تدوین ابزاری استاندارد برای سنجش مهارت های سواد اطلاعاتی پایه دانشجویان مقطع کارشناسی و آزمون آن بر روی دانشجویان دانشگاه فردوسی

نام نویسنده :سیامک، مرضیه
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد

استاد راهنمای اول :داورپناه، محمد رضا
استاد مشاور اول :دیانی، محمدحسین
استاد مشاور دوم :مهرام، بهروز
سال انتشار 1386 :
تعداد صفحات 203 :
چکیده

پژوهش حاضر با روش پیمایشی به تدوین ابزاری استاندارد برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان مقطع کارشناسی و آزمون آن بر روی دانشجویان دانشگاه فردوسی پرداخته است. در مرحله اول پژوهش با استفاده از " استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی" تدوین ACRL ابزار مورد نظر تهیه گردیده و به منظور سنجش روایي و پایایي ابزار طراحی شده در اختیار اعضای هیئت علمی ودانشجویان دوره دکترای گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی، و کتابداران دارای مدرک کارشناسی ارشد و کتابداران بخش مرجع دانشگاه فردوسی قرار گرفت. برای سنجش روایي ابزار از دو روش اعتبار محتوا و تحلیل عاملی استفاده شد. در اعتبار محتوا، قضاوت دو گروه از داوران، میزان مناسبت سوالهای پرسشنامه را به ترتیب 75.38% و 91.55% نشان داد. به علاوه مشخص شد که همبستگی معنادار مثبتی بین نظرات این دو گروه درباره ی پرسشنامه مذکور وجود دارد. تحلیل عاملی پرسشنامه نیز در مجموع 225.65% از واریانس سواد اطلاعاتی توسط نمونه آماری را برآورد و تبيین کرد. در بررسی پایايي ابزار، آلفای کرونباخ مربوط به پیش آزمون  65.225%، کل پرسشنامه های دانشجویان جدیدالورود 0.83، کل پرسشنامه های دانشجویان سال آخر 0.86، و آلفای کرونباخ کل پرسشنامه در دو گروه نیز 0.83 بدست آمد. بدین ترتیب مشخص شد که ابزار طراحی شده در اين پژوهش از روایي و پایايی بالایي برخوردار است. در مرحله دوم پژوهش، بر اساس پرسشنامه طراحی شده، سواد اطلاعاتی دانشجویان جدیدالورود و سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با حجم نمونه ای به ترتیب 335، 338 نفر متناسب با جنسیت و رشته تحصیلی در سال تحصیلی 6-1385 و 7-1386 سنجیده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمره ی کل دانشجویان جدید الورود از پرسشنامه طراحی شده 28.20است؛ که حتی از نصف نمره کل پرسشنامه طراحی شده (43.5) نیز پایين تر است. میانگین نمره ی سواد اطلاعاتی دانشجویان جدید الورود حوزه های مختلف آموزشی به ترتیب: دانشجویان کشاورزی، 30.57؛ دانشجویان علوم پایه، 28.00؛ دانشجویان علوم انسانی، 27.93؛ و دانشجویان مهندسی، 27.36است؛ که باهم تفاوت معناداری ندارند. میانگین نمره ی کل دانشجویان سال آخر از پرسشنامه طراحی شده 39.75 بدست آمد، که پایين تر از نصف نمره کل پرسشنامه طراحی شده (43.5) است. میانگین نمره ی سواد اطلاعاتی این دانشجویان در حوزه های مختلف آموزشی به ترتیب: دانشجویان کشاورزی، 41.51؛ دانشجویان علوم پایه، 44.84؛ دانشجویان علوم انسانی، 37.82؛ و دانشجویان مهندسی، 41.32است؛ که با هم تفاوت معناداری ندارند. در استانداردهای 1، 2 و 5 بین سطح سواد اطلاعاتی پایه دانشجویان سال آخر حوزه های مختلف آموزشی تفاوت معنی داری وجود ندارد. اما در استاندارد 3 و 4 سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر تفاوت معناداری وجود دارد. در استاندارد3، این تفاوت در جهت برتری سواد اطلاعاتی دانشجویان حوزه ی آموزشی علوم پایه است. در استاندارد 4، این تفاوت به ترتیب در جهت برتری سواد اطلاعاتی دانشجویان حوزه ی آموزشی مهندسی و علوم پایه بر علوم انسانی است. بین سطح سواد اطلاعاتی پایه ی دانشجویان جدیدالورود و سال آخر مقطع کارشناسی حوزه های آموزشی مورد بررسی تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین آموزش رسمی و غیر رسمی دانشگاه بر افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان موثر بوده است.

فهرست مندرجات - فهرست منابع و مآخذ - نتيجه گيري - پرسشنامه

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©