میزان دسترس پذیری و مالكيت استفاده از كتابهای سال و كتابهای نمونه تحقیق در كتابخانه های دانشگاه فردوسی و كتابخانه مركزي آستان قدس

نام نویسنده: گنجی، شهلا
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
استاد راهنمای اول :دياني، محمد حسين
استاد مشاور اول :آزاد، اسدله
سال انتشار 1379 :
تعداد صفحات 189 :
چکیده

پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی به منظور بررسی میزان دسترس پذیری و استفاده از کتابهای سال و کتابهای نمونه تحقیق در کتابخانه های دانشگاه فردوسی و کتابخانه مرکزی آستان قدس انجام شده است. هدف تحقیق آن است که توانایي شیوه های رایج انتخاب کتاب در کتابخانه های دانشگاه فردوسی و کتابخانه مرکزی آستان قدس را با تعیين مقدار وجود یا عدم وجود کتابهای برگزیده سالهای گذشته ایران و کتابهای نمونه تحقیق در آنها مورد بررسی قرار دهد و با مقایسه دفعات امانت کتابهای سال و کتابهای نمونه تحقیق در کتابخانه های مورد بررسی به تفاوت و عدم تفاوت در میان میزان استفاده از کتابهای سال و نمونه تحقیق در این دو مجموعه دست یابد. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه کامل 331 عنوان کتاب سال، و 100 عنوان کتاب نمونه تحقیق برگزیده شده به روش تصادفی از مجله نشر دانش است. از پرسشنامه حضوری (کتبی-شفاهی) برای آگاهی از شیوه انتخاب کتابهای فارسی استفاده شده است.

در تحلیل داده ها از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون X2 استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین وجود و یا عدم وجود کتابهای سال و کتابهای نمونه تحقیق در دو گروه کتابخانه تفاوت معنی داروجود ندارد. از 331 عنوان کتاب سال، 262عنوان (15/79%) کتاب در کتابخانه های دانشگاه فردوسی و از 100 عنوان کتاب نمونه تحقیق 93 عنوان (93%) در کتابخانه های دانشگاه فردوسی وجود دارد. در کتابخانه آستان قدس به ترتیب 278عنوان  (7/86%) از کتابهای سال و 91(91%) از کتابهای نمونه تحقیق وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین میزان مراجعه (دفعات امانت) به کتابهای سال در دو گروه کتابخانه مورد تحقیق تفاوت معنی داروجود دارد و تفاوت در جهت برتری دانشگاه فردوسی است. کتابهای سال 5356 با در دانشگاه فردوسی و 3595 بار در کتابخانه آستان قدس به امانت رفته اند. بین ميزان مراجعه (دفعات امانت ) به کتابهای نمونه تحقیق در کتابخانه های مورد تحقیق تفاوت معنی دار وجود دارد. یافته ها نشان داد که این کتابها در دانشگاه فردوسی 1539 بار و در کتابخانه آستان قدس 492 بار به امانت رفته است. بین میزان مراجعه به کتابهای سال و کتابهای نمونه تحقیق در دو کتابخانه مورد تحقیق تفاوت معنی دار وجود دارد. داده حاکی است که 074% از کتابهای برگزیده در کتابخانه های فردوسی و (71%) در کتابخانه آستان قدس به امانت رفته است. همچنین (85%) و (55%) از کتابهای نمونه تحقیق به ترتیب در کتابخانه های دانشگاه فردوسی  و کتابخانه مرکزی آستان قدس به امانت رفته اند. داده ها پرسشنامه نشان داد که 9 کتابخانه دانشگاه فردوسی فاقد خط مشی مکتوب برای گزینش مواد هستند. خط مشی مکتوب آستان قدس گرچه از جامعیت برخوردار است ، اما شواهد حاکی از آن است که در هنگام انتخاب کتاب کمتر به این خط مشی توجه می شود. اگر چه اکثریت کتابخانه های دانشگاه فردوسی فاقد خط مشی مجموعه سازی هستند، اما همه پاسخ دهندگان به پرسشنامه، بر اعمال معیارهای گزینش کتاب در کتابخانه خود تاکید دارند. تحلیل داده ای کتاب سال و نمونه تحقیق نیز این مورد را تاکید میکند. در مجموع، گرچه ممکن است از نظر شیوه گزینش کتاب دو گروه کتابخانه متفاوت عمل کند، اما نتیجه حاصل از هر دو شیوه یکسان است.
فهرست مندرجات- فهرست منابع و مآخذ- نتيجه گيري  -پرسشنامه

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©