شناسایی سبک های تصمیم گیری مدیران کتابخانه های دانشگاهی اصفهان بر اساس نظریه تصمیم گیری روومیسون
نام نویسنده : نظام زاده، سعید
استاد راهنما : ابراهیم افشار
استاد مشاور : سعید رجایی پور
سال انتشار : 1390
چکیده:
هدفاینپژوهششناساییسبکهايرایجتصمیمگیريمدیریتیمدیران (رییس،معاون،مسئولبخش)
کتابخانههايدانشگاهیاصفهانوتعیینهمبستگیآنبامتغیرهايجمعیتشناختیشاملمدركتحصیلی،رشته
تحصیلی،تجربهمدیریتیوسمتشغلیفعلی،نوعاستخداموساعتهايحضوردرکتابخانهاست. اینپژوهشبر
پایهمدلسبکتصمیمکهآلنرووریچاردمیسون ( 1987 ) آنراتدوینکردند،انجامشدهاست. سبک
تصمیمگیريرایجدرمیانمدیرانکتابخانههايدانشگاهیاصفهانسبکرفتارياستوبعدازآنسبکمفهومی
رواجدارد. سبکتصمیمارشاديبهندرتبهکارمیرود. مدیرانبامدركتحصیلیدکترانسبتبهمدیرانبامدرك
پایینتر،بیشتربهسبکارشاديگرایشدارند. مدیرانبارشتهتحصیلیکتابداريواطلاعرسانیبهسبکارشادي
گرایشدارد. مدیرانباتجربهمدیریتیپایینتر،نسبتبهمدیرانباتجربهتر،بیشتربهسبکرفتاريگرایشدارند.
مدیرانباسمتهايرییسکتابخانهومسئولبخش،ازسبکتصمیمارشاديبهندرتاستفادهمیکنند،درحالیکه
مدیرانباسمتمعاونکتابخانه،ازاینسبکبنابهموقعیتاستفادهمیکنند. همچنینمشاهدهشدکهمدیراندر
همهسمتهايشغلیازسبکتصمیمتحلیلیبنابهموقعیتاستفادهمیکنند. درخصوصالگوهايسبکتصمیم،
یافتههانشانمیدهدعمدهمدیرانکتابخانههايدانشگاهیاصفهاندرتفکرازسمتراستمغزبیشازسمتچپ
مغزخوداستفادهمیکنندوبیشتر،ایدهگراهستند. همچنینمشخصگردیدکهارتباطیبینسبکتصمیمگیري
مدیرانانکتابخانههاوجنسیت،سنومدركتحصیلیآنهاوجودندارد. یافتههانشانمیدهدکهتجربهمدیریتی،
سمتشغلیورشتهتحصیلیمدیرانباسبک (هاي) تصمیمگیريمورداستفادهمدیرانکتابخانههاارتباطمعنادار
دارد. درحالیکهارتباطمعناداريبینسنوجنسیتپاسخدهندههاوهریکازچهارسبکتصمیموبینسنو
جنسیتپاسخدهندههاوالگوهايسبکتصمیموجودندارد.