شناسایی سبک های تصمیم گیری مدیران کتابخانه های دانشگاهی اصفهان بر اساس نظریه تصمیم گیری روومیسون

نام نویسنده   :  نظام زاده، سعید

استاد راهنما : ابراهیم افشار

استاد مشاور : سعید رجایی پور

سال انتشار : 1390

چکیده

هدفاینپژوهششناساییسبکهايرایجتصمیمگیريمدیریتیمدیران (رییس،معاون،مسئولبخش)

کتابخانههايدانشگاهیاصفهانوتعیینهمبستگیآنبامتغیرهايجمعیتشناختیشاملمدركتحصیلی،رشته

تحصیلی،تجربهمدیریتیوسمتشغلیفعلی،نوعاستخداموساعتهايحضوردرکتابخانهاست. اینپژوهشبر

پایهمدلسبکتصمیمکهآلنرووریچاردمیسون ( 1987 ) آنراتدوینکردند،انجامشدهاست. سبک

تصمیمگیريرایجدرمیانمدیرانکتابخانههايدانشگاهیاصفهانسبکرفتارياستوبعدازآنسبکمفهومی

رواجدارد. سبکتصمیمارشاديبهندرتبهکارمیرود. مدیرانبامدركتحصیلیدکترانسبتبهمدیرانبامدرك

پایینتر،بیشتربهسبکارشاديگرایشدارند. مدیرانبارشتهتحصیلیکتابداريواطلاعرسانیبهسبکارشادي

گرایشدارد. مدیرانباتجربهمدیریتیپایینتر،نسبتبهمدیرانباتجربهتر،بیشتربهسبکرفتاريگرایشدارند.

مدیرانباسمتهايرییسکتابخانهومسئولبخش،ازسبکتصمیمارشاديبهندرتاستفادهمیکنند،درحالیکه

مدیرانباسمتمعاونکتابخانه،ازاینسبکبنابهموقعیتاستفادهمیکنند. همچنینمشاهدهشدکهمدیراندر

همهسمتهايشغلیازسبکتصمیمتحلیلیبنابهموقعیتاستفادهمیکنند. درخصوصالگوهايسبکتصمیم،

یافتههانشانمیدهدعمدهمدیرانکتابخانههايدانشگاهیاصفهاندرتفکرازسمتراستمغزبیشازسمتچپ

مغزخوداستفادهمیکنندوبیشتر،ایدهگراهستند. همچنینمشخصگردیدکهارتباطیبینسبکتصمیمگیري

مدیرانانکتابخانههاوجنسیت،سنومدركتحصیلیآنهاوجودندارد. یافتههانشانمیدهدکهتجربهمدیریتی،

سمتشغلیورشتهتحصیلیمدیرانباسبک (هاي) تصمیمگیريمورداستفادهمدیرانکتابخانههاارتباطمعنادار

دارد. درحالیکهارتباطمعناداريبینسنوجنسیتپاسخدهندههاوهریکازچهارسبکتصمیموبینسنو

جنسیتپاسخدهندههاوالگوهايسبکتصمیموجودندارد.

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©