال انتشار : 88

چکیده

 زمينه و هدف: انجام فعاليتهاي پژوهشي، علمي و تحقيقاتي يکي از عناصر مهم ارزيابي هر مرکز تحقيقاتي و پژوهشي است و يکي از ارکان مهم مربوط به ارتقاء کميت و کيفيت توليدات علمي هر مرکز، به عملکرد کتابخانه تخصصي آن در تأمين نيازهاي اطلاعاتي و پشتيباني از فعاليتهاي علمي مرکز بستگي دارد (رفيعي­پور، 1383). کتابخانه­ها همواره بايد تلاش کنند با رعايت استانداردهاي ملي و بين­المللي، عملکرد خود را به بهترين نحو به انجام رسانده و خدمات مطلوبي ارائه دهند. از اين­رو، براي تعيين کميت و کيفيت خدمات و توانمندي­هاي آنها لازم است عواملي از قبيل مجموعه، نيروي انساني و ... با معيارها و استانداردهايي سنجيده شوند. لذا، هدف از اين پژوهش مقايسه كتابخانه­هاي پارك هاي علم و فناوري كشور با استانداردهاي كتابخانه­هاي تخصصي ايران است.

 روش بررسي: در اين پژوهش با استفاده از روش پيمايشي - توصيفي، به مقايسه كتابخانه­هاي پارك هاي علم و فناوري كشور با استانداردهاي كتابخانه­هاي تخصصي ايران پرداخته شده و داده­هاي بدست آمده از پرسشنامه­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS 16 و تکنيک هاي آمار توصيفي نظير توزيع فراواني، درصد توزيع فراواني، رسم جداول فراواني، نمودارهاي ستوني و خوشه­اي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.

يافته­ها: از ميان پارک هاي مورد بررسي، کتابخانه شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان با ميانگين کل 70.66%  و کتابخانه پارک استان يزد با ميانگين کل 30.41%، به ترتيب بيشترين و کمترين درصد رعايت استانداردها را به خود اختصاص داده­اند. همچنين کتابخانه­هاي مورد بررسي، در زمينه اهداف و وظايف 50.85%، سازمان و مديريت 64.28%، نيروي انساني 47.14%، مجموعه 59.76%، سازماندهي منابع 50%، خدمات 58.71%، ساختمان و تجهيزات 30.12% و بودجه 32.68%  مطابق با استانداردهاي کتابخانه­هاي تخصصي ايران هستند.

نتيجه­گيري: كتابخانه­هاي پارك هاي علم و فناوري كشور 49.19% مطابق با استانداردهاي كتابخانه هاي تخصصي ايران هستند كه نشانگر قرارداشتن آنها در سطح پاييني نسبت به استانداردهاست.

 

 

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©