ارزیابی نمایه های پایان كتابهای فارسی حوزه علوم اجتماعی از نظر رعایت ملاك های استاندارد ایزو 999

نام نویسنده: تجعفری، معصومه
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
استاد راهنمای اول :داورپناه، محمد رضا
استاد مشاور اول :آزاد، اسدالله  
سال انتشار 1384 :
تعداد صفحات110 :
چکیده

پژوهش حاضر به ارزیابی نمایه های پایانی كتابهای فارسی منتشر شده در سال 1382 درحوزه علوم اجتماعی از نظر رعایت ملاكهای كمی استاندارد ایزو 999 پرداخته است . روش پژوهش پیمایشی است . جامعه پژوهش شامل كلیه كتابهای فارسی دارای نمایه پایانی درحوزه علوم اجتماعی اعم از تالیف و ترجمه منتشر شده در سال و موجود دركتابخانه آستان قدس رضوی و كتابخانه آستان قدس رضوی و كتابخانه های دانشگاه فردوسی می باشد . كتابهای دارای نمایه پایانی در حوزه علوم اجتماعی اعم از تالیف و ترجمه منتشر شده در سال 1382 و موجود در كتابخانه استان قدس رضوی و كتابخانه های دانشگاه فردوسی می باشد . كتابهای دارای نمایه پایانی كه از طریق جستجو درنسخه الكترونیكی كارنامه نشر شناسایي شد شامل 233 عنوان بود كه از این تعداد 168 عنوان در كتابخانه آستان قدس رضوی و كتابخانه های دانشگاه فردوسی در دسترس بود كه برای 168 عنوان در دسترس ، سیاهه ارزشیابی نمایه پایان كتاب تكمیل شد و نمونه گیری به عمل نیامد . یافته های پژوهش نشان داد كه

 1- میزان رعایت ملاكهای ارزیابی ایزو 999 درنمایه های مورد برسی 49/54% می باشد .

 2- درصد كتابهای دارای نمایه پایانی 92/5 % ازكل كتاهای منتشر شده در این حوزه می باشد كه بیشترین میزان كتابهای دارای نمایه در رشته كتابداری (12/21% ) و كمترین در رشته علوم تربیتی ( 89/1% ) می باشد .

 3- نسبت میانگین حجم صفحه های نمایه به صفحه های كتاب در 168 عنوان كتاب برسی شده 22/3% می باشد.

 4- انواع نمایه از نظر نوع تهیه شامل 50% نمایه بنیادی و 50% نمایه ترجمه و از نظر شیوه چاپ و ساختار مداخل شامل نمایه ساده با 55/77 % و نمایه برون بافتی با 81/15 % و نمایه درون بافتی با 63/6% می باشد و ازنظر محتوا و پوشش شامل نمایه نامها با 3/33% و نمایه موضوعی 2/29 % و هر دو نمایه به تفكیك با 7/16% و نمایه تركیبی 83/20% می باشد.

5- فقط در 95/5%نمایه ها یادداشت مقدمه وجود دارد.

6-بیشترین نوع ساختار مدخل ازنوع یك سطحی (55/77%) وكمترین نوع ساختار مدخل از نوع چهار می باشد.

7-در بین رشته های مختلف از نظر میزان رعایت ملاكهای ارزیابی ایزو تفاوت معنی داری وجود دارد به طوري كه رشته كتابداری با 43/65% بیشترین و رشته علوم تربیتی با 47/47% كمترین میزان رعابت استاندارد را دارد.

8- از نظر رعابت ملاكهای ارزیابی ایزو 999 در ناشران دولتی و خصوصی تفاوت معنی داری وجود ندارد و در پایان برای بهبود روند نمایه سازی پایان كتاب پیشنهاداتی ارائه شده است.

 

فهرست مندرجات- فهرست منابع و مآخذ - نتيجه گيري

پرسشنامه

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©