بررسي ميزان رضايت استفادهكنندگان از سيستم مدلاين بر روي CD-ROM در كتابخانه مركزي دانشگاه علوم پزشكي ايران
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1372
چکیده:
رضايت استفادهكنندگان از سيستم مدلاين بر روي CD-ROM در كتابخانه مركزي دانشگاه علوم پزشكي ايران در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است . از آنجايي كه عوامل بسياري در رضايت استفادهكنندگان از خدمات بخش مدلاين تاثير دارند. لذا متغيرهايي از جهات مختلف مورد شناسايي، مطالعه و تجزيه و تحليل قرار گرفتهاند تا نيل به اين هدف مقدور گردد. شناخت گروههاي مختلف استفادهكننده، هدف آنها از مراجعه به بخش مدلاين، و نحوه همكاري كتابداران با مراجعهكنندگان در جهت نيل و دستيابي به اطلاعات مورد نياز آنها از اهداف جنبي پژوهش است . اطلاعات مورد نياز پژوهش به وسيله پرسشنامهاي كه در بين جامعه نمونه كه براساس محاسبات آماري و به كمك جدول اعداد تصادفي انتخاب شدند فراهم گرديد و روش توصيفي - تحليلي بكار گرفته شد. اطلاعات گردآوري شده پس از استخراج در برنامه ويراستار PE ذخيره شد و سپس به كمك بسته نرمافزاري SPSS مورد پردازش قرار گرفت . يافتههاي پژوهش نشان ميدهد كه بيش از نيمي از افراد جامعه از طريق دوستان و همكاران خود از وجود مدلاين مطلع شدهاند (60 درصد)، و نقش آگاهيرساني كتابخانه مركزي و بخصوص وسائل ارتباط جمعي به جامعه بسيار ضعيف بوده است . نتايج بدستآمده حاكي از آن است كه آگاهي و آموزش استفادهكننده در دستيابي به اطلاعات مورد نياز تاثير انكارناپذيري دارد. حضور كتابدار در كار مراجعهكننده به بخش مدلاين، كمك در پركردن فرم درخواست جستجو، مصاحبه قبل از انجام جستجو، امكان حضور استفادهكننده در هنگام جستجو، امكان چاپ اطلاعات به دستآمده، و نيز عدم پرداخت هزينه، از عوامل موثر در جلب رضايت استفادهكنندگان شناخته شده است . يكي از يافتههاي پژوهش نشان ميدهد كه همراهي و كمك كتابداران بخش مدلاين در افزايش ميزان رضايت مراجعان، و در نتيجه در بازيابي اطلاعات مورد نياز آنان موثر است . رويهمرفته 92 درصد افراد جامعه نمونه از نحوه ارائه خدمات بخش مدلاين رضايت خود را اعلام داشتهاند. 46 درصد افراد جامعه نظرات و پيشنهاداتي را عنوان كردهاند كه توجه به آنها ميتواند در ارائه بهتر و موثر خدمات اين بخش سودمند واقع شود.