سنجش و بررسی خدمات کتابخانه های عمومی شهرستان کرج به گروه های خاص جامعه با تاکید بر معلولان و نابینایان

نام نویسنده : رحیمی، محبوبه 

مقطع تحصیلی:   کارشناسی ارشد

استاد راهنماحسن کیانی

دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي
سال انتشار : 1388

چکیده

 

 در این پایان نامه امکانات و سطح خدمات ارائه شده در کتابخانه های عمومی شهر کرج به گروه های خاص مورد مطالعه قرار می گیرد. هدف کلی این پژوهش بررسی خدمات کتابخانه های عمومی شهر کرج به افراد ویژه است. جامعه آماری تحقیق عبارت از کتابخانه های عمومی شهر کرج است که بر اساس اطلاعات موجود تعداد آن برابر با 22 باب می باشد. در این تحقیق از روش توصیفی استفاده شده است. ابزار کار در این تحقیق پرسشنامه استانداردی است که توسط تاج الملوک ارجمند جهت بررسی میزان خدمات ارائه شده به گروه های ویژه تهیه و تدوین شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های مورد نیاز در پژوهش حاضر در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام گرفت.

نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر بدین شرح می باشد: خدمات کتابخانه های عمومی شهر کرج به افراد به افراد ویژه در سطح پایین تر از حد متوسط است. کتابخانه های عمومی شهر کرج جهت ارائه خدمات به افراد ویژه از امکاناتی پایین برخوردار هستند. برنامه های موجود در زمینه ارائه خدمات کتابخانه های عمومی شهر کرج به گروه های خاص در سطحی پایین تر از حد متوسط است. بین میزان خدمات کتابخانه های عمومی شهر کرج به افراد ویژه و خدمات مورد نیاز تفاوت معناداری وجود دارد. بین تجهیزات و امکانات کتابخانه های عمومی شهر کرج و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات مناسب به افراد ویژه تفاوت وجود دارد.

با توجه به نتایج حاصل شده پیشنهاد می گردد در انتخاب مسئول کتابخانه های مخصوص نابینایان و معلولان افرادی بکار گرفته شوند که دارای دیدگاه مدیریتی بر مبنای خدمت به همه اقشار باشند تا خدمت به افراد معلول را در اولویت های لازم قرار دهند. با توجه به اینکه برنامه های موجود در زمینه ارائه خدمات کتابخانه به گروه های خاص ناچیز است. لذا پیشنهاد می گردد که جهت ارائه خدمات به افراد ویژه برنامه ریزی لازم انجام گیرد و در این راستا کمیته ای تشکیل گردد و پس از مباحثات کارشناسی تصمیمات لازم در جهت چگونگی اداره بهینه این قبیل کتابخانه ها اخذ شود.

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©