عنوان : بررسی توزیع موضوعی جغرافیايی و نیروی انسانی طرحهای تحقیقاتی و قابلیت ارائه خدمات تحویل مدرك در مراكز تحقیقاتی وزارت جهاد سازندگی (از سال 1369 تا 1378 )

نام نویسنده :صنعت جو، اعظم
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
استاد راهنمای اول: دياني، محمد حسين
استاد مشاور اول :فتاحی، رحمت الله
سال انتشار 1379 :
تعداد صفحات183 :
چکیده

هدف از این پژوهش، مشخص نمودن توزیع کمی طرحهای تحقیقاتی و بررسی قابلیت خدمات تحویل مدرک در مراکز تحقیقاتی جهاد سازندگی، جهت دسترسی به گزارشهای تحقیقاتی است.

این رساله به این سوالهای اساسی در دو قسمت پاسخ می دهد: 1) طرحهای تحقیقاتی بعنوان مهمترین منابع اطلاعاتی در مراکز تحقیقاتی، از چه توزیع موضوعی، نیروی انسانی و جغرافیای برخوردار است؟ 2) مراکز تحقیقاتی در حوزه خدمات تحویل مدرک از چه قابلیتی بر خوردار می باشد؟

روش تحقیق در بخش اول توصیفی است و بدین منظور اطلاعات 2620 طرح مصوب جهاد (خاتمه یافته و در دست اجرا) تا پایان سال 1378 از بانک اطلاعاتی چاپی مجموعه گزارشات عناوین طرح های تحقیقاتی جهاد سازندگی استخراج و توزیع موضوعی، جغرافیای و نیروی انسانی آنها مشخص شد. همچنین مراکز تحقیقاتی هسته با بهره گیری از قاعده برادفورد و سهم نسبی محققین در تولید طرحهای تحقیقاتی با استفاده از قاعده لوتکا، شناسايی گردید.

در قسمت دوم از میان طرحهای خاتمه یافته تا پایان سال 1377 ، تعداد 295 طرح به روش نمونه گیری نظام مند، انتخاب و گزارش نهایي طرح آنها از مراکز تحقیقاتی در سراسر کشور درخواست گردید.

نتایج کلی این پژوهش اختلاف معناداری را میان استانها از نظر توزیع نیروی انسانی، موضوعی و جغرافیای نشان می دهد. این اختلاف در مقایسه با جمعیت فعال شاغل استانها و تعداد پژوهشگران حاکی است که استانهای دارای جمعیت فعال شاغل و پژوهشگر بیشتر، طرحهای تحقیقاتی بیشتری به انجام رسانده اند.

همچنین استان تهران به لحاظ دارا بودن مراکز و موسسات مادر، فعال ترین حوزه جغرافیای در انجام طرح تحقیقاتی و بیشترین فراوانی نیروی انسانی محقق است. مراکز و موسسات مادر در اکثر حوزه ها، بیشترین تعداد طرحها را به خود اختصاص داده اند. حوزه منابع طبیعی نیز به لحاظ موضوعی، فعالترین حوزه موضوعی شناخته شد.

در قسمت دوم تحقیق، دریافت 37 عنوان گزارش طرح از مجموع طرحهای درخواستی از مراکز تحقیقاتی، قابلیت مراکز را در توان ارائه خدمات تحویل مدرک ضعیف نشان می دهد که از مهمترین دلایل آن، عدم وجود مرجع سازمانی در پاسخگوی به نیازهای تحقیقاتی محققان جهاد سازندگی است.

فهرست مطالب - فهرست منابع و مآخذ - نتيجه گيري  فاقد پرسشنامه

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©