شناسیایی و اعتبارسنجی شاخصهای ارزیابی بهرهوری پژوهشی پژوهشگران و دانشگاههای کشور
نام نویسنده :رضایی، مینا
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
استاد مشاور: سعید اسدی
استاد راهنما: عبدالرضا نوروزی چاکلی
سال انتشار: 1391
چکیده:
توجه به اهداف و ماهیت موضوع، این پژوهش از نوع پیمایشی است و برای شناسایی شاخصهای ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاهها و پژوهشگران از روش اسنادی استفاده شده است. نمونهی پژوهش شامل 80 نفر از پژوهشگران برتر کشوری در 2سال اخیر1390)- (1389، از 4حوزهی موضوعی علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی و فنی-مهندسی و 60 نفر از مدیران و معاونان پژوهشی 3نوع دانشگاه جامع، صنعتی و علوم پزشکی بودند. ابزار گردآوری دادهها، 2پرسشنامهی محقق ساخته بود. یکی از پرسشنامهها حاوی 47 شاخص برای ارزیابی بهرهوری پژوهشی پژوهشگران و پرسشنامهی دیگر حاوی 48 شاخص برای ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاهها بود که روایی آنها توسط اساتید علمسنجی و متخصصان موضوعی، تأیید شد. برای بررسی پایایی پرسشنامهها، ضریب آلفای کرونباخ آنها محاسبه شدکه مقدار 96/0 برای پایایی پرسشنامهی پژوهشگران و مقدار 97/0 برای پایایی پرسشنامهی دانشگاهها به دست آمد. پاسخ به سؤالها و آزمودن فرضیههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای تحلیل واریانس، حداقل اختلاف معنیدار و فریدمن استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که برای پژوهشگران حوزهی علومانسانی شاخصهای مربوط به کتاب اهمیت زیادی دارد درحالیکه برای پژوهشگران علوم پایه و علوم پزشکی، شاخصهای مربوط به مقاله اهمیت بیشتری نسبت به سایر شاخصها دارد و از نظر پژوهشگران فنی-مهندسی شاخصهای مربوط به اختراعات و طرحهای تحقیقاتی نسبت به سایر شاخصها از اعتبار بیشتری در ارزیابی بهرهوری پژوهشی پژوهشگران برخوردار است. بررسی اعتبار شاخصهای ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاهها نزد مدیران و معاونان پژوهشی دانشگاههای مختلف نشان داد به طور کلی، در 3نوع دانشگاه جامع، صنعتی و علوم پزشکی شاخص صنسبت شاخص هرشindex) - (hدانشگاه به شاخص هرش کل دانشگاهها، به تفکیک گروه آموزشی╗ اعتبار زیادی در ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاهها دارد.