سنجش ویژگی های شخصیتی کارآفرینی کتابدارن و اطلاع رسانان شاغل در کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران

نام نویسنده :رستگار هروی، زهرا

مقطع تحصیلی:    کارشناسی ارشد

استاد راهنما: امیر غائبی

دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي
سال انتشار : 1388

چکیده

 

راهبردهای شناخته شده کارآفرینی تاثیر مثبت خود را در رویارویی با چالش های اقتصادی اثبات کرده اند. بررسی بخشی از این راهبردها در حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی، خدمات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی را بهبود خواهد بخشید. هدف این پژوهش بررسی وضعیت ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در کتابداران و اطلاع رسانان شاغل در کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران است که در نهایت می تواند در رشد کیفیت خدمات مزبور موثر باشد.

جامعه پژوهش شامل شاغلان در کتابخانه های دانشگاهی سیزده دانشگاه دولتی شهر تهران است. از میان جامعه 59 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه به تمام پرسش های پرسشنامه ای که ابزار گردآوری داده است، پاسخ داده اند. این پرسشنامه بر اساس معیارهایی که برای سنجش ویژگی های روانشناسی شخصیتی بیان شده اند، تهیه شده است.

یافته ها و نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T نشان می دهد که رابطه معناداری بین ویژگی های شخصیتی نیاز به موفقیت، خلاقیت، ریسک پذیری، کانون کنترل درونی و میزان کارآفرینی کتابدارن و اطلاع رسانان وجود دارد و رابطه معناداری بین ویژگی شخصیتی تحمل ابهام و میزان کارآفرینی کتابداران و اطلاع رسانان وجود ندارد. وجود رابطه معنادار بین مشخصات فردی (سابقه کار، جنسیت و میزان تحصیلات) پاسخ دهندگان و میزان کارآفرینی ایشان رد شد. اما رابطه معناداری بین رشته تحصیلی کتابداران و اطلاع رسانان و میزان کارآفرینی ایشان وجود دارد. در مجموع نیمی از جامعه آماری از نظر کارآفرینی، ضعیف و بسیار ضعیف هستند.

بنابراین به کتابدارن و اطلاع رسانان پیشنهاد می شود که ویژگی های شخصیتی کارآفرینی را با توجه به معیارهای بیان شده، در خود پرورش دهند و با پشتکار در راه رسیدن به موفقیت تلاش کنند.

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©