نظامهای رتبهبندی دانشگاهها و شناسایی شاخصهای مناسب برای رتبهبندی دانشگاههای ایران
نام نویسنده :صفری، فاطمه
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
استاد مشاور: عبدالرضا نوروزی چاکلی
استاد راهنما: حمزهعلی نورمحمدی
سال انتشار: 1391
چکیده:
در کشور ما نیز به دلیل توجه و تاکید مسئولین و سیاستگزاران کشور در مورد حضور ایران در عرصه های رقابت بین المللی در آموزش عالی و به دلیل نداشتن نظام رتبهبندی منسجم در کشور نیاز به ارائه رویکرد مناسبی در طراحی شاخص های مناسب برای رتبه بندی دانشگاه های ایران با توجه به استانداردهای بین المللی بیش از پیش احساس می شود. نظامی کاربردی که ضمن توجه به معیارها، شاخصها و علوم بومی کشور و منطبق با اهداف و منافع ملی ایران بر اساس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت طراحی گردد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی است، که با استفاده از تکنیک دلفی به روش پیمایشی و با هدف شناسایی شاخص های مناسب برای رتبه بندی دانشگاههای ایران صورت گرفته است. در این پژوهش با توجه به شاخصهای مورد استفاده در10نظام رتبه بندی بینالمللی ) شانگهای، کیو. اس، تایمز، وبومتریکس، سایمگو، لیدن، هییکت، یورپ، رتبه بندی وبی دانشگاهها و کالجها و رتبهبندی دانشگاههای جهان اسلام( پرسشنامهای جهت تعیین میزان اهمیت این شاخصها از نظر متخصصان طبق طیف سنجش نگرش لیکرت طراحی گردید. و با استفاده از تکنیک دلفی در 3مرحله از میان جامعه مورد نظر که شامل20 نفر از متخصصان دارای درجه دکتری و داری زمینه کاری در حوزه رتبهبندی دانشگاهها و خبرگان آشنا به حوزه علم سنجی و رتبهبندی دانشگاهها بود، نظرات 12 نفر از خبرگان منتخب جمعآوری شد. و با تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار Excel. از 87 شاخص استخراجی از نظامهای بینالمللی رتبهصبندی در مرحله اول و طبق آرای متخصصان گروه دلفی با استفاده از آمار توصیفی 43 شاخص میانگین لازم را کسب کردند که این تعداد به همراه 14 شاخص پیشنهادی در دو مرحله دیگر به نظرسنجی گذاشته شد که در نهایت در پایان مرحله سوم طبق اجماع نظر متخصصان 28 شاخص برای رتبهبندی دانشگاههای ایران مناسب شناخته شد.