بررسي ميزان هماهنگي كتابها و مجلات رشته كتابداري با نيازهاي آموزشي دوره كارشناسي ارشد
نام نویسنده : نوکاریزی, محسن
استاد راهنما: مهرانگیز حریری
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
سال انتشار : 1372
چکیده:
هدف تحقيق حاضر تعيين ميزان هماهنگي نيازهاي آموزشي رشته كتابداري در مقطع كارشناسي ارشد با منابع موجود در هريك از سه كتابخانه دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران، دانشكده مديريت و اطلاعرساني پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران و دانشگاه تربيت مدرس است . روش تحقيق توصيفي است . ابتدا منابع آموزشي مورد نياز اساتيد از طريق پرسشنامه و نيز منابع برنامه مصوب شورايعالي برنامهريزي گردآوري شد و سپس با مجموعه دانشكدهها مطابقت داده شد. كتابها و مجلات موجود در هر مجموعه هم از نظر روزآمد بودن و هم از نظر موضوعي بررسي شد. يافتهها نشان ميدهد كه 4ˆ68 درصد متخصصان كتابداري كه در مقطع كارشناسي ارشد يكي از سه دانشكده مورد بررسي تدريس ميكنند، داراي مدرك كارشناسي ارشد هستند و 60 درصد كل متخصصان از نظر مرتبه علمي مربي هستند. ميزان هماهنگي منابع مورد نياز با منابع موجود در سه مجموعه 5ˆ43 درصد است اين ميزان در دانشكده علوم تربيتي 6ˆ61 درصد، دانشكده مديريت و اطلاعرساني پزشكي 4ˆ43 درصد و در دانشگاه تربيت مدرس 9ˆ28 درصداست . در دانشكده علوم تربيتي 8ˆ90 درصد، در دانشكده مديريت و اطلاعرساني پزشكي 1ˆ83 درصد و در دانشگاه تربيت مدرس 2ˆ22 درصد از كتابهاي لاتين مربوط به قبل از سال 1980 است . از نظر تعداد، عناوين 6 سال اخير (بعداز 1987 تا 1993)مجموعه دانشكده علوم تربيتي از بقيه بيشتر است . در سه مجموعه مورد بررسي توسعه منابع لاتين در سالهاي اخير روند نزولي داشته است . گردآوري كتابهاي فارسي از ابتداي تشكيل مجموعهها روند فزايندهاي را نشان ميدهد ولي اين روند در 6 سال اخير در جهت معكوس بوده است . كل تعداد مجلات موجود در هر مجموعه (بااحتساب حداقل شمارههاي موجود يك عنوان در يك نيم سال) عبارتست از : دانشكده علوم تربيتي 86 عنوان، دانشكده مديريت و اطلاعرساني پزشكي 58 عنوان، و دانشكده تربيت مدرس 16 عنوان . تعداد عناوين مشترك سال 1989 به بعد در سه مجموعه 16 عنوان است كه 7 عنوان در هرسه مجموعه، 9 عنوان در دو مجموعه موجود است . تعداد مجلات جاري سال 1993 در دانشكده علوم تربيتي 12 عنوان، دانشكده مديريت و اطلاعرساني پزشكي صفرعنوان و دانشگاه تربيت مدرس 3 عنوان است . قديميترين مجلات در دانشكده علوم تربيتي است . نتايج بررسي موضوعي نشان داد پراكندگي موضوعي بسيار زياد است و به طوركلي در سه مجموعه كتابها و مجلات مربوط به آثار مرجع، اصول و مباني كتابداري و فهرستنويسي او همه بيشتراست . منابع درس نمايهسازي به اتفاق در سه مجموعه كمترين درصدها را به خود اختصاص ميدهد. بعداز آن به ترتيب دروس ذخيره و بازيابي اطلاعات ، نشريات ادواري و مواد سمعي و بصري در رديف كمترينها قرار دارد. دركل سه مجموعه، از نظر جوابگويي به نيازهاي آموزشي و تعداد منابع، دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران از بقيه غنيتراست . بيشتر منابع در هر سه دانشكده قديمي است و مجموعهها همگام با رشد اطلاعات و نيازهاي موجود رشد نكردهاست و پراكندگي موضوعي بسيار به چشم ميخورد.
• ارزشيابي برنامه هاي درسي مصوب شورايعالي برنامه ريزي و ميزان ارتباط منابع پيشنهادي آن با موضوع درسها.
• ارزشيابي نحوه مجموعه سازي كتابخانه هاي دانشگاهي و مقايسه آن با اصول علمي مجموعه سازي.