بررسی گرایش¬های موضوعی مطالعه در دانش¬آموزان دورة راهنمایی شهر اهواز و مقایسة آن با توزیع موضوعی کتاب¬های مناسب دانش¬آموزان این دوره معرفی شده در کتابشناسی آثار منتخب شورای کتاب کودک
نام نويسنده: باجی, فاطمه
استاد(ان) راهنما: دکتر زاهد بیگدلی
استاد(ان) مشاور: حسین الهام پور
دانشکده و دانشگاه محل تحصیل: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اهواز
تاریخ دفاع (ماه و سال): هجده آذر ماه ۱۳۸۵
نشانی پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسة گرایشهای موضوعی مطالعه در دانشآموزان دورة راهنمایی شهر اهواز با توزیع موضوعی کتابهای مناسب دانشآموزان این دوره منتشر شده در فاصلة سالهای 1376-1383 میباشد. پژوهش از نوع توصیفی بوده و برای انجام آن از دو روش کتابخانهای و پیمایشی استفاده شد. روش پیمایشی برای گردآوری دادههای مربوط به گرایشهای موضوعی مطالعه در دانشآموزان دورة راهنمایی شهر اهواز و روش کتابخانهای برای گردآوری دادههای مربوط به دستهبندی موضوعی کتابهای مناسب دانشآموزان دورة راهنمایی به کار گرفته شد. بخش نخست نمونة پژوهش به روش تصادفی چندمرحلهای از میان دانشآموزان دورة راهنمایی شهر اهواز انتخاب شد و برای گردآوری دادههای مربوط از پرسشنامه استفاده شد. بخش دوم نیز دربردارندة کل کتابهای مناسب دانشآموزان دورة راهنمایی (گروه سنی «د») معرفی شده در کتابشناسی آثار منتخب شورای کتاب کودک در فاصلة سالهای 1376-1383 بود که فراوانی کتابهای مناسب در موضوعهای مختلف، با استفاده از تقسیمهای موضوعی، شمارش گردید. در نهایت دادههای به دست آمده از پرسشنامه که شامل گرایشهای موضوعی مطالعه در دانشآموزان دورة راهنمایی شهر اهواز بود با توزیع موضوعی کتابهای مناسب دانشآموزان این دوره، مقایسه شد. نتیجة کلی پژوهش حاضر مشخص کرد که در بسیاری از موضوعهای فرعی مربوط به ده موضوع اصلی، میان نظرات دانشآموزان دورة راهنمایی شهر اهواز و فراوانی کتابهای مناسب دانشآموزان این دورة تناسب چندانی برقرار نمیباشد. این مسأله در موضوعهای فرعیِ مربوط به موضوعهای واقعگرا (رمان)، دین، علوم تجربی، هنر، بازی و سرگرمی و کتابهای مرجع بیشتر ملاحظه شد