بررسي ميزان كاربرد نشريات ادواري لاتين در پايان نامه هاي كارشناسي ارشد كتابداري در دانشگاه(تربيت مدرس، تهران، علوم پزشكي ايران و شيراز) از سال 1347-1371

نام نویسنده :رياحي نيا، نصرت

مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد

استاد راهنما :طاهره علومي

استاد مشاور: علي بيگ
سال انتشار : 1372

چکیده

   اين تحقيق به بررسي ميزان كاربرد نشريات ادواري لاتين در پايان‌نامه‌هاي كارشناسي‌ارشد كتابداري دانشگاههاي تربيت مدرس ، تهران، شيراز و علوم پزشكي ايران از سال 1347 لغايت 1371 كه مشتمل بر 203 پايان‌نامه مي‌باشند، مي‌پردازد. بيشترين درصد تعداد پايان‌نامه‌ها 40ˆ73 درصد به دانشگاه تهران و كمترين ميزان 46ˆ2 درصد به دانشگاه تربيت مدرس اختصاص دارد. نتايجي كه از بررسي و تحليل اين پايان‌نامه‌ها با استفاده از روش توصيفي - تحليلي و مشاهده مستقيم بدست آمده، اين گونه است : منابع چهار دانشگاه فوق 2446 استناد بوده كه بيشترين استنادها به كتب لاتين 74ˆ28 درصد و كمترين استنادها به گزارشها 37ˆ0 درصد اختصاص يافته بود. از 203 پايان‌نامه مورد بررسي 71 پايان‌نامه داراي روش تحقيق و 132 پايان‌نامه فاقد آن بود. از اين 71 پايان‌نامه 32ˆ87 درصد به نشريات لاتين استفاده كرده و از 132 پايان‌نامه فاقد روش تحقيق 33ˆ8 درصد پايان‌نامه به نشريات لاتين استفاده كرده بودند. دانشگاههاي تربيت مدرس و علوم پزشكي ايران در تدوين كليه پايان‌نامه‌هاي خود، روش تحقيق را رعايت كرده‌اند. بيشترين ميزان استفاده از نشريات لاتين به دانشگاه تربيت مدرس و كمترين ميزان به دانشگاه تهران اختصاص دارد. در 203 پايان‌نامه مذكور، 575 استناد به نشريات لاتين و 703 استناد به كتب لاتين شده است . فهرست مشتركي از نشريات لاتين موجود در اين دانشگاهها مشمل بر 147 نشريه تدوين شد. همچنين مجلات هسته كتابداري استناد شده به آنها در منابع و ماخذ پايان‌نامه به صورت ليستي استخراج گرديد.       

  • بررسي ميزان استفاده از نشريات ادواري در دوران تحصيل توسط دانشجويان كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني

 • بررسي ميزان استفاده از نشريات ادواري لاتين در تدوين پايان نامه هاي ساير رشته ها، در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري.

 • بررسي تاثير وجود بانك اطلاعاتي در بهينه سازي استفاده از نشريات لاتين در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري

 • تعيين مجلات هسته مورد استفاده در پايان نامه ها در كليه رشته ها از علوم با استفاده از الگوي ميزان استفاده و يا با استناد به مجلات ارائه شده در پايان نامه ها.

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©