تاثير آموزش استفاده از كتابخانه بر ميزان بهره گيري نوجوانان از كتابخانه از زمان جستجو، جامعيت و مانعيت.

 

نام نویسنده :فيروزي، رحمت اله

مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد

استاد راهنما :شكويي

استاد مشاور: حري
سال انتشار : 1378

چکیده

        •پژوهشگر اميدوار است يافته هاي چنين پژوهش هايي علاوه بر كتابداران و متخصصان اطلاع رساني مورد استفاده كتابداران دلسوز كتابخانه هاي آموزشگاهي- در صورتي كه مجموعه سازي كتب مخزن بخش مرجع كتابخانه متناسب با نياز مراجعه كنندگان و به نحو نسبتاً مطلوبي سازماندهي شده باشد- مديران مدارس، برنامه ريزان و مسئولان آموزش و پرورش و متوليان كتابخانه هاي عمومي و كودكان و نوجوانان واقع شود. و انگيزه اي باشد براي آن كه مديران برنامه ريزي آموزشي در كتب دوره هاي راهنمايي تحصيلي و دبيرستان جاي مناسبي هم براي شيوه بهره گيري از كتابخانه اختصاص بدهند. كتابخانه هاي عمومي و كودكان و نوجوانان براي بخش مرجع نيز اهميت خاصي قائل شوند و نسبت به تكميل مجموعه مرجع مناسب اقدام نمايند. و از اين راه به ترويج فرهنگ كتابخواني و پژوهش كه از مهمترين مجراهاي توسعه فرهنگي است ياري برسانند.

        •پيشنهاد مي شود پژوهشگران و دانشجويان رشته كتابداري و اطلاع رساني در پژوهشهاي آتي، با افزايش امكانات جاري و نيروي انساني و با تكميل ابزارهاي آموزش استفاده از كتابخانه علاوه بر ابزارهاي سنتي و دستي بازيابي اطلاعات به آموزش استفاده از ابزارهاي بازيابي ماشيني و رايانه اي- كه اميد مي رود به زودي به شكل گسترده در كتابخانه هاي عمومي بكار گرفته شود.

        •و همچنين به آموزش استفاده از سيستم هاي Off line و On line بپردازند و با انجام آزمونهايي ديگر بر روي نمونه هايي با دامنه گسترده تر از افراد نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش و در جامعه هاي- آماري مشابه يا متفاوت با آن- از حيث جنسيت، سطوح سني و تحصيلي و ...- در جهت كاهش زحمات كتابداران كتابخانه هاي عمومي كتابخانه- آموزشگاهي و بخصوص كتابداران كتابخانه هاي روستائي كتابخانه هاي روستائي گام بردارند.

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©