پيوند ميان سؤالهاي پژوهشي كتابهاي درسي دوره راهنمايي و كتابهاي پاسخگو: پژوهشي پيرامون نوعشناسی سؤالها و شناسایی كتابهاي غيردرسي مرتبط
نام نویسنده: حسینی، وجیهه
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
استاد راهنمای اول: پريرخ، مهري
استاد مشاور اول: دياني، محمد حسين
سال انتشار: 1389
تعداد صفحات: 519
چکیده:
کتابهای درسی به عنوان یکی از مهمترین منابع یادگیری دانشآموزان در نظامهای آموزشی محسوب میشوند. با اين حال، با توجه به گستره وسیع دانش تولید شده در یک زمینه خاص، ضروریست که دانشآموزان بتوانند از منابع دیگر برای دستیابی به اطلاعات مرتبط با موضوع درس استفاده کنند. با این هدف، سؤالهایی در انتهای برخی از درسهای دوره راهنمایی طراحی شدهاند که برای پاسخگویی به آنان دانشآموزان ناچار هستند به منابعی خارج از کتابهای درسی مراجعه کنند. این امر، ضمن آشنایی با دیدگاههای مختلف، موجب عمقي شدن یادگیری آنها مي شود. این سؤالها، سؤالهای پژوهشی نامیده شدهاند.
هدف اصلي اين پژوهش شناسايي كتابهاي منتشر شده در ايران است كه توانايي پاسخگويي به سؤالهاي پژوهشي درسهاي دوره راهنمايي را دارد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و با روش پیمایشی انجام شده است. برای بررسي درسها و سؤالهای پژوهشی از شیوه تحلیل محتوا بهره گرفته شد. جامعه مورد پژوهش را 421 سؤال پژوهشی از 15 کتاب درسی دوره راهنمایی (تاریخ، تعلیمات اجتماعی، جغرافیا، علوم تجربی و فارسی) تشکیل میدهد. همچنین، کتابهای غیردرسی (مرجع/ غیرمرجع) که در ایران منتشر شده است نیز جامعه دیگر پژوهش میباشد. برخی از سؤالهای پژوهشی از طریق سیاهه کتابهای منتخب شورای کتاب کودک طی سالهای 87 -1381 پاسخ داده شد. برای دسترسی به این کتابها به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در مشهد مراجعه شد. براي پاسخ به ساير سؤالهاي پژوهشي از كتابهايي غير از كتابهاي منتخب شورا كه در كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي موجود بود بهرهگيري شد. چنانچه اين كتابها توانمندي پاسخ به سؤالهاي پژوهشي مربوطه را داشتند، بر اساس سیاهه ارزیابی محققساخته ارزیابی و در صورتی که 50% امتیازهای کتاب مناسب را کسب کردند به عنوان كتابهاي مناسب در نظر گرفته شدند. روایی و پایایی این ابزار توسط متون تخصصی، نظرسنجی از صاحبنظران و نیز معلمان و کتابداران کنترل شد.
نتایج نشان میدهد که به طور کلی 98% سؤالهای پژوهشی توسط 822 کتاب غیر درسی پاسخ داده شدند که از این میان، 165 مورد از میان کتابهای منتخب شورا و 657 کتاب از میان کتابهای منتخب غیرشورا میباشند. همچنین 79% از سؤالها توسط کتابهای مرجع پاسخگویی شدند. از سوي ديگر، 58% از سؤالهاي پژوهشي در باره ماهيت پديدهها يا "چهچیزی"، "چهکسی"، "چهزمانی" و "چهمکانی" طرح شدهاند و به گسترش اطلاعات دانشآموزان كمك مینمایند؛ 39% آنها، به سؤالهايي در مورد "چگونگی" پديدهها توجه داشته و بر پرورش دانش در دانشآموزان متمرکز هستند؛ و تنها 3% از آنها به "چرایی" پدیدهها پرداخته و زمينه لازم براي تفکر عمیقتر و برداشتن اولین گامها در خردورزی را فراهم ميكنند. دستاورد اين پژوهش فهرستي از كتابهاي غيردرسي مناسب براي پاسخگويي به سؤالهاي پژوهشي است كه به تفكيك درسها، موضوعهاي موردبحث در هر گروه از كتابهاي درسي و انواع دانش و نيز منابع مرجع تنظیم شدهاند.
فهرست مندرجات نتیجه گیری فهرست منابع و ماخذ فاقد پرسشنامه