بررسی وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش در کتابخانه مرکزی و کتابخانههای دانشکدههای علامه طباطبائی
نام نویسنده :رضائی، فاطمه
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
سال انتشار : 1388
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش باتوجه به الگوی ارائه شده توسط حسن زاده (1385) در کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی می باشد تا از رهگذر آن، در مجموع، وضع کلی زیرساختهای مدیریت دانش در کتابخانه مرکزی و هر یک از کتابخانه های دانشکده های دانشگاه علامه طباطبائی مورد بررسی قرار گیرد. این پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش از نوع پیمایشی می باشد. جامعه پژوهش عبارت از 40 نفر رؤسا و مسئولان بخشهای مختلف کتابخانه مرکزی و کتابخانه های دانشکده های دانشگاه علامه طباطبائی است. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده اند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی و میانگین و آمار تحلیلی مانند آزمون تی و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آناست که زیرساختهای راهبردهای سازمانی و فرآیندهای سازمانی با میانگین 2/ 36و فرهنگ سازمانی با امتیاز 62/1 در وضعیت متوسط، و زیرساخت های منابع انسانی با امتیاز 25/1، فناوری اطلاعات با امتیاز 1/1 و بودجه با امتیاز83/0 در وضعیت ضعیف قرار دارند و در نهایت وضعیت کلی زیرساختهای مدیریتدانش درکتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی با امتیاز 59/1 در وضعیت متوسط متمایل به ضعیف قرار دارد و در بین کتابخانه های دانشگاه علامهطباطبائی، کتابخانه مرکزی و پس از آن کتابخانه دانشکده ادبیات و زبانهایخارجه از وضعیت مطلوب تری برخوردار هستند.