بررسی میزان رؤیت پذیری بین المللی مجله های علمی ایرانی نمایه شده در موسسه اطلاعات علمی ISI در طول سال های 2006-2000

نام نویسنده :بهروز فر، هدایت
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد

استاد راهنمای اول :داورپناه، محمد رضا
استاد مشاور اول :فتاحی، رحمت الله
سال انتشار1387 :
تعداد صفحات 102 :
چکیده

هدف اصلی پژوهش بررسی میزان رؤیت پذیری بین المللی مجله های علمی ایرانی نمایه شده در مؤسسه ی اطلاعات علمی ISI در طول سال های 2006-2000 است . این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کتاب سنجی است.

جامعه ی آماری این پژوهش شامل 1298 مقاله 7 عنوان مجله ی علمی بین المللی ایرانی نمایه شده در پایگاه وبگاه علوم ISI به همراه استنادهای آن ها در طول سال های 2000تا 2006 و نیز تعداد 24873 مقاله نویسندگان ایرانی چاپ شده در مجله های علمی بین المللی خارجی نمایه شده در پایگاه وبگاه علوم ISI در این فاصله زمانی و استنادهای آنها می باشد.مقاله های مجله های علمی بین المللی ایرانی نمایه شده در ISI سرشماری شده و برای مقایسه میان آن ها با مقاله های نویسندگان ایرانی که در مجله های خارجی منتشر می شوند ، نمونه ای به حجم 1298 مقاله به روش نمونه گیری تصادفی منظم گزینش شد. دا ده های مورد نیاز با مراجعه به پایگاه های A&HCI , SSCI , SCIE و ذخیره ی پیشینه های بازیابی شده جمع آوری گردید.

نتایج پژوهش نشان داد که : (1) میان میزان رؤیت پذیری مقاله های چاپ شده در مجله های علمی بین المللی ایرانی نمایه شده در ISI و مقاله های ایرانی چاپ شده در مجله های خارجی نمایه شده در ISI در فاصله سال های 2000تا 2006 تفاوت معنی دار وجود دارد . مقاله های ایرانی چاپ شده در مجله های خارجی نمایه شده در ISI در مقایسه با مقاله های مجله های علمی بین المللی ایرانی نمایه شده در ISI ، بیشتر مورد استناد و درنتیجه رؤیت پذیری قرار گرفته اند . (2) بین میزان رؤیت پذیری مقاله های مجله های علمی بین المللی ایرانی نمایه شده در ISI در سال های 2000تا 2006 تفاوت معنی دار وجود ندارد. (3) بین میزان رؤیت پذیری مقاله های مجله های علمی بین المللی ایرانی نمایه شده در ISI در حوزه های موضوعی مختلف تفاوت معنی دار وجود دارد؛ حوزه های موضوعی " مهندسی شیمی " و " شیمی" بیشترین مقاله ها و نیز بیشترین میانگین میزان استناد را به خود اختصاص داده اند.(4) بین میزان رشد مقاله های مجله های علمی بین المللی ایرانی نمایه شده در ISI و میزان رؤیت پذیری آن ها در طول دوره ی 2006-2000 رابطه ای وجود ندارد . (5) بین میزان مشارکت نویسندگان داخلی و خارجی در تولید مقاله های منتشر شده در مجله های علمی بین المللی ایرانی نمایه شده در ISI تفاوت معنی داری وجود دارد .(6) بین وابستگی سازمانی و تولید مقاله در مجله های علمی بین المللی ایرانی نمایه شده در ISI تفاوت معنی دار وجود دارد؛ مؤسسه ی پلیمر و پتروشیمی ایران با مشارکت در تولید 9 درصد از مقاله های مجله های علمی بین المللی ایران درطول سال های 2000تا 2006 بیشترین سهم را در تولید مقاله های این مجله ها داشته است و دانشگاه های صنعتی امیر کبیر ، شیراز ، صنعتی اصفهان ،تهران ،تربیت مدرس ، تبریز ، صنعتی شریف ، علوم پزشکی تهران و علم وصنعت ایران رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند (7) بیشترین منابع استناد پذیر مجله های علمی بین المللی ایران نمایه شده در ISI ، مقاله های کامل می باشد (8) مجله<< society gournal of the iranian chemical >> با رقم 3/0 بیشترین سهم را در صدور دانش ایران در سال 2006 داشته است (9) ملک پور ، انتظامی و فقیهی هر سه از رشته ی شیمی بیشترین میزان استناد را به لحاظ خود استنادی ونیز مجموع استنادها در طول سال 2000 تا 2006 به خود اختصاص داده اند ،اما به لحاظ بیشترین میزان دگر استنادی جعفری و شمسی پور به همراه ملک پور هر سه باز هم از رشته ی شیمی در صدر قرار گرفته اند (10) حدود 88% مقاله های مجله های علمی بین المللی ایرانی نمایه شده در ISI حاصل همکاری دو نفر و بیشتر هستند.
فهرست مندرجات - فهرست منابع و مآخذ - نتيجه گيري

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©