بررسی و مقایسه وضعیت ارائه خدمات الکترونیکی در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت مدرس و میزان استفاده از آنها توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی
نام نویسنده :گودرزی، شراره
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1389
چکیده:
هم زمان با رشد تکنولوژی ها، کتابخانه ها تلاش کرده اند خود را با این پیشرفت ها همگام بسازند و با تغییر خدمات از شکل سنتی به صورت الکترونیکی، نیازهای مراجعین خود را با سیاست هایی که مربوط به فن آوریهای جدید می شود، منطبق سازند و از مزایای تکنولوژی اطلاعات بهره مند شوند. این پژوهش درصدد است وضعیت و میزان استفاده از خدمات الکترونیکی را در کتابخانه های مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تربیت مدرس مورد بررسی و مقایسه قرار دهد. روش پژوهش پیمایشتوصیفی است و برای گردآوری داده ها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شدهاست. جامعه آماری این پژوهش مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علامه طباطبایی و تربیت مدرس و همچنین 130 نفر از دانشجویان تحصیلاتتکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی و 135 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس می باشند. نتایج پژوهش نشان داد هر دو کتابخانه مرکزی تمام خدمات الکترونیکی مورد نظر در این پژوهش شامل اینترنت، فهرست رایانه ای، پایگاه های اطلاعاتی، مرجع دیجیتالی، امانت بین کتابخانهای، تحویل مدرک، آگاهی رسانی جاری و دسترسی به فرم های کتابخانه را ارائه می نمایند. نتایج همچنین نشان داد میزان آشنایی به خدمات الکترونیکیدر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس نسبت به دانشجویانتحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی بیشتر است، و هدف اول دانشجویان از استفاده از خدمات الکترونیکی در دانشگاه تربیت مدرس انجامکارهای پژوهشی و در دانشگاه علامه طباطبایی انجام پروژه های درسی است. از نظر دانشجویان این دانشگاه ها، محدود بودن رایانه ها مهمترین مشکل میباشد. بطور کلی می توان نتیجه گرفت در هر دو کتابخانه مرکزی موردبررسی، خدمات الکترونیکی یکسانی ارائه می شوند ولی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی کم تر از دانشجویان تحصیلات تکمیلیدانشگاه تربیت مدرس از خدمات الکترونیکی استفاده می نمایند.