بررسي وضعيت اشتغال فارغالتحصيلان كارشناسيارشد كتابداري و اطلاعرساني دانشگاههاي دولتي مستقر در تهران از سال 1368 تا 1372
نام نویسنده : اختر پور, محسن
استاد راهنما: محمد فشارکی
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد
سال انتشار : 1374
چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان "بررسي وضعيت اشتغال فارغالتحصيلان كارشناسيارشد كتابداري و اطلاعرساني دانشگاههاي دولتي مستقر در تهران از سال 1368 تا 1372" با استفاده از روش پيمايش توصيفي انجام پذيرفته است . اهداف اصلي اين پژوهش ، تعيين و شناسايي وضعيت تحصيلي، تجربي و شغلي فارغالتحصيلان كارشناسيارشد كتابداري و اطلاعرساني و علاقمندي آنان به رشته تحصيلي و ادامه تحصيل در آن، شناسايي وضعيت جذب آنان در مشاغل مربوط به رشته تحصيليشان و تعيين علل جذب يا عدم جذب آنان در مشاغل مربوط به حرفهشان است . جامعه پژوهش ، كليه فارغالتحصيلان كارشناسيارشد كتابداري و اطلاعرساني هستند كه از اول فروردين ماه 1368 تا آخر اسفند ماه 1372، از دانشگاههاي دولتي مستقر در تهران - دانشگاه تهران - دانشگاه تربيت مدرس و دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني ايران، رسما" فارغالتحصيل شدهاند. تعداد فارغالتحصيلان دانشگاههاي مذكور 83 نفر است كه 4 نفر از آنان (3 مرد و 1 زن) براي ادامه تحصيل در مقطع دكترا به خارج از كشور رفتهاند، در نتيجه از بررسي آماري حذف شدهاند. يافتههاي پژوهش نشان ميدهد : 3ˆ74 درصد فارغالتحصيلان جذب بازار كار كتابداري و 7ˆ25 درصد آنان جذب بازار كار غيركتابداري شدهاند. 3ˆ20 درصد فارغالتحصيلان داراي شغل دوم (پاره وقت) هستند كه كار پاره وقت 9ˆ10 فارغالتحصيلان شاغل در حرفه كتابداري در ارتباط با رشته تحصيلي دوره كارشناسيشان و كار پاره وقت 4ˆ47 درصد فارغالتحصيلان شاغل در حرفه غيركتابداري در ارتباط با رشته تحصيلي كتابداري است . 8ˆ41 درصد فارغالتحصيلان شاغل در حرفه كتابداري در فعاليتهاي مديريتي هستند كه تعداد مردان حدود دو برابر زنان در اين فعاليت است . 7ˆ39 درصد فارغالتحصيلان براي كسب مدرك تحصيلي بالاتر 4ˆ27 درصد به خاطر علاقه به كار در كتابخانه به تحصيل در دوره كارشناسيارشد رشته كتابداري و اطلاعرساني پرداختهاند. 6ˆ75 درصد فارغالتحصيلان قبل از فارغالتحصيل شدن در استخدام رسمي بودهاند و بعد از فارغالتحصيل شدن تبديل وضعيت يافتهاند. از بين متغيرهاي جنس ، سن، تاهل، تعداد فرزندان و سابقه كار، تنها سابقه كار با جذب آنان در حرفه كتابداري ميتواند در ارتباط باشد. 4ˆ21 درصد فارغالتحصيلان تجديد نظر و مطالعه كلي در چگونگي برنامه آموزش كتابداري و 1ˆ32 استفاده از تكنولوژي را براي ارائه بهتر خدمات كتابخانهها پيشنهاد كردهاند. 6ˆ48 درصد فارغالتحصيلان با شركت مجدد در آزمون كارشناسيارشد كتابداري با توجه به شناخت و تجربه فعلي آنان، موافق و 2ˆ16 درصد مخالف و 2ˆ35 درصد آنان هر دو هستند. 1ˆ32 درصد فارغالتحصيلان به خاطر كسب معلومات و ارتقاء سطح كيفي آن 3ˆ30 درصد براي كسب مدرك تحصيلي بالاتر و 6ˆ28 درصد به خاطر علاقمندي به كتابداري به ادامه تحصيل در مقطع دكترا تمايل دارند.