وضعيت فعلي آموزش كتابداري در ايران (مروري بر برنامههاي بخشهاي كتابداري دانشگاهها)
نام نویسنده: پورهمزه, افسانه
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1356
چکیده :
بررسي موجو به مطالعه موقعيت كنوني آموزش علم كتابداري در دانشگاههاي آذرآبادگان، شيراز، تهران و مدرسه عالي ايران زمين ميپردازد. اهم مطالبي كه در اين بررسي مورد تجزيه و تحليل قرار ميگيرد عبارتند از: وضعيت ثبت نام، موقعيت كاركنان، مواد درسي، تسهيلات و امكانات ، مجموعه كتابهاي موجود در كتابخانهها و بودجه. براي تهيه اين مجموعه از آمار و اطلاعات و تحقيقات موجود در بخشهاي كتابداري دانشگاهها، مشاهدات شخصي، مصاحبه و پرسشنامه استفاده شدهاست . در اين بررسي برنامهها و امكانات موجود در بخشهاي علوم كتابداري در دانشگاههاي ايران با سيستم استاندارد IFLA سال 1976 كه براي بخشهاي كتابداري تدوين شدهاست مقايسه وسعي شده كه كمبودها و نقاط ضعف بخشها مشخص گردد از طرف ديگر به جنبههاي مثبت آن نيز اشاره شود. پيشنهاد نهائي اين بررسي حاكي از اينست كه براي بهبود آموزش كتابداري در ايران و تربيت هرچه بهتر كتابداران ورزيده ارتباط و وابستگي بخشهاي فوق با سيستم IFLA الزامي است .