امکان سنجی استقرار دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز

نام نویسنده : محمدی استانی، مرتضی

استاد راهنما : احمد شعبانی

استاد مشاور : سعید رجایی پور

سال انتشار : 1389

چکیده

هدفپژوهشحاضربررسیامکانسنجياستقرارمديريتدانشدرکتابخانههايدانشگاهيشهراصفهان (دانشگاه

اصفهان،دانشگاهصنعتیاصفهان،ودانشگاهعلومپزشکیاصفهان) براساسمدلبکوويتزوويليامزبود. مدلبکوويتزو

يليامزدارايهفتمرحلهيافتن،بکارگيري،يادگيري،تسهيم،ارزيابي،ايجاد/ نگهداريوحذفدانشاست. روشتحقيق

پژوهشحاضرتوصيفيپيمايشياست. جامعهپژوهشتمامکتابدرانشاغلدرسهدانشگاهمذکور ( ۱۹۷نفر) درسال

۱۳۸۹است. بهمنظورتعيينحجمنمونهازفرمولنمونهگيريعموميکوکراناستفادهشدوتعداد۱۳۸تحصيلي۱۳۸۸

نفربهعنواننمونهپژوهشانتخابشد. روشنمونهگيري،نمونهگيريتصادفيطبقهايمتناسبباحجماست. ابزار

گردآوريدادههاپرسشنامهمحققساخته،بامقياسپنجدرجهایليکرتبود. رواييصوريپرسشنامهتوسطاساتيدمجرب

۹۲/ ۰) استفادهشد. تعدادپاسخنامههايدريافتي۱۲۷عدد ( ۰۲ / تاييدوبهمنظورپاياييآنازضريبآلفايکرونباخ ( ۸

درصد) ميباشدکهکارتجزيهوتحليلبررويآنهاانجامگرفت. درسطحآمارتوصيفیازفراواني،درصد،ميانگين،و

t تکمتغيره،تحليلواريانسچندمتغيره (مانوا)،2 t انحرافمعياراستفادهشدودرسطحآماراستنباطیازآزمونهاي

هتلينگ،وآزمونتعقيبيشفهاستفادهشد. نتايجتحقيقحاکيازآناستکهامکاناستقرارمديريتدانشدرکتابخانههاي

دانشگاهيشهراصفهانبراساسمدلبکوويتزوويليامزپايينترازحدمتوسطاستودرحدمطلوبینيست. همچنيناز

۳) درکتابخانههاي / ۳) وبکارگيريدانش ( ۰۶۴ / بينمتغيرهايموردبررسيتنهاميانگيندومتغيريافتندانش ( ۰۷

دانشگاهيشهراصفهانبالاترازحدمتوسطبود. ميانگينمتغيرهاييادگيري،تسهيم،ارزيابي،ايجاد/ نگهداريوحذف

۲ميباشدکهپايينترازحدمتوسطبود. همچنينبيننظراتکتابدارانبر / ۲و۵۷ /۶۸،۲/۷۲،۲/۶۲،۲/ دانشبهترتيب۵۷

مبنايمتغيرهايجمعيتشناختیجنسيت،رشتهتحصيلي،سابقهياشتغال،سطحتحصيلات،نوعکاردرکتابخانه،ونوع

کتابخانهتفاوتمعناداريوجودندارد. امادردومتغيرتسهيموارزيابيدانشبيننظراتکتابدارانبامدرکديپلمو

کتابدارانبامدرککارشناسیوکارشناسیارشدتفاوتمعناداربود. بهعبارتديگرکتابدارانبامدرکديپلمامکانتسهيمو

ارزيابيدانشرابيشترازکتابدارانبامدرککارشناسیوکارشناسیارشدميدانند.

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2017©