بررسي وضعيت آموزشهاي ضمن خدمت كتابداري در شهر تهران (با تاكيد بر سالهاي 1373 و 1374)
استاد راهنما: عباس حری
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد
سال انتشار : 1374
چکیده:
بهبود كمي و كيفي فعاليتها و خدمات هر سازماني در گرو رشد حرفهاي منابع انساني آن است و اين امر مديران مراكز مختلف را بر آن داشته است كه به تدارك و اجراي دورههاي آموزشي ضمن خدمت اقدام نمايند. آموزش ضمن خدمت كتابداري نيز از جمله اين آموزشهاست و در شهر تهران 9 مركز دولتي شناسايي شده است كه مبادرت به اجراي اين دورهها كردهاند. در تحقيق حاضر وضعيت اين آموزشها با استفاده از روش پيمايشي و پرسش از مراكز مجري و شركتكنندگان دورهها مورد بررسي قرار گرفته است . اطلاعات بدست آمده نشان ميدهد كه هر يك از اين مراكز مستقلا به طراحي دوره پرداخته و هدف اكثر آنها از اجراي اين دورهها تامين نيازهاي آموزشي كتابداران و اطلاعرسانان غيرمتخصص بوده است . از بين برنامههاي مكمل توجه اكثر مراكز به برنامه بازديد بوده است و از نظر امكانات آموزشي بيشتر مراكز داراي كتابخانه بوده و از ويديو براي نمايش فيلمهاي آموزشي استفاده كردهاند. امكانات ديگر توسط معدودي از مراكز بكار گرفته شده است . با اينكه بيشتر شركتكنندگان از ساير شهرستانها شركت كردهاند، اكثر مراكز فاقد امكانات رفاهي بودهاند. بررسي مشخصات شركتكنندگان نشان ميدهد كه بيشتر آنها غيرمتخصص بوده و اكثرا به پيشنهاد مدير خود در دورهها شركت كرده و هدف اكثر آنها يادگيري مبحث آموزشي بوده است . نتايج بدست آمده حاكي از آن است كه شناخت روشني از اين آموزشها و اهميت آنها وجود ندارد. از نظر بيشتر شركتكنندگان حضور مدرسان مجرب و آشنايي با ساير كتابداران و كتابخانهها از جمله نقاط قوت و فشردگي دورهها، كمبود منابع و امكانات آموزشي، امكانات رفاهي نامناسب ، فضاي آموزشي نامناسب و هماهنگ نبودن سطح كلاس از جمله نقاط ضعف دورهها بوده است . به رسميت شناختن آموزشهاي ضمن خدمت از سوي مديران مراكز، ايجاد مركزي متشكل از خبرگان و متخصصان كتابداري كه ناظر و هماهنگكنندگان اين فعاليت باشند، توجه به تحقيق و تاليف متوني پيرامون مديريت ، برنامهريزي، اجرا و ارزيابي دورهها، همكاري مراكز در اجراي دورهها، تامين امكانات رفاهي و رعايت هماهنگي علمي و تجربي شركتكنندگان از جمله پيشنهاداتي است كه در اجراي مطلوبتر دورهها مؤثر خواهد بود.