بررسی تاثیر شیوه های نمایه سازی بر قابلیت بازیابی منابع مشخص موجود در سه نرم افزار كتابخانه ای فارسی

 

نام نویسنده :سلگی، غلامرضا
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
استاد راهنمای اول :فتاحی، رحمت الله
استاد مشاور اول :داورپناه، محمد رضا
سال انتشار 1380 :
تعداد صفحات 130 :
چکیده

امروزه با توجه به افزایش روز افزون حجم اطلاعات و به منظور دسترسی سریع و آسان به منابع مورد نیاز، نرم افزارهای متعددی برای ذخیره و بازیابی اطلاعات کتابشناختی تولید شده که برای ایجاد پایگاهای کتابخانه ای بویژه فهرست رایانه ای(OPACs) به کار می رود. در ایران نیز تا کنون چندین نرم افزار کتابخانه ای تولید و در کتابخانه ها مورد استفاده قرار گرفته است.

پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق علمی / مقایسه ای با محور قرار دادن سه فرضیه فرعی و یک فرضیه اصلی به بررسی وجود یا عدم وجود تفاوت بین متغیر مستقل " شیوه های نمایه سازی " و متغیر وابسته " قابلیت بازیابی یا میزان بازیابی " در سه نرم افزار فارسی پارس آذرخش، کاوش و نوسا ودر سه فیلد عنوان، پدیدآور و موضوع پرداخته است. در نتیجه انجام این تحقیق:

الف) وجود تفاوت معنی دار بین قابلیت بازیابی متاثر از شیوه های نمایه سازی متفاوت در فیلد عنوان در سه نرم افزار مورد تحقیق، مربوط به فرضیه اول تايید گردید.

ب) وجود تفاوت معنی دار بین قابلیت بازیابی متاثر از شیوه های نمایه سازی متفاوت در فیلد پدیدآور در سه نرم افزار مورد تحقیق، مربوط به فرضیه دوم رد شده است.

ج) وجود تفاوت معنی دار بین قابلیت بازیابی متاثر از شیوه های نمایه سازی متفاوت در فیلد موضوع در سه نرم افزار مورد تحقیق، مربوط به فرضیه سوم تاید گردید.

د) در مجموع، وجود تفاوت معنی دار بین قابلیت بازیابی متاثر از شیوه های نمایه سازی متفاوت در فیلد های عنوان، پدیدآور و موضوع، در سه نرم افزار مورد تحقیق مربوط به فرضیه اصلی تاید گردید. تفاوت موجود بین شیوه های نمایه سازی و قابلیت بازیابی منابع مشخص و موجود در سه نرم افزار مورد تحقیق عمدتا ناشی از مسایل و مشکلاتی است که در حوزه های نمایه سازی، برنامه نویسی، ورود اطلاعات، جستجو و بازیابی اطلاعات وجود دارد

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©