شناسایی و تحلیل ابعاد (عوامل) محیط های اطلاعاتی کارکنان دانشگاه شهید چمران و بررسی رابطۀ میان این عوامل با وضعیت اجتماعی – اقتصادی آن¬ها
نام نويسنده: شریفی, سمیه
استاد(ان) راهنما: دکتر زاهد بیگدلی
استاد(ان) مشاور: دکتر عبدالحسین فرج پهلو
دانشکده و دانشگاه محل تحصیل: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اهواز
تاریخ دفاع (ماه و سال): آذر ماه ۱۳۸۶
نشانی پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
چکیده
کرن فیشر برنامۀ پژوهشی را با تأکید بر نقش مکان در رفتار اطلاعاتی روزمره توسعه داد که به محیط اطلاعاتی شهرت یافت. منظور وی از محیطهای اطلاعاتی مکانهایی است که افراد در هنگام حضور در آنها علاوه بر اشتغال به فعالیتهای مختلف به تبادل اطلاعات نیز میپردازند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی محیطهای اطلاعاتی کارکنان دانشگاه شهید چمران و نیز تحلیل ابعاد (عوامل) این محیطها و بررسی رابطۀ بین عوامل تعیین شده با وضعیت اجتماعی- اقتصادی این کارکنان میباشد. پژوهش از نوع توصیفی (همبستگی) است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان شاغل در دانشگاه شهید چمران در سالهای 1385-1386 میباشد. در مورد کارکنان زن از روش نمونهگیری استفاده نشد. اما در مورد کارکنان مرد از نمونهگیری تصادفی استفاده شد، و نمونه شامل 486 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه میباشد. یافتههای پژوهش نشان دادند که محیطهای اطلاعاتی اصلی این کارکنان عبارتند از: دانشگاه یا محل کار، منزل اقوام و دوستان و جشنها. همچنین روش تحلیل عوامل، وجود چهار عامل را برای این محیطها مشخص کرد: 1- تقویت پایههای دانش و تجربه،2- تنوع اطلاعات، 3- غیر رسمی بودن محیط / سهولت دسترسی به اطلاعات، و 4- طرح مباحث روز. از سوی دیگر یافتههای حاصل از محاسبۀ ضریب همبستگی پیرسن و رگرسیون چند متغیره نشان دادند که بین عامل سوم و وضعیت اجتماعی- اقتصادی همبستگی منفی معنیداری وجود دارد، و تنها همین عامل قدرت پیش بینی متغیر وابسته (وضعیت اجتماعی- اقتصادی) را دارد. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که شناخت بیشتر محیطهای اطلاعاتی و عوامل آنها، به ما در درک بهتر این محیطها یاری میرساند. در نتیجه میتوان روشهای جدیدی را برای تسهیل تبادل اطلاعات در این گونه محیطها ابداع کرد و حتی در مواردی اقدام به ایجاد محیطهای اطلاعاتی جدید نمود.