تعیین الگوی مناسب طراحی درگاه دانش کتابخانههای تخصصی: طرح پیشنهادی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح شهر تهران
نام نویسنده : نوری، شیرین
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1389
چکیده:
با توجه به اهمیت مدیریت دانش در سازمانها و نقش آن در تولید، سازماندهی، توزیع و اشتراک دانش، بسیاری از سازمانها و موسسات تخصصی، تلاش میکنند تا با استفاده از فناوریهای گوناگون، بستر مناسبی را برای اجرای مدیریت دانش فراهم نمایند. از جملة فناوری های روز برای رسیدن به چنین هدفی، درگاه ( پورتال) های دانش هستند که با دارا بودن عناصر و ویژگیهائی همچون تالارها و نشستهای بحث و گفتگو، امکان اشتراک دانش را برای کاربران فراهم میسازند. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عناصر درگاههای دانش در درگاههای تخصصی و ارائة الگوی مناسب جهت طراحی درگاههای تخصصی دانشمدار، با نظر به کتابخانههای تخصصی زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح شهر تهران، انجام یافته است. جامعة این پژوهش شامل : 21درگاه تخصصی خارجی و 31 درگاه تخصصی داخلی است که با استفاده از سیاهة ارزیابی محققساخته (شامل 28 عنصر درگاه دانش می باشد) مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. نتایج این پژوهش، نشان داد که از 21 درگاه تخصصی مورد مطالعه، درگاه کتابخانه پزشکی لندن دارای 25 عنصر، کتابخانه ملی پزشکی و وایلی دارای 21 عنصر، موسسه ملی ورزش دارای 18 عنصر و درگاههای ای.سی.ام و کتابخانه حقوق اجتماعی هر کدام دارای 17 عنصر، کتابخانه کشاورزی و مواد غذایی کانادا و درگاه فلوریدا دارای 16 عنصر، مرکز آموزش و فناوری دیجیتال، کتابخانه الکترونیکی میشیگان و کتابخانه پلی تکنیک آزاد نیوزیلند هر کدام دارای 15 عنصر بوده است. دیگر درگاههای تخصصی، کمتر از نیمی از عناصر سیاهة ارزیابی را دارا بودند. نتایج به دست آمده، نشاندهندة این واقعیت است که بیشتر درگاههای تخصصی بررسی شده، حداقل بهرهگیری را از عناصر درگاههای دانش کردهاند و در طراحی خود از عناصری که باعث اشتراک دانش و انتقال آن میشود، کمتر بهره بردهاند. اما در مورد درگاههای داخلی، تنها 9 ویژگی از 28 عنصر درگاه دانش، در طراحی درگاههای داخلی به کار رفتهاند که این نشان دهنده عدم توجه طراحان داخلی به عناصر مطرح در طراحی درگاهها است. از سوی دیگر، نتایج تحلیل پرسشنامه ارائه شده به مدیران جامعه مورد نظر، نشان داد که عناصری که از نظر مدیران بیشترین اهمیت را دارند عبارتند از برقراری ارتباط دو جانبه، دارا بودن موتور جستجوی داخلی، امکان دسترسی به پست الکترونیکی کارشناسان و متخصصان موضوعی، امکان شخصی سازی پروفایل، پیوند به سیستم مدیریت پایگاههای اطلاعاتی کتابخانه، درج پرسشهای متداول، امکان برقراری اشتراک در محتوای درگاه و.. ·